اشتغال کاذب عامل بی انگیزگی در دانشجویان است/ کیفیت مقالات فدای کمیت می شود

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقتصاد و مسائل معیشتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر استادان اثر‌‌گذار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سلسله گفت و گوهای تشکل های دانشجویی به همت کانون اندیشه جوان با حضور ایمان کرمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و ویدا خلج دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

خلج در این نشست گفت: فرد اول به عنوان دانش آموز وارد نظام آموزش و پرورش و پس از آن وارد سیستم آموزش عالی می شود پس تربیت فرد در مرحله اول در مدارس شکل می گیرد و بعد از آن دانشگاه تکمیل کننده علم افراد است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از سیستم آموزش عالی کشور، گفت: در حال حاضر فضای علمی کشور با بحران های گوناگون مواجه است. بخشی از این بحران به ساختار آموزش عالی و در نتیجه ساختار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بر می گردد.

در ادامه وی افزود: دانش آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه ها صرفا در جهت کسب نمره گام بر می دارند بی آنکه بدانند علمی که آموختند چه کارایی دارد و چگونه می شود از آن برای حل مشکلات کشور استفاده کرد.

خلج به مقاله محوری اشاره کرد و گفت: نگارش، چاپ (انتشار) و تعداد مقالات در تمامی سطوح علمی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای پذیرش دانشجو به عنوان استاد یا ارتقای درجه استادان.

این فعال دانشجویی با ذکر اینکه کیفیت مقالات فدای کمیت شده است، گفت: در سیستم علمی به طور مشخص تعداد مقالات از اهمیت خاصی برخوردار است و استادان کمتر اقدام به بازخورد طرح پژوهشی خود می کنند و اینکه اصلا مقاله ختم به دستاورد علمی شده است یا خیر.

وی با تاکید بر مباحث اقتصادی، بیان کرد: اقتصاد و مسائل معیشتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر استادان اثر‌گذار است. رسالت یک استاد، کار آموزشی و پژوهشی هست؛ اما استادان گاهی درگیر کار بیرون از دانشگاه به خاطر کسب جایگاه اقتصادی در جامعه می شوند، که این باعث جدایی استاد از فضای علمی دانشگاه و بی رغبتی در وی است.

فلج تصریح کرد: علم ثابت نیست، ما در جامعه مدرن و پست مدرن به سر می‌بریم که در آن سرعت تغییر بالا است. پس استادان برای به روز رسانی علم خود باید وقت بگذارند؛ اما اگر استاد درگیر کار اجرایی و غیردانشگاهی باشد زمانی برای مطالعه و تحقیق ندارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه های کشور را پولی دانست و گفت: کسب علم برای دانشجویان و استادان به ابزاری برای کسب جایگاه اقصادی و بالا بردن توان اقتصادی تبدیل شده است و دانشگاه جایگاه علمی خود را از دست داده و تبدیل به یک بنگاه درآمد زایی شده است.

وی تصریح کرد: کسب شغل بی ارتباط با رشته تحصیلی باعث نوعی بی انگیزگی در دانشجویان می شود؛ اما اگر ما بپذیریم کسب علم در مرحله اول برای بالا بردن سطح آگاهی خودمان است و در مرحله بعدی کسب جایگاه اجتماعی دچار سرخوردگی حاصل از اشتغال کاذب نمی شویم.

خلج به روند هیات علمی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 1359 شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پاک سازی دانشگاه ها از استادان با نظرات متفاوت و همسو کردن استادان با آرمان ها و تفکرات انقلاب اسلامی، هیات نظارت جذب هیات علمی و ممیزی را برای دانشگاه ها تعیین کرد.

این فعال دانشجویی افزود: متاسفانه در حال حاضر پذیرش استادان در دانشگاه ها بسیار سلیقه ای شده است و فردی که توانمند علمی باشد؛ اما با جهت گیری سیاسی و فکری، در هیات ممیزی رد صلاحیت می شود. در حالی که یک استاد می تواند علم خود را در دانشگاه به دانشجو منتقل کند بی آنکه افکار خود را هویدا سازد.

وی ارتباط صنعت با دانشگاه را مهم برشمارد و گفت: کار کردن استادان در صنعت باعث می شود علم از دانشگاه بیرون و فراتر رفته و در خدمت رفع مشکلات جامعه به کار گرفته شود اما استادان نباید فراموش کنند رسالت اصلی آنها تعلیم و آموزش نیروی متخصص است.

خلج تصریح کرد: در جامعه علمی استادان بسیاری هستند که پست های دولتی نیز دارند، این استادان متاسفانه کلاس های درس را رها نموده و درگیر کارهای اجرایی می شوند که این خود به نظام آموزشی کشور لطمه وارد می کند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی حفظ استقلال دانشگاه را بااهمیت دانست و گفت: استقلال دانشگاه ها در گروی استقلال فکری است. زمانی‌که ما به استادان اجازه دهیم با هر دیدگاه سیاسی وارد دانشگاه شوند می توانیم از استقلال علمی صحبت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 993095

وب گردی

وب گردی