استرالیا در آتش

موج شدید گرما جنوب شرقی قاره اقیانوسیه را در برگرفته است و با گذشت حدود یک هفته از این گرمای بی سابقه، هواشناسان هشدار داده اند که تا هفته آینده احتمالا چند بار دیگر دما در این قاره، رکوردها  را جابه‌جا خواهد کرد. امری که شهرهای استرالیا را به یکی از گرم‌ترین نقاط روی سیاره زمین بدل کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دمای هوا در چهار روز گذشته را می توان جزو ده روز گرم تاریخ استرالیا دانست. با رکورد گرمایی بی سابقه که در بعضی از نقاط به 50 درجه سلسیوس ( معادل 122 درجه فارنهایت ) رسیده است.

در همین راستا اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرده است که با شکسته شدن رکورد گرمای تاریخی در جنوب استرالیا، اگر این کشور را هم‌اکنون گرم ترین جای دنیا خطاب نکنیم، به طور قطع می توان گفت که در گرم ترین منطقه آب و هوایی کره زمین واقع شده است و شهرهایی که دیروز رکورد گرما را شکستند، حتی امروز روز داغ‌تری را تجربه کرده‌اند.

دمای بالا برای استرالیا خصوصا هنگامی که تابستان به نصف النهار جنوبی می رسد‌، اصولا امر عجیبی نیست.

تابستان‌های داغی که معمولا با آتش سوزی جنگل ها و بیشه ها همراه خواهد شد؛ اما تغییرات آب و هوایی، دمای هوا در دریا و خشکی را به شدت بالا برده است تا جایی که منجر به وقوع روزهای بسیار گرم و فصول شدید آتش در سرزمین کانگوروها شده است.

دمای شبانه نیز تا قبل از تغییر سریع به شرایط خنک تر از اواسط روز پنج شنبه، تا هنگامی که یک جریان سرمایی در حال حاضر در جنوب اقیانوس آرام در جنوب استرالیا قرار دارد، همچنان بالا باقی می ماند.

هوای گرم و شرجی زندگی مردم در تمامی شهرهای مهم و کلیدی استرالیا را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که مردم برای فرار از گرمای طاقت فرسا به زندگی در زیر زمین پناه برده اند.

سایر موجودات نیز که قبلا توسط خشکسالی در شرق قاره اقیانوسیه پراکنده شده بودند، از این حرارت شدید در امان نخواهند بود و بیم بسیاری برای زندگی آنها وجود دارد.

در حدود یک میلیون ماهی در کرانه های رودخانه های اصلی مرده اند و مقامات هشدار داده اند که با بالا رفتن دما میزان این مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

دولت محلی ایالت نیو ساوث ولز اعلام کرده است که در برخی از آبراه‌ها دستگاه‌های ایجاد هوا نصب خواهد کرد تا میزان اکسیژن موجود در آب را برای ماهی‌ها در سطح بالا نگه دارند و از قتل عام دسته جمعی سایر آبزیان و ماهی‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993164

وب گردی

وب گردی