ایران رقیب یو.او.پی آمریکا و اکسنس فرانسه در تولید کاتالیست شد

مدیرعامل شرکت اکسیرنوین فرایند آسیا گفت: با حمایت‌های پژوهشگاه صنعت نفت ما توانستیم نتایج خوبی در زمینه تولید کاتالیست داشته باشیم و در حال حاضر ادعای این را داریم که رقیب یو.او.پی آمریکا و اکسنس فرانسه هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سبحانی در مراسم انعقاد قرارداد بومی‌سازی و تولید صنعتی کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌ماندهای نفتی (آر.سی.دی) اظهار داشت: با حمایت‌های پژوهشگاه صنعت نفت ما توانستیم نتایج خوبی در زمینه تولید کاتالیست داشته باشیم و در حال حاضر ادعای این را داریم که ایران رقیب یو.او.پی آمریکا و اکسنس فرانسه هستیم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی بنا داریم که سال آینده در زمینه تولید کاتالیست لایسنسور باشیم.

مدیرعامل شرکت اکسیرنوین خاطرنشان کرد: با حمایت‌هایی که دولت در زمینه ممنوعیت واردات کاتالیست داشته است ما نسبت به تجاری سازی این کالا اقدام کرده و اکنون نیازی به واردات نداریم.

وی تصریح کرد: خط اختصاصی تولید کاتالیست با ظرفیت 2500 تن در سال در حال راه‌اندازی است و بهمن‌ماه سال 98 اولین محموله به پالایشگاه شازند تحویل داده می‌شود.

جلوگیری از خروج سالانه 50 میلیون یورو از کشور

در ادامه رشیدزاده گفت: ما دو رسالت مهم توسعه دانش فنی کاتالیست مورد نیاز کشور و ارائه خدمات فناورانه به صنعت نفت و رفع مشکلات گلوگاه‌های صنعت نفت را مدنظر قرار داده و در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام دادیم که حاصل آن واگذاری هشت دانش فنی بوده است. که بسیاری در مقیاس انبوه تولید شده و در راکتورها بارگذاری شده است.

وی افزود: کاتالیست‌هایی که آر.سی.دی و هیدورکراکینگ جزو کاتالیست‌های استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت است و خوراک آر.اف.سی.سی را تامین می‌کنند.

رئیس پژوهشکده توسعه فناوری کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت زمان قرارداد تولید دومحصول یاد شده را 10 ساله عنوان کرد و افزود: با توجه به زیرساخت‌های انجام شده مجموعا سالانه 2500 تن کاتالیست تولید می‌شود و از محل فروش آن نیز 4 درصد حق بهره‌برداری به پژوهشگاه و شرکت پالایش و پخش داده می‌شود.

وی ارزش هر کیلو کاتالیست را 30 یورو و کل محصول تولیدی را 50 میلیون یورو اعلام کرد و افزود:‌ با داخلی‌سازی کاتالیست سالانه از خروج 50 میلیون یورو از کشور جلوگیری شود.

وی یادآور شد: برنامه ما این است که علاوه بر تامین داخل به منطقه و اروپا و آمریکا نیز صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 993143

وب گردی

وب گردی