قاضی مغربی: استارتاپ «ویکند شهر هوشمند» ایده‌های دانشجویان را عملیاتی می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، گفت: در استارتاپ شهر هوشمند، ایده‌های نوین جوانان عملیاتی شده و به سمت اجرایی شدن سوق پیدا می کند؛ پس از آن، یک کارفرما می تواند روی این ایده‌ها سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین نمایشگاه «استارتاپ ویکند شهر هوشمند» با تکیه بر توسعه کسب‌و‌کارهای نوین، همزمان با نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری، به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در حال برگزاری است.

استارتاپ ویکند شهر هوشمند، یازدهمین استارتاپ واحد یادگار امام(ره) شهرری است که با حمایت صاحبان ایده و دانشجویان خلاق در زمینه توسعه کسب کارهای نوین در زمینه هوشمندسازی شهر برگزار شده است؛ در این نمایشگاه، صاحبان صنایع، سرمایه گذاران، نخبگان و همچنین ایده‌پردازان حضور چشمگیری دارند.

دکتر سعید قاضی مغربی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اهداف برگزاری این استارتاپ اظهار داشت: در این نمایشگاه، موسسات،سازمان ها و شرکت های مختلف از چندین استان کشور حضور دارند و هرکدام از آن ها اقداماتی که در راستای شهرسازی و هوشمندسازی شهر انجام داده اند را به نمایش گذاشته اند.

وی افزود: در این نمایشگاه همچنین شرکت های بازآفرینی مربوط به وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و ستادهای بازآفرینی حضور دارند و فعالیت هایی که در زمینه بازآفرینی بافت های فرسوده شهری و نوسازی در استان های خودشان انجام شده در معرض عموم قرار داده اند.

*کاهش حجم ترافیک با هوشمندسازی شهری

قاضی مغربی در پاسخ به این سوال که ایده های به نمایش گذاشته شده در این استارتاپ چقدر می تواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا موثر باشد، گفت: یکی از ایده هایی که می تواند در این راستا موثر باشد، موضوع احداث پارکینگ های هوشمند است؛ همچنین سمت و سو دادن ترافیک به سمت خیابان هایی که دارای ترافیک کم حجم هستند از طریق هوشمندسازی، می تواند بسیار موثر باشد. به عنوان مثال استفاده از اپلیکیشن هایی مانند «مپ» که برای رسیدن به مقصد مسیر کم ترافیک را پیشنهاد می کند، می تواند در کاهش حجم ترافیک اثرات قابل توجهی را بگذارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) تصریح کرد: در حال حاضر دفاتری تحت عنوان دولت الکترونیک در شهرها وجود دارد که به مردم خدمت رسانی می کنند؛ خدماتی که این دفاتر به مردم ارائه می دهند باعث می شود رفت و آمد مردم در شهر کاهش پیدا کند و در نتیجه به بهبود وضعیت ترافیک کمک کند. استارتاپ ویکند در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال ایجاد فصل نویی در راستای بهبود وضعیت هوشمند‌سازی شهر است.

وی با اشاره به اشتغال آفرینی کسب و کارهای استارتاپی اذعان داشت: استارتاپ ها می توانند در دانشگاه، موسسه و یا نمایشگاه برگزار شوند؛ یکی از حسن های برگزاری استارتاپ ها در نمایشگاه این است که جوان با حضور در این نمایشگاه در فضایی که تمامی ایده ها در آن تجمیع شده است قرار می گیرد و نیازها و فعالیت های استان های دیگر را در زمینه حل مشکلات می‌بیند. پس از بررسی، شروع به ایده پردازی می‌کند به نحوی که بتواند مشکلات موجود در شهر خود یا موسسه ای را حل کند.

*شناسایی خلأ‌ها و مشکلات کشور

قاضی مغربی گفت: ایده‌پردازی باید در چنین نمایشگاه هایی صورت بگیرد تا خلأ‌ها و مشکلات موجود شناسایی شود؛ یکی از حسن های برگزاری چنین استارتاپ هایی این است که جوان با فضای واقعی ایده های مختلف آشنا می شود. همچنین در این فضا ایده‌های نوین جوانان عملیاتی می شود و به سمت اجرایی شدن سوق پیدا می کند و پس از آن یک کارفرما می‌تواند روی این ایده‌ها سرمایه‌گذاری کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) اظهار کرد: ما هیچ گونه هزینه ای برای غرفه های این نمایشگاه پرداخت نکرده ایم و تمامی هزینه ها با برگزار کننده نمایشگاه بوده است؛ زیرا که واحد یادگار امام(ره) توانمندی برگزاری چنین استارتاپ هایی را دارد، لذا متولیان امر برای این دانشگاه هزینه می‌کنند.

*ایده پردازی قدم نهایی نیست

وی در پایان تاکید کرد: جوانان و دانشجویان با حضور در این نمایشگاه متوجه می شوند، ایده هایی که دارند شنیده و اشکالات آنان برطرف می شود؛ همچنین عملیاتی سازی ایده های خود را یاد می گیرد. یکی از دغدغه های مهم جوانان این است که ایده های آن ها خریداری نمی شود و به آن بها داده نمی شود؛ اما جوان باید متوجه شود که ایده‌پردازی قدمی اساسی است اما قدم نهایی نیست و یک ایده برای این که کاربردی و عملیاتی شود زمان زیادی را لازم دارد و نیاز به متخصص دارد.

گفتنی است، امروز آخرین روز نمایشگاه استارتاپ ویکند شهر هوشمند است و علاقه‌مندان می توانند تا ساعت 20 در مصلی امام خمینی(ره) از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993015

وب گردی

وب گردی