نورون های مشتق از سلول های بنیادی تشنج را متوقف می کنند

تیمی از محققین دانشکده پزشکی تگزاس به دنبال یافتن راهی برای درمان دائمی صرع هستند و اخیرا نتایج مطالعات خود را در مجله معتبر PNAS به چاپ رسانده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حدود 4/3 میلیون آمریکایی دچار صرع فعال هستند. اغلب آن ها به داروها پاسخ می دهند اما تقریبا 40 درصد آن ها حتی با این که داروهای ضد صرع متعدد را دریافت می کنند اما هم چنان مشکل شان ادامه داشته و دچار تشنج نیز می شوند. در این میان استفاده از داروها برای مهار تشنج موجب بروز مشکلات شناختی و حافظه ای و افسردگی نیز می شود.

تشنج ها زمانی ایجاد می شوند که نورون های تهییجی در مغز بیش از اندازه فعال هستند و نورون های مهاری کافی برای برگرداندن عملکرد آن ها به سطح عادی وجود ندارد. اصلی ترین نوروترانسمیتر مهار در مغز گابا یا گابا آمینوبوتیریک اسید است.

طی یک دهه گذشته محققین توانسته اند سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) را تقریبا از هر نوع سلولی در بدن تولید کنند. این سلول های بنیادی می توانند در ادامه برای تمایز به انواع سلول های بدن از جمله نورون های بینابینی گاباارژیک مورد استفاده قرار گیرند. در مطالعه جدیدی که در دانشگاه تگزاس صورت گرفت، محققین این نورون های بینابینی گاباارژیک مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی را هیپوکامپ مدل موشی صرع پیوند کردند. این امر موجب سرکوب تشنج و حتی بهبود عملکرد شناختی و رفتاری در فاز مزمن صرع شد.

تست های بیشتر نشان داد که این نورون های انسانی پیوند شده سیناپس ها یا ارتباطاتی را با نورون های تهییجی میزبان برقرار می کنند. هم چنین این نورون ها برای گابا و سایر مارکرهای مربوط به نورون های بینابینی نیز مثبت بودند. یافته جالب دیگر این مطالعه این بود که نورون های گاباارژیک انسانی پیوند شده به طور مستقیم در کنترل تشنج دخیل هستند و خاموش کردن این نورون های گاباارژیک انسانی منجر به افزایش تعداد تشنج می شود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که سلول های گاباارژیک مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای کنترل و درمان طولانی مدت تشنج و تسکین مشکلات مربوط به صرع امیدوار کننده هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993363

وب گردی

وب گردی