تحول با کمک اعضای هیات علمی اتفاق می‌افتد

ابتدای آذرماه بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر از ایجاد معاونتی جدید در این دانشگاه و تغییر در ساختار سازمان مرکزی داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از فرهیختگان، ایجاد معاونت‌های جدید در دانشگاه، «معاونت‌هایی که تخصصی و علمی‌تر می‌شوند» را نیز بیژن رنجبر معاون پژوهش دانشگاه هفته گذشته در جریان نشست خبری خود رسانه‌ای کرد.

پس از این خبرها بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر استانی خود به گیلان برای سرکشی و بازدید از واحدهای دانشگاهی در دیدار با آیت‌الله فلاحتی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه رشت، ایجاد معاونت علوم‌انسانی را مطرح کرد و گفت: «در گذشته عمده فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به دو حوزه آموزش و پژوهش بود، اما حدود ۶۵۰ هزار دانشجوی علوم‌انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که نیمی از کل دانشجویان این دانشگاه را شامل می‌شود، بنابراین برای تحول در علوم‌انسانی، ایجاد معاونت علوم‌انسانی به تایید هیات‌امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رسید و از یکی از فرهیختگان حوزه علوم‌انسانی دعوت کردیم مسئولیت این معاونت را برعهده گیرد.»

روز گذشته طی حکمی از سوی دکتر طهرانچی، عبدالحسین خسروپناه به‌ عنوان معاون علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد. به همین بهانه در گفت‌وگو با او از برنامه‌ها و اهدافش برای این معاونت نوپا سوال کردیم.

عبدالحسین خسروپناه در ابتدا با اشاره به اینکه برنامه ­ریزی در دانشگاه آزاد اسلامی منوط به تغییر و تحول است، گفت: «یکی از نکات مهمی که همه اهل علم قاعدتا به آن توجه دارند این است که کارکرد علوم‌انسانی در جامعه باید تبیین شود، یعنی علوم‌انسانی را نباید فقط به‌ عنوان یک دانش تلقی کنیم که عده‌ای بخواهند معلوماتی از آن کسب کنند و مدرکی بگیرند؛ علوم‌انسانی در واقع دانش کاربردی است که در جامعه کارکرد دارد.»

او افزود:«این علم در اصل نوعی شناخت برای استفاده بهتر از جامعه و پس از آن تغییر و تحول است؛ بنابراین مهم‌ترین برنامه‌ای که ما در معاونت علوم‌انسانی مدنظر داریم تبیین نیاز‌سنجی در علوم‌انسانی است، یعنی علوم‌انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازمحوری آموزش داده شود و باید نظام موضوعات توسط خود اساتید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود و تحول ناظر به نیاز نظام موضوعات است که این کار هم قطعا با کمک خود اعضای هیات‌علمی و اساتید دانشگاه باید صورت گیرد.»

معاون پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در ادامه افزود: «نباید انتظار تحول سریع در این حوزه را داشت، این کار بلندمدت است و نباید انتظار داشت با سرعت این اتفاق بیفتد و قاعدتا با یک روش کاملا منطقی و عقلانی و با مشورتی که اساتید می‌دهند، عملی خواهد شد. در واقع علوم‌انسانی کاربردی و روزآمدی را پس از گذشت زمان به‌دنبال خواهد داشت که این نیاز به منطق دقیق و برنامه‌ریزی حساب‌شده دارد.»

او در پاسخ به اینکه شرایط علوم‌انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است، افزود: «یکی از کارهای مقدماتی مهمی که باید در این حوزه انجام دهیم، بحث آمایش علوم‌انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی است، یعنی باید اطلاعات دقیقی از وضع موجود صورت گیرد، البته مجموعه‌ای از اطلاعات آماری دانشکده‌ها، دانشجویان و رشته‌های این بخش وجود دارد، اما مقداری این آمایش باید دقیق‌تر صورت گیرد. در شرایط فعلی بیشتر رویکرد مدرک‌گرایی حاکم است که باید برای آن تدبیر شود و این تبدیل به نیازمحوری را در آنجا مهم می‌کند که منشأیی برای یک تحول کاربردی و به‌روزرسانی در علوم‌انسانی را فراهم ‌کنیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه معاونت علوم‌انسانی دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند متفاوت باشد، افزود: «دانشگاه‌های دیگر معاونت آموزشی و پژوهشی دارند که دانشگاه آزاد اسلامی هم همین‌طور بوده اما الان تغییر کرده و معاونت‌ها تخصصی شده‌اند، به همین خاطر معاونت علوم‌انسانی شکل گرفت که آموزش و پژوهش در علوم‌انسانی ذیل این معاونت قرار خواهد گرفت. در واقع معاونتی که به‌صورت تخصصی و متمرکز مقوله علوم‌انسانی را به‌ لحاظ آموزشی و پژوهشی دنبال خواهد کرد.»

خسروپناه در پایان در پاسخ به اینکه برنامه‌ای برای هنر در علوم‌انسانی نیز دارید، بیان کرد:«علوم‌انسانی و هنر که در حکم بنده عنوان شده مهم است، دانشکده هنری که در دانشگاه آزاد اسلامی است دقیقا مثل دانشکده علوم‌انسانی نیاز به تحول دارد. درواقع هنر هم در اصل یک مقوله بسیار مهم و تاثیر‌گذار است که با عموم مردم ارتباط دارد. ما فارغ‌التحصیلان بسیار خوبی در دانشکده‌‌های علوم‌انسانی و هنر داریم که اگر آموزش‌های آنها نیازمحور شود، طبیعتا جذب بازار کار می‌شوند و دانش‌ آنها در رفع نیاز‌های جامعه قرار خواهد گرفت.»

عبدالحسین خسروپناه کیست؟

خسروپناه، پژوهشگر و مدرس فلسفه و حکمت و رئیس سابق موسسه حکمت و فلسفه ایران و دبیر و نایب‌رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است که عضویت در شورای پژوهشی سازمان بسیج اساتید، ریاست کمیسیون تخصصی پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و ریاست کارگروه علوم‌انسانی شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد.

استاد خسروپناه که بیش از 100 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد حوزه و دانشگاه را راهنمایی، مشاوره و داوری و بیش از 30 رساله دکتری را مشاوره و داوری کرده است، پیش از این مسئولیت‌هایی ازجمله قائم‌مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، قائم‌مقام معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و... را برعهده داشته است. همچنین او دارای 45 عنوان کتاب انتشاریافته و 21 جزوه درسی بوده که حدود 175 مقاله پژوهشی نیز در نشریه‌ها و همایش‌های گوناگون ارائه داده است.

همچنین عبدالحسین خسروپناه استاد تمام دانشگاه و دارای درجه اجتهاد نیز هست.

انتهای پیام/

کد خبر: 992980

وب گردی

وب گردی