مصرف گرایی به جای تولید علم، آغازگر رکود علمی است

دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به واسطه عدم حمایت و تزریق نکردن بودجه کافی پژوهشی در دانشگاه ها، جامعه علمی ما به مصرف گرایی رو آورده است که این خود آغاز‌گر رکود علمی است.

ابوالفضل محرمی دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه جامعه علمی ما مصرف گراست، گفت: طی چند سال گذشته شاهد رشد چشمگیری در عرصه پژوهش و تحقیق مخصوصا در علوم بنیادی و پزشکی بودیم؛ اما علی رغم این تلاش ها جامعه علمی کشور هنوز درگیر مشکلات عدیده ای است.

دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه طی سال های گذشته مسئولان و اعضای جامعه دانشگاهی تمام تلاش خود را برای پیشرفت در راه علم انجام دادند، تصریح کرد: اما واقعیت این است که این تلاش ها کافی نیست و کشور ما به زعم برخورداری از امکانات بالقوه نتوانسته در زمینه تحقیق و پژوهش گام های اساسی و موثری را بردارد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین نتوانستند به اندازه کافی برای محققین و دانشجویان خوش فکر ایجاد انگیزه کنند یا انگیزه های موجود را تقویت سازند، بیان کرد: به واسطه عدم حمایت و تزریق نکردن بودجه کافی پژوهشی در دانشگاه ها، جامعه علمی ما تولید کننده علم نیست و آمارها در دهه های اخیر نشان می دهد که جامعه علمی ما به مصرف گرایی رو آورده است که این خود آغاز‌گر رکود علمی است.

محرمی در خصوص بومی سازی برخی از علوم و تالیف محتوای علمی به جای ترجمه، گفت: اگر به تاریخ علمی جهان نگاه و رجوع کنیم، مشخص می شود بیشتر دانشمندان و بزرگان علم اکثرا ایرانی یا اسلامی بودند؛ اما الان وضعیت برعکس شده است و ما در دهه گذشته نگاه می کنیم جامعه ما و علوم غربی استفاده می کند و نتوانسته در راستای بومی سازی علوم گام های موثری را بردارد.

در ادامه این فعال دانشجویی افزود: در حال حاضر و در اثر کم کارهای علمی کشورهای غربی که اکنون سردمدار علوم جدید هستند، دستاورد تحقیقات این بزرگوارن را به غارت می بردند و ممکن است به نام خود ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه راه پژوهش و نوآوری در کشور با چالش ها و کم لطفی های مسئولین مواجه است، گفت: زمانیکه یک محقق و پژوهشگر روال کار خود را به اتمام می رساند و بعد از خلق کالا یا خدمات جدید متوجه می شود نتایج پژوهش هایش در جامعه ملموس نیست و توسط مسئولین به کار گرفته نمی شود، با دلزدگی و سرخوردگی مواجه و متقاضی واقعی تحقیق و پژوهش در کشور کاهش می یابد.

محرمی تصریح کرد: زمانیکه مقالات علمی، کتب، پایان نامه دانشگاهی و ...در کتابخانه ها خاک می خورند و مورد توجه مسئولین قرار نمی گیرند و از سوی دیگر طرح مسئله پایان نامه در راستای نیازهای کشور نیست، حاصل آن رکود علمی می شود.

دبیر آموزش و پژوهش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه ذکر مشکلات پژوهش در کشور گفت: یکی از دلایل دیگر عدم ارتباط منسجم بین دانشگاه های کشور است؛ همچنین بین دانشگاه ها و مراکز و سازمان های اجرایی نیز ارتباط دوسویه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عدم اختصاص بودجه کافی برای امر پژوهش مشکل بعدی در این راه است، حتی ضوابط منسجم و قابل اجرا برای حمایت از محققان و پژوهشگران وجود ندارد، که این خودش به معضل فرار مغزها در سالیان اخیر منجر می شود و زیان های جبران ناپذیری را برای کشور در برداشته است.

محرمی بخشی از پویایی علمی در دانشگاه ها را نیز بر عهده استادان دانست و گفت: استادان دانشگاه در کنار مباحث آموزشی باید دانشجویان را تشویق به مباحث پژوهشی کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از اهداف دانشگاه آشناسازی دانشجویان با تحقیق و پژوهش است که این مطلب در برخی از دانشگاه های ما مورد توجه قرار نمی گیرد و برخی از دانشجویان مباحث اولیه نوشتن طرح پژوهشی را یاد نگرفتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993019

وب گردی

وب گردی