اکرمی: سهم دانشگاه علمی کاربردی از بودجه دولتی ناچیز است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران - شرق گفت: انتظار ما برای اینکه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بخواهند به شغل دست پیدا کنند بیشتر از هر دانشجو، دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دیگری است و فکر می کنم در مجموع بیش از 80 درصد دانش آموختگان ما شاغل می شوند.

دکتر فرامرز اکرمی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در پاسخ به این سؤال که چند درصد از دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی جذب بازار کار می شوند، اظهار داشت: ساختار، شاکله و مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی، آموزش عالی مهارتی است و در واقع دانشگاه جامع، «علمی کاربردی» محسوب می شود. مأموریتی که در نظام آموزش عالی برای این دانشگاه تعریف شده، این است که متولی آموزش های مهارتی عالی باشد. قاعدتا وقتی افراد آموزش های مهارتی می بینند، یعنی در یک رشته شغلی به توانمندی می رسند که این توانمندی بر اساس مأموریت دانشگاه، آخرین تحولات مهارتی است که در دنیا اتفاق افتاده و به افراد انتقال پیدا می کند.

وی ادامه داد: انتظار ما برای اینکه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بخواهند به شغل دست پیدا کنند بیشتر از هر دانشجو، دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دیگری است. یکی دیگر از مأموریت های اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که شاغلین موجود، شغل خود را ارتقا دهند و با آخرین تحولات روز دنیا هم‌تراز شوند. بدوا تعداد زیادی از دانشجویان ما شاغل هستندکه فرصت جدیدی برای ارتقا و توسعه شغلی خود پیدا کرده، با آخرین مهارت ها آشنا شده و می توان گفت تعداد کثیری از دانش آموختگان ما شاغل می شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران – شرق تصریح کرد: فکر می کنم در مجموع بیش از 80 درصد دانش آموختگان ما شاغل می شوند. به هر حال دانش آموختگان ما اگر همت به خرج دهند و البته مورد حمایت قرار بگیرند، از هر دانشجویی مستعدتر هستند تا برای خود، اشتغالی ایجاد کرده و کارآفرینی کنند یا احیانا در شغلی مشغول به کار شوند.

اکرمی با اشاره به سیاست حذف دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی، با وجود تمرکز آموزش تخصصی و تربیت نیروی مهارت محور گفت: این موضوع، سیاست‌گذاری کلان دولت است که می خواهد اختصاص بودجه ها و مأموریت هایی که به دستگاه های مورد نظر خودش واگذار کرده را به صورت موازی دنبال نکند، یعنی برای یک مأموریت از طریق چند دستگاه اقدام نشود. طبق قانون اساسی، قوانین بالادستی و رویه های موجود، هر دستگاهی در دولت، مأموریت های خاص خود را دارد.

وی افزود: بر همین اساس شورای عالی اداری، این مصوبه را ابلاغ کرده تا دستگاه های دولتی، مأموریت های خود را پیگیری کنند و در سطح آموزش عالی، مشغول نباشند. در واقع شورای عالی اداری، دستگاه های دولتی را از این کار پرهیز داده است. فکر می کنم این موضوع، کاری معقول با توجه به تخصیص بودجه و انتظاراتی است که از هر دستگاه می رود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران - شرق در خصوص بودجه سال 98 دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاهی است که درصد خیلی ناچیزی از بودجه دولتی استفاده می کند. دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر متکی به درصدی است که از طریق شهریه دانشجویان تأمین می شود و حدود 15 درصد است. به هر حال دولت می خواهد معیارها، ترازها و استانداردهای لازم را برقرار کند تا مراکز آموزش علمی کاربردی دانشگاه در سیری مستمر برای ارتقا تلاش کنند.

اکرمی در پایان گفت: این اتفاق قاعدتا به بودجه هایی نیاز دارد چون ابعاد فعالیت ها و وظایف آموزشی بسیار گسترده است. انتظار می رود مراکز آموزش علمی کاربردی تمام ابعاد مورد نظر را پوشش بدهند. اگر ابعاد مختلفی مثل مسائل دانشجویی، فرهنگی، تربیت بدنی و ... به دقت پوشش داده شود، بودجه هم مسائل کلانی که دانشگاه باید در آن استاندارد مورد نظر داشته باشد را پشتیبانی و تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993094

وب گردی

وب گردی