دانشگاه باید میان پزشکی رایج و سنتی تعامل داشته باشد

دانشگاه باید بجای تقابل میان پزشکی رایج و سنتی تعامل داشته باشد و آنچه را که به نفع مردم و سلامت آنان است پیش ببرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حسین رضایی زاده رئیس دانشکده علوم طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی تهران در بخش اول سخنان خود به پیشرفت‌های احیای طب سنتی ایران بعد از انقلاب پرداخت و گفت: طب سنتی از نظر علمی مکتب پزشکی و تجربی است و مبتنی بر هزاران سال تجربه از کشور‌های همسایه، یونان، مصر و ایران است.

وی افزود: طب سنتی باید یک پیشینه تاریخی، تمدنی و فرهنگی داشته باشد که ایران چند هزار سال از آن برخوردار است.

رضایی زاده با بیان اینکه در سال ۱۲۹۰ میراث طب سنتی خودمان را در کشورمان ممنوع کردند گفت: در آن سال‌ها ارتقای طب سنتی را از دست دادیم، اما بعد از انقلاب در دولت‌های مختلف تلاش شد که این طب احیا شود. هرچند با مقاومت‌های وزارت بهداشت و ناآگاهی از طب اصیل ایران روبرو شدیم.

رئیس دانشکده علوم طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۸۶ نخستین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شکل گرفت و در سال ۸۹ با تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با استادان دانشگاه‌ها دانشکده طب سنتی تشکیل شد.

رضایی زاده در بخش دوم سخنان خود به دستاورد‌های انقلاب در زمینه طب سنتی پرداخت و گفت: مهمترین این دستاورد‌ها احیای توسعه آموزش و پژوهش و دست یافتن به محصولات علمی است که می‌تواند به ارتقای سلامت و بهداشت کمک کند و برای این منظور مردم باید سره را از ناسره تشخیص دهند و باید طب سنتی اصیل و ناب را به مردم معرفی کنیم و در مرز‌های دانش حرکت کنیم.
وی از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی در زمینه طب سنتی را هم افزایی بین طب رایج و طب سنتی دانست و گفت: تصویب سند ملی گیاهان دارویی نیز از مهمترین این دستاورد‌ها بود که به تشکیل بنیاد ملی طب سنتی ایران منجر شد.

وی در خصوص لزوم آموزش همه گروه‌های علوم پزشکی گفت: باید تمام گروه‌های علوم پزشکی درباره طب سنتی و ایرانی - اسلامی آموزش ببینند و با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

رئیس دانشکده علوم طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دستاورد‌های انقلاب در زمینه طب سنتی گفت: صد‌ها عنوان کتاب و رساله بازنویسی شد و بیش از ۶۰۰ دانشجو، پزشک عمومی و داروساز در مقطع دکترا پذیرفته شدند که ۲۴۰ نفر از آن‌ها دانش آموخته شده اند و اکنون مشغول خدمت رسانی در مراکز بهداشتی درمانی هستند.

رضایی زاده ابراز امیدواری کرد: باید با حمایت، توسعه مراکز تحقیقاتی و افزایش بودجه، دستاورد بیشتری در زمینه طب سنتی داشته باشیم و با تشکیل کارگروه نظام سلامت در وزارت بهداشت با حضور کارشناسان بهداشت و درمان و حوزه علمیه قم می‌توان به پیشرفت‌های بیشتری رسید و با برخی عقاید خرافی و عملکرد سودجویان در این زمینه مقابله کرد.

وی افزود:​ تولید و عرضه غیرقانونی دارو‌ها هم اکنون اتفاق می‌افتد و خوشبختانه در روز‌های اخیر با برخورد جدی قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی روبرو بوده ایم که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش سوم سخنان خود به خودمراقبتی در فصل زمستان اشاره کرد و گفت:​ پوشاندن بدن در فصل سرد از قدیم مرسوم بوده است و باید قسمت سینه، شکم، پهلو‌ها با شال و یا جلیقه پوشانده شود.

وی افزود: در این فصل باید از مواد خوراکی سرد کمتر استفاده شود بخصوص در آخر شب و میوه، سالاد و لبنیات را به آخر شب موکول نکرد.
رضایی زاده متذکر شد: خونگیری و حجامت در زمستان جز در موارد خاص توصیه نمی‌شود و در سرماخوردگی علاوه بر استراحت با سوپ جو، بابونه، دمنوش، بخور، عناب و آویشن به درمان آن بپردازید.

انتهای پیام/

کد خبر: 993337

وب گردی

وب گردی