نظام اداری و مدیریتی باید یکی از اولویت‌های دانشگاه علمی کاربردی باشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: نظام اداری و مدیریتی باید یکی از اولویت‌های دانشگاه علمی کاربردی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین تجلیل از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان تهران صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد.
محمدرضا عارف در این مراسم گفت: بعد از انقلاب فرهنگی بحثی در زمینه رشته های مهندسی به میان آمد. از طرفی باید صنعت را اداره کرده و از طرفی هم باید در مرزهای دانش ایفای نقش می‌کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه ها در این مسیر فعالیت خود را آغاز کردند. در جمع فارغ التحصیلان دانشگاهی خلع دوره های آموزشی خود را نشان می داد، البته مراکزی وجود داشت که در این راستا فعالیت می‌کردند؛ اما در شرایطی وضعیت خود را در این راستا تغییر داده بودند به عنوان مثال دانشگاه علم و صنعت و پلی تکنیک با سرعت در ارتباط بودند.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۶۲ به منظور اهمیت رشته های کاردانی و فنی حرفه ای دانشگاه های بزرگ تهران را مجبور کردیم که دوره‌های کاردانی جذب کنند. می‌خواستیم از طریق پیام در راستای اهمیت رشته ها به دانشگاه ها ابلاغ کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه سیاست‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، با شکست روبرو شد؛ زیرا استادان دانشگاه‌های برتر توانایی لازم در راستای مباحث دوره‌های کاردانی را نداشتند.

عارف اظهار داشت: پس از این مرحله، رفتار دانشگاه‌ها در رشته های مهندسی را مورد ارزیابی قرار دادیم و دریافتیم مسیر را اشتباه رفتیم. مرحوم دکتر ابتکار در این زمینه با ما مشاوره هایی داشتند در همین راستا ما احساس کردیم خلأ هایی که در صنعت وجود دارد را نمی توانیم از این طریق جبران کنیم. به همین منظور در نظر گرفته شد که تنها باید سطح رشته‌ها را در کشور افزایش دهیم.

وی افزود: در همین راستا گروه علمی کاربردی تشکیل شد و در زمینه رشد و توسعه رشته ها اقداماتی انجام دادیم. تا زمانی تصور می‌شد این رشته ها باید توسط دانشگاه ها ادامه یابد؛ اما ما دریافتیم برای توسعه این رشته‌ها باید از تمامی امکانات کشور استفاده کرد در همین راستا در سال ۷۰ شورای عالی علمی کاربردی ایجاد شد. دانشگاه در سال ۷۱ در شورای عالی گسترش به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد این دانشگاه مناسب و رو به رشد است و این دانشگاه یک میلیون و 690 هزار فارغ التحصیل دارد و اصلاح ساختار دانشگاه با رویکرد ارتقای جایگاه در حال انجام است. عدم موفقیت در بخش های صنعتی به کمبود نیروی کارشناس و خبره ارتباط دارد و فقدان مهارت در صنایع کشور به وضوح دیده می شود.

وی افزود: یکی از چالش های حال حاضر در کشور، چالش مدیریتی است و نظام اداری آموزش در برهه کنونی در شأن انقلاب اسلامی ایران نیست و باید تحولی اصولی در این امر حاصل گردد و یک نظام مهارتی ایجاد شود تا شایسته سالاری در تمام کشور فراگیر شود.در همین راستا یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها در دهه پنجم انقلاب باید حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین باشد.

عارف تاکید کرد: طرح ها و ایده های دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی با هماهنگی این دانشگاه به کمیسیون آموزش تحویل داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه از دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهیم که ما با همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993003

وب گردی

وب گردی