مشکلات شب امتحانی در خوابگاه‌ها/ از ساعت محدود کتابخانه‌ها تا مطالعه گروهی

دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشجویی که می خواهند از آخرین ساعت ها برای درک و مرور مطالب درسی استفاده کنند، باید علاوه بر مسائل و مفاهیم سخت با سر و صدای هم‌اتاقی‌های خود هم کنار بیایند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحانات بسیاری از دانشگاه ها در سراسر کشور آغاز شده و دانشجویان برای آزمون دروسی آماده می شوند که در ترم پاییز انتخاب کرده اند. اغلب دانشجویان با توجه به سیستم مطالعه سنتی، همه چیز را به شب امتحان موکول کرده و می خواهند حجم عظیمی از مطالب که در طول سه ماه و دَه‌ها جلسه کلاس ارائه شده را در چند و حتی یک شب مرور کرده و برای جلسه امتحان آماده شوند.

دانشجویانی که در خوابگاه ها ساکن هستند برای مطالعه مخصوصا در ایام امتحان با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند. آنها در ایام امتحانات به جوش و خروش بیشتری می افتند و انگار در روزهای منتهی به امتحان، هر کار دیگری جذاب‌تر از درس خواندن است. گذری به خوابگاه های دانشجویی پسرانه نشان می دهد هر اتفاقی جهت وقت گذرانی انجام می شود و گاهی مطالعه در اولویت های آخر قرار می گیرد. در این میان دانشجویانی که می خواهند از آخرین ساعت ها برای درک و مرور مطالب درسی استفاده کنند، باید علاوه بر مسائل و مفاهیم سخت با سر و صدای هم‌اتاقی‌های خود کنار بیایند.

از بازی تا فیلم

درِ اتاق‌شان را که باز می کنی، یکی نشسته پای لپ تاپ و شبِ امتحان، فیلم می بیند و به اصرار دوستانش، «هدفون» می گذارد. دو هم‌اتاقی دیگر مشغول بازی هستند و بدون استرس، وقت می گذارنند. آنها معتقدند با یک شب درس خواندن هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد. یکی از آن دو حسابی روی تقلب سرِ جلسه، حساب باز کرده است! دیگری روی تخت خوابیده و چشمانش را هم بسته تا نور اذیتش نکند. یکی هم بلند بلند با موبایل حرف می زند و انگار امتحان، آخرین اولویت او برای فرداست. در این میان یک دانشجو می خواهد از اندک فرصت باقی مانده تمام بهره را ببرد و حداقل مروری هر چند سطحی انجام دهد ولی سر و صدای هم‌اتاقی‌هایش اجازه نمی دهد روی فرمول ها و مطالب درسی تمرکز کند.

کتابخانه‌هایی که 10 شب تعطیل می‌شوند

ساعت کاری کتابخانه های دانشگاه ها معمولا شبیه به یکدیگر است. به طور مثال ساعت کاری کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه الزهرا از شنبه تا چهارشنبه، 8 تا 21 است و روز پنجشنبه هم دانشجویان فقط تا ساعت 14 می توانند از محیط آرام کتابخانه برای مطالعه استفاده کنند. سالن مطالعه کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 20:45 و روز پنجشنبه تا ساعت 15:45 به روی دانشجویان باز است. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز جزو معدود مراکز آموزش عالی است که کتابخانه هایش تا ساعت 22 هم به پسران و هم دختران اجازه استفاده می دهد.

دانشگاه تهران هم تیرماه سال جاری اعلام کرد دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی به غیر از اعضای آزاد می توانند حتی روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت 22 از تالار کتابخانه مرکزی این دانشگاه بهره ببرند. با این حال دانشجویان در شبِ امتحان و شب های دیگر که می خواهند تا نیمه های شب و حتی سحر بیدار بمانند، نمی توانند از محیط آرام کتابخانه ها استفاده کنند و مجبورند در میان سر و صدای هم‌اتاقی های خود درس بخوانند. ساعت کاری سالن های مطالعه خوابگاه ها هم تفاوت خاصی ندارد و دانشجویان نمی توانند بعد از پایان زمان مقرر، در این فضا به مطالعه بپردازند.

مزایا و معایب مطالعه گروهی

یکی دیگر از مشکلات، تراکم بالای تعداد دانشجویان در سالن های مطالعه خوابگاه ها با نزدیک شدن به فصل امتحانات است. در این شرایط دانشجویانی هستند که جدیت زیادی برای مطالعه حتی در کتابخانه ها به خرج نمی دهند و با صحبت کردن ولو در حد زمزمه، تمرکز هم‌دانشگاهی خود را بر هم می زنند. در این میان برخی متخصصان، پیشنهاد می دهند برای رفع این مشکل، دانشجویان روی به مطالعه گروهی بیاورند. سایت سازمان سنجش آموزش کشور چندی پیش در مطلبی پیشنهاد داد دانشجویان، فصلی از کتاب را به صورت مشترک برای مطالعه انتخاب کنند و بعد از چند ساعت، به رفع اشکال مشغول شوند. البته این روش، معایبی هم دارد چرا که طبیعتا در یک جمع، عده ای باهوش تر بوده و دارای قدرت یادگیری بالاتری هستند و برخی دیگر پایه تحصیلی ضعیف تری دارند. با این حال مطالعه گروهی می تواند یکی از راه حل های کاربردی و اثرگذار برای درس خواندن در شب های امتحان برای دانشجویان خوابگاهی باشد.

ترجیح خانه به خوابگاه

برخی از دانشجویان ترجیح می دهند در ایام امتحانات به شهر خود سفر کنند و در خانه پدری به دور از هیاهوی خوابگاه مطالعه کنند. از طرفی وجود امکاناتی مانند غذای گرم و آماده باعث می شود دانشجو در زمان خود صرفه جویی کند و در گوشه ای از خانه، تمام وقت خود را به مرور مطالب درسی اختصاص دهد اما دانشجویانی هم هستند که خانواده های پر جمعیتی دارند و خواهر و برادر کوچک تر یا صدای بلند تلویزیون، آرامش را از آنها سلب می کند.

یکی از مشکلات عجیب دانشجویان مخصوصا در رشته های غیر فنی، عادت به درس خواندن با صدای بلند است! عادتی که از کودکی در وجودشان نهادینه شده و باید مطالب درسی را هنگام روخوانی، با صدای بلند تکرار کنند تا در ذهن‌شان نقش ببندد. این موضوع باعث آزار هم‌اتاقی‌های آنها شده و دانشجو را مجبور می کند به فضاهایی مانند حیاط خوابگاه و نمازخانه پناه ببرد تا کسی در اطرافش نباشد. جالب این‌که محققان دانشگاه «واترلو» (Waterloo) در کانادا دریافتند خواندن مطالب با صدای بلند به انسان کمک می‌کند اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارد. محققان این دانشگاه چهار روش یادگیری از طریق خواندن را مورد آزمایش قرار دادند؛ خواندن در سکوت، شنیدن صدای شخص دیگر، بلند خواندن و گوش دادن به صدای ضبط شده. نتایج آزمایش روی 95 شرکت کننده نشان داد خواندن مطالب با صدای بلند، بیشترین ماندگاری را در ذهن ایجاد می‌کند.

دانشجویانی که در خوابگاه ساکن هستند با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که مطالعه مخصوصا در ایام امتحانات از جمله اصلی ترین آنهاست. در این بین دانشجویانی هستند که حاضر می شوند هزینه زیادی را بپردازند و به تنهایی یا در نهایت با یکی، دو دانشجوی دیگر، خانه ای اجاره کنند تا با چنین معضلاتی مواجه نشوند و بتوانند هر طور که می خواهند و هر زمان که تمایل داشتند به مطالعه بپردازند و کسی هم مزاحم‌شان نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992904

وب گردی

وب گردی