حسینی: چارت درسی دانشجویان دانشگاه تهران تغییر می کند/ واحدهای مهارتی جایگزین دروس تخصصی می شود

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: ما در دل هر برنامه، دروسی به نام «دروس اختیاری» داریم که میانگین آن در رشته های مختلف حدود 10 تا 12 واحد است، بنابراین با استفاده از ظرفیت دروس اختیاری و جابجایی سه، چهار درس دیگر، «سبد درسی رشته فرعی» شکل می گیرد.

دکتر سید حسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بازنگری رشته های مقطع کارشناسی دانشگاه تهران از مهرماه سال آینده بر اساس رویکرد مهارت‌افزایی اظهار داشت: می خواهیم دانشجو در هر رشته علاوه بر رشته اصلی خود بتواند در یک رشته فرعی هم آموزش ببیند. این رشته فرعی در قالب یک بسته درسی است که می تواند 18 تا 24 واحد را شامل شده و در دل برنامه دوره کارشناسی ارائه شود.

وی ادامه داد: قبلا دوره هایی تحت عنوان «کهاد» داشتیم که همین بود ولی علاوه بر دروس کارشناسی ارائه می شد. به طور مثال دانشجویی که در رشته ای مثل فیزیک درس می خواند علاوه بر 140 واحد درسی مقطع کارشناسی، می توانست 18 تا 24 واحد درس را از حوزه های مرتبط با رشته خود انتخاب کند. این واحدها اختیاری بودند ولی در تصمیمی که در دست اقدام داریم، برنامه های دوره کارشناسی به شکلی مورد بازنگری قرار می گیرند تا درون 135 تا 143 واحد، ظرفیتی ایجاد شود که دانشجو علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پایه و تخصصی خود بتواند حوزه و رشته دیگری را هم انتخاب کند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به حذف تعدادی از واحدهای کنونی رشته ها در چارت درسی گفت: واحدهای مهارت‌افزایی در قالب 140 واحد قرار می گیرند. آنچه مسلم است از دروس عمومی، واحدی کم نمی شود. ما حدود 22 واحد درس عمومی و معارف داریم که چون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد، نمی توانیم تغییری در آن ایجاد کنیم ولی می توان در دروس پایه و تخصصی هر رشته، جابجایی هایی انجام داد.

حسینی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه ما در دل هر برنامه، دروسی به نام «دروس اختیاری» داریم که میانگین آن در رشته های مختلف حدود 10 تا 12 واحد است، بنابراین با استفاده از ظرفیت دروس اختیاری و جابجایی سه، چهار درس دیگر، «سبد درسی رشته فرعی» شکل می گیرد.

* تلاش برای افزایش کارایی و رضایت‌مندی دانشجویان

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری در پذیرش رشته های دانشگاه تهران صورت می گیرد یا خیر، گفت: در بحث پذیرش هیچ تغییری نخواهیم داشت و فقط در برنامه ها باید اصلاحاتی انجام دهیم. گروه های آموزشی ما در حال تدوین و بازنگری برنامه ها هستند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در خصوص تحقیق و تلاش برای ایجاد رشته های جدید متناسب با نیازهای کشور تصریح کرد: ایجاد رشته های جدید هر سال صورت می گیرد و یک سری رشته ها در دانشگاه تهران تدوین می شود که عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است و مربوط به دوره کارشناسی نیست. موضوع قابل توجه برای ما این است که بتوانیم در مقطع کارشناسی، قابلیت هایی را ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند از کارایی و رضایت‌مندی بیشتری در طول تحصیل برخوردار شوند.

حسینی درباره بازار کار برای دانشجویان رشته ها بعد از مهارت‌افزایی ادامه داد: چنین رشته هایی در دانشگاه جامع بهتر می تواند محقق شود و نیازی نیست دروس جدیدی ارائه دهیم، به طور مثال دانشجوی فنی مهندسی ما می تواند در حوزه مدیریت، کارآفرینی یا اقتصاد، دروسی را بگذراند. همچنین دانشجویان حوزه های علوم انسانی مثل حقوق، فلسفه و ادبیات می توانند دروس دیگری بردارند. برنامه ما می تواند بر اساس نیازها، انتخاب فرد و ارتباط رشته ای تعریف شود. در واقع اقدام ما گامی در جهت افزایش مهارت های فرد است.

وی درباره بودجه دانشگاه تهران و محدودیت ها برای فراهم‌سازی زیرساخت ها جهت مهارت‌افزایی دانشجویان گفت: خوشبختانه در بودجه سال آینده، «نوآوری برنامه های درسی» به صورت «پایلوت» برای دانشگاه تهران دیده شده، البته از رقم آن اطلاعی ندارم ولی می دانم مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار داشته است. در بحث های مهارت‌محوری، حوزه های دیگری نیز مثل دوره های آموزشی بر اساس کارورزی، دوره های کارآموزی و آموزش بر مبنای حل مسئله داریم. این موضوعات مخصوصا در مقطع کارشناسی می توانند جایگاه های خاص خود را داشته باشند و قطعا دانشگاه ها برای ورود جدی و عملیاتی به حوزه های مهارتی، نیاز به امکانات و تمهیدات دارند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه اکنون در حوزه هایی مانند کشاورزی به دلایل زیادی، دروس کارآموزی و کارورزی بسیاری تحلیل رفته که بخشی از آن به مسائل اقتصادی برمی گردد و قطعا روی عملکرد و نتیجه تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993165

وب گردی

وب گردی