بیگدلی: ایجاد نهادهای مذهبی و فرهنگی موازی با دانشگاه، تاثیر‌پذیری غربی دانشجویان را کاهش می دهد

استاد دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس غرب شناسی گفت: یکی از راهکار‌ها در راستای تاثیر‌پذیری کمتر جامعه علمی و دانشگاهی کشور از غرب این است که نهادهای مذهبی و فرهنگی موازی با دانشگاه ایجاد کنیم و دانشجویان مستعدی که گرایش فکری و علاقه بیشتری به اصول نظام و انقلاب اسلامی دارند، در این مراکز و در کنار فعالیت علمی، فعالیت های فرهنگی و مذهبی خود را نیز به صورت جدی‌تر دنبال کنند.

عطاءالله بیگدلی استاد دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس غرب شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: دانشگاه‌ها را اصولا می‌توان وسیله‌ای برای ساختن و تربیت افراد در راستای ایجاد کادر مورد نیاز در اداره کشور معرفی کرد.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاه ها در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای جهان سومی تمرکز ویژه ای بر تربیت و توسعه نیروی انسانی برای مدیریت و پیشرفت کشورشان دارند. دانشگاه های کشورهای توسعه یافته تصور می کنند که فقط می توانند با تقلید و تحت تاثیر قرار گرفتن از مدل های جوامع دیگر، پیشرفت کنند.

بیگدلی افزود: متاسفانه، امروزه افراد محبوب و مطلوب در دانشگاه ها کسانی هستند که ارزش های غربی را پذیرفته باشند و برنامه ها، روند و سبک زندگی آن ها را در بخش های مختلف زندگی خود مانند علمی، پزشکی، مهندسی، اجتماعی، اقتصادی و... دنبال کنند.

وی تصریح کرد: در واقع ما باید بر این موضوع تامل کنیم که با وجود محیط های دانشگاهی کنونی چطور بسیاری از دانشجویان ما هنوز متعهد و علاقه مند به آرمان های انقلاب و کشور هستند و توانستند از غرب‌زدگی عمومی موجود در دانشگاه های ما فاصله بگیرند.

بیگدلی در ادامه گفت: یکی از راهکار ها برای بهبود این شرایط و تاثیری پذیری و غرب زدگی کمتر جامعه علمی و دانشگاهی کشور این است که نهادهای موازی با دانشگاه ایجاد کنیم و دانشجویان مستعدی که گرایش فکری و علاقه بیشتری به اصول نظام و انقلاب اسلامی دارند در این مراکز به ادامه تحصیل بپردازند و در کنار فعالیت علمی خود فعالیت های فرهنگی و مذهبی خود را به صورت جدی تر دنبال کنند.

وی افزود: ایجاد نهادهایی مانند حوزه های دانشجویی و مراکز علمی و مذهبی می تواند تا حد زیادی در این زمینه راهگشا باشد. در واقع آن اعتقاداتی که از جهان دینی و سنتی برای ما باقی مانده است را به نحو احسن احیا کنیم و این موضوع می تواند تا حد مطلوبی غرب زدگی قشر جوان و تحصیل کرده کشور را تعدیل کند.

بیگدلی در پایان تاکید کرد: در مجموع استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز ملزم هستند تا در راستای ارتقای سطح فرهنگی و اعتقادی دانشجویان، مطالعات و تحقیقات خود را در بخش های دینی و اسلامی افزایش دهند؛ زیرا عدم داشتن اطلاعات کافی از مبانی دینی و اسلامی این افراد نیز تاثیر بسزایی در غرب زدگی قشر جوان و دانشجوی ما دارد که قطعا باید در راستای رفع این مسائل اهتمام کافی ورزیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 992975

وب گردی

وب گردی