علم بهتر است یا فضای مجازی/ اثر منفی اینترنت بر ذهن و تفکر دانشجویان

این روزها بیش از 70 درصد دانش آموزان و دانشجویان زمان خود را برای استفاده از شبکه های مجازی سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اینترنت ابزاری بی ضرر است؛ امـا اسـتفاده بـیش از حـد و نادرسـت از آن خطـر اعتیـاد را بـه دنبـال دارد.

از جملـه عـواملی کـه بـر سـلامت روان انسـان‌هـا تـأثیرگـذار اسـت تکنولوژی و ارتباطات روزمره از طریق آن است. کاربردهای فـراوان اینترنـت و جـذابیت هـای آن سبب شده در سال‌های اخیر پدیده ای با عنوان اعتیاد به اینترنت شکل گیرد.

دسترسی به اینترنت، پدیده ای رو به گسترش است و هـر روز تعـداد بیشـتری از افـراد در زمـره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند.

این پدیده در چند سال اخیر میان دانشجویان و دانش آموزان به شکل ویژه ای جای خود را گرفته است و استفاده بیش از حد این قشر از جامعه، آسیب های جدی دربر خواهد داشت.

از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دانش‌آموزان در صورت استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی به عنوان آینده سازان جامعه پیش بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی است.

دانشجویان و دانش‌آموزان در ایام امتحانات با توجه به وابستگی و گرایش زیاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی، مدت زیادی را در این شبکه‌ها می‌گذرانند که این امر تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت آموزشی آنها داشته و باعث افزایش افت تحصیلی و پایین آمدن کیفیت آموزشی و امتحانات آنها شده است.

افت تحصیلی در 70 درصد دانش‌آموزانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، به وضوح مشاهده می‌شود.

اینترنت به خودی خود ابزار بی‌ضرری است؛ اما استفاده بـیش از حـد و نادرسـت از آن خطـر اعتیاد را به دنبال دارد که این پدیده مشکل عمده ای را بـرای بهداشـت روانـی جامعـه ایجـاد کرده است.

اعتیاد اینترنتی، انسان‌ها را به افرادی رها شده تبدیل کرده و بـر روابـط اجتمـاعی آنـان تأثیر می گذارد. در نتیجه استفاده بیش ازحد از اینترنت، بهره‌وری و بازده کاری کاربران اینترنت، کاهش می یابد.

اثر بی خوابی

یکی از اثرات منفی فراگیری اینترنت بی خوابی بین دانشجویان و به خصوص دانشجویان خوابگاهی است. خواب فاکتور مهمی برای حفظ سلامت و تعادل روانی است. خواب سبب کاهش تنش، اضطراب و فشارهای عصبی می شود.

کاهش و افزایش ساعات خواب، فرد را با دانشجویان و دانش آموزان مشکلات گوناگون سلامتی مواجه می کند. در بین اختلالات خواب، طی روز بیخوابی و احساس خواب آلودگی از شایع ترین مشکلات است.

افت تحصیلی

اگر چه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، سهم بسزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند؛ اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هستند و این تاثیرپذیری روی نوجوانان و جوانان بیشتر و قابل تامل‌تر است. دانشجویانی که درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند، تمرکزشان بر درس کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افت تحصیلی می شود.

خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد

افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده‌ای اعتیاد گونه دارند نسبت به افراد عادی احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند. افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اگر فکر می‌کنید که غمگین شده‌اید یا کمی احساس افسردگی می‌کنید بهتر است به خود استراحتی بدهید و چند روز از شبکه‌های اجتماعی و دوستان مجازی خود فاصله بگیرید.

از بین رفتن خلاقیت

شبکه‌های اجتماعی آسان‌ترین راه برای توقف رشد یا کشتن فرآیند خلاقیت در انسان است. تأثیرات منفی گشت‌وگذارهای بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی مانند زمانی ست که شما از روی بی‌فکری و بدون برنامه خاصی به تماشای تلویزیون و برنامه‌های این جعبه جادویی بپردازید. اگر تصمیم گرفته‌اید که بهره‌وری خود را افزایش دهید و از وقت خود استفاده‌ای بهینه کنید تمام اپلیکیشن های شبکه‌های اجتماعی را از همین امروز خاموش کنید.

توقف کشف و شهود واقعی

استفاده مداوم از اینترنت باعث خواهد شد تا افراد، دامنه فعالیت‌های اجتماعی خود را از کشف و شهود واقعی به داده‌های مجازی محدود کنند؛ راهی سریع، آسان و سهل الوصول که برای رسیدن به مقصد مسیری کوتاه را می‌پیماید؛ انتشار مطلب، بسط پیدا کردن آن در عرض چند ثانیه و در نهایت هدایت افکار عمومی به سمت و سوی در نظر گرفته شده، شاه‌راهی که این روزها مورد علاقه بسیاری از شیادان و شبهه اندازان قرار گرفته است.

وقتی بدون هیچ تحقیق و جست‌و‌جویی، اطلاعات در دسترس دانشجویان قرار گیرد، نتیجه‌ای جز تنبل بار آمدن ذهن آنها ندارد و تکیه کردن به همین مطلب دم دستی و سهل الوصول نخواهد داشت، موضوعی که مخاطب را از حقیقت یابی و تلاش برای یافتن حقیقت دور خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 992933

وب گردی

وب گردی