جزئیات لایحه بودجه ۹۸ بخش حمل‌ونقل و مسکن/ نباید فقط متکی به منابع موجود در پیوست قانون بودجه بود

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «در بخشنامه لایحه بودجه ۹۸ برای بخش حمل‌ونقل ۴۵۰۰ میلیارد و برای بخش مسکن ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است» گفت: مجموع اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۹۸ معادل ۷۷۱۷ میلیارد تومان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امیر امینی، با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اظهار داشت: در ابتدا باید یادآور شد که بودجه‌های سنواتی حمل‌ونقل هیچ‌گونه تناسب و سنخیتی با انجام تکالیف در برنامه‌های توسعه‌ای کشور ندارند.

وی افزود: مجموع منابع موردنیاز برای انجام وظایف وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمومی،‌ صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و تسهیلات بانکی، منابع داخلی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه به‌طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه «در بخشنامه لایحه بودجه ۹۸ برای بخش حمل‌ونقل ۴۵۰۰ میلیارد و برای بخش مسکن ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است» گفت: مجموع اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۹۸ معادل ۷۷۱۷ میلیارد تومان است که ردیف‌های اعتباری پیوست یک، با رشد ۹ درصدی ۶۶۰۰ میلیارد تومان و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ردیف‌های اعتباری متفرقه در نظر گرفته‌شده است.

شش تکلیف وزارت راه و شهرسازی در لایحه و بخش‌نامه بودجه ۹۸

امینی با اشاره به شش تکلیف وزارت راه و شهرسازی در لایحه و بخش‌نامه بودجه بیان داشت: انجام مصوبات سفر مقام معظم رهبری، اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهوری،‌ تکمیل طرح‌های قابل بهره‌برداری در سال ۹۸،‌ تکمیل طرح‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، تمامی طرح‌های فارغ از ۴ بند فوق و طرح‌های مستمر که ماهیت دائمی دارند، مجموع تکالیف ما در سال ۹۸ است.

وی در خصوص تکلیف ششم، مبنی بر طرح‌های مستمر با ماهیت دائمی یادآور شد: طرح‌های نگهداری راه، راه‌آهن، ناوگان و سایر طرح‌هایی که دربرگیرنده هزینه‌های کارکنان می‌شود، مشمول رشد ۲۰ درصدی در لایحه بودجه ۹۸ شده و در دست پیگیری قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نگاه دستگاهی به بودجه ۹۸ صحیح نیست، دولت در لایحه بودجه ۹۸ به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل اهتمام ویژه داشته است و این جهت‌گیری برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا بر اساس اولویت‌بندی است. لذا باید از ظرفیت‌های قانونی در راستای پیشبرد و تکمیل پروژ‌ه‌ها استفاده کرد.

امینی با تأکید بر اینکه نباید فقط متکی به منابع موجود در پیوست قانون بودجه بود، به تشریح منابع قابل‌استفاده از سوی وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه اشاره کرد و گفت: قابلیت استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت به ارزش ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان، قابلیت استفاده از اسناد خزانه اسلامی به‌منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران، قابلیت استفاده از اوراق تسویه بدهی تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد تومان، امکان تهاتر بدهی پیمانکاران به بانک‌ها با مطالبات آن‌ها،‌ قابلیت استفاده از ظرفیت بهینه‌سازی مصرف انرژی، بند (ه) تبصره ۵، قابلیت استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی قیر رایگان برای اجرای پروژه‌های روکش آسفالت.

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای اخذ چهار مجوز در بخش مسکن مهر

وی با اشاره به ظرفیت اجرای تعهدات وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن، مسکن مهر، زیربنا‌ها و روبنا‌های مسکن مهر، احداث طرح‌های مسکن روستایی، اجتماعی و بازآفرینی شهری در بند «ب» تبصره ۸ ایجاد کرده است، اظهارداشت: برای اینکه وزارت راه و شهرسازی بتواند تعهدات خود در بخش مسکن مهر را ایفا کند در حال تلاش برای اخذ چهار مجوز هستیم به‌طوری‌که اصل و سود تسهیلات مسکن مهر به میزان ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت اصل سود و خطوط اعتباری طرح مسکن مهر به دولت منتقل و این مبلغ به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن تلقی شود، در ازای آن بانک مسکن این منابع را در راستای اهداف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن هزینه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سه مجوز دیگر اشاره کرد و گفت: به دنبال اخذ مجوز برای شرکت‌های تابعه از جمله سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید هستیم تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اراضی خود را صرف اهداف تبصره، تهاتر یا به قیمت کارشناسی واگذار کنند. سومین مجوز واگذاری املاک مسکن مهر به متقاضیانی که تملک دارند و چهارم، مدیریت دارایی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات است.

امینی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ متفاوت‌تر از بودجه سال ۹۷ نیست تصریح کرد: هر سازمانی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن که خود را وابسته به بودجه دولت کرد تا پایان سال با مشکلات روبرو خواهد شد. پس باید ضمن رهایی از بودجه دولتی به دنبال جذب منابع و خصوصی‌سازی باشیم.

صندوق توسعه حمل‌ونقل بزرگترین دستاورد بودجه ۹۸

وی صندوق توسعه حمل‌ونقل را بزرگ‌ترین دستاورد در بودجه ۹۸ عنوان کرد و گفت: پس از اخذ مصوبه، تصویب اساس‌نامه و بازگشایی ردیف اعتباری شرکتی برای آن‌هم اکنون صندوق توسعه حمل‌و‌نقل در انتظار تأییدیه شورای نگهبان است و با تولد صحیح آن شاهد یک ظرفیت استوار برای بخش خصوصی و توسعه حمل‌ونقل در ۵ سال آینده خواهیم بود. در آن زمان دولت به تکالیف اجتماعی و صندوق توسعه حمل‌ونقل به تکالیف اقتصادی خود عمل خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود درک متقابلی از شرایط به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل داشته باشیم و منابع عمومی دولت برای ارائه خدمات اجتماعی باید در اختیار استان‌ها یعنی شورای برنامه‌ریزی. استانداران و مدیران راه و شهرسازی قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ۲۴۵ درصدی بودجه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در لایحه بودجه ۹۸ بیان داشت: طبق قانون بودجه سنواتی، وزارت راه و شهرسازی مجری چهار فرودگاه بود که سال گذشته برای لایحه بودجه سال ۹۷ و انتقال آن به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با سازمان برنامه‌وبودجه مذاکره شد. امسال نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای به سرانجام رساندن این چهار فرودگاه نیازمند حمایت ۳۵ میلیارد تومانی دولت است که رشد بودجه سال آینده آن شرکت ۲۴۵ درصد محاسبه شده است.

امینی یادآور شد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌طور مستقیم در پروژه‌های فرودگاهی سرمایه‌گذاری نمی‌کند بلکه منابع آن اهرمی برای مشارکت و حضور مستقیم بخش خصوصی در پروژه‌های فرودگاهی است.

اهتمام دولت برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی بالای ۸۰ درصد

وی همچنین علت رشد ۲۰ درصدی اعتبارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در لایحه بودجه ۹۸ از ۳۳۳۶۰ میلیارد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان را اهتمام دولت برای تکمیل پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و پروژه‌هایی باقابلیت تکمیل طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ عنوان کرد و گفت: با توجه به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومانی این دسته از پروژه‌‌ها که به خاطر نبود منابع مالی کافی منقبض مانده‌اند، دولت برنامه‌ریزی کرده است تا ضمن تکمیل و آماده‌سازی برای بهره‌برداری، ارزش‌افزوده حاصل از بهره‌برداری آن‌ها هرچه سریع‌تر به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به رشد ۱.۳ درصدی بودجه شرکت راه‌آهن گفت: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارد و قول مساعد خود را برای کمک حمل‌ونقل ریلی از محل اعتبارات شناور بودجه ۹۸ اعلام کرده است.

امینی در ادامه بیان داشت: سه پیشنهاد در قالب توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و ناوگان عمومی، احداث خطوط دوم، سوم، چهارم و ‌اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شده است که نیازمند دریافت اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی است.

کاهش بودجه راهداری و بازآفرینی شهری در لایحه بودجه ۹۸

وی در خصوص بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۹۷ برابر با ۱۶۵۰ میلیارد تومان بوده است که در لایحه بودجه ۹۸ با کاهش ۲۰ درصدی به ۱۳۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز گفت: بودجه این شرکت از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۶۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ کاهش داشته است اما با توجه به توافقنامه امضاشده برای استفاده از منابع تبصره ۱۸ رقمی بالغ‌بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری به این بخش تزریق می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۹۷ دولت برای شفاف‌سازی پیشنهاد کرده است که قیر باید به‌صورت نقدی به حسابی واریز شود و برابر حواله‌های دستگاه‌های اجرایی، قیر به پیمانکاران پروژه‌های هر یک از دستگاه‌ها ابلاغ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993386

وب گردی

وب گردی