زحل میلیاردها سال بدون حلقه بوده است

به تازگی دانشمندان پی برده اند که سیاره زحل برای میلیاردها سال بدون حلقه بوده است

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از «NTV»، زُحَل یا کِیوان، پس از مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره نزدیک به خورشید است. زحل یک گلوله گازی غول‌پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد. چگالی این سیاره حدود یک‌هشتم زمین و کمتر از آب است. یک روز کامل در کیوان برابر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه در زمین و یک سال آن برابر ۲۹٫۵ برابر سال زمین است.

براساس تحقیقات انجام شده توسط یک تیم تحقیقاتی به رهبری ستاره شناسان ایتالیایی مشخص شده است که حلقه دور سیاره 4.5 میلیارد ساله زحل حدود 10 تا 100 میلیون سال پیش شروع به تشکیل شدن کرده است.

در این تحقیقات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زحل میلیاردها سال پیش از بوجود آمدن حلقه های دورش وجود داشته است.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از داده های ارسال شدخ توسط سفینه «کاسینی» متعلق به «ناسا»، اقدام به اندازه گیری نیروی جاذبه زحل کردند و از آن طریق توانستند طول عمر حلقه های زحل را به طور تقریبی محاسبه کنند.

«لوسیانو لس» از دانشگاه ایتالیایی «ساپینتسا»، رهبر این گروه تحقیقاتی «این یافته را شگفت انگیز» توصیف کرد.

حلقه های زحل بیشتر از یخ ساخته شده اند، مقدار کمی گرد و غبار و احتمالا آلیاژهای آلی نیز در آن وجود دارد.

جزئیات این تحقیق در مجله علمی «ساینس» منتشر شده است.

سفینه تحقیقاتی «کاسینی» پس از به اتمام رسیدن ماموریت تحقیقاتی 13 ساله خود در سپامبر 2017 با سقوط در حلقه های زحل به ماموریت خود پایان داد.

با وجود آنکه فضاپیمای «کاسینی (Cassini)» از بین رفته است اما با توجه به اینکه این فضاپیما تا آخرین لحظه به ارسال داده به زمین ادامه داده‌ بود، این اطلاعات همچنان مفید و تعیین‌کننده هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993321

وب گردی

وب گردی