شورای عالی انقلاب فرهنگی در حل چالش‌های موجود در نظام آموزش‌و‌پرورش کوتاهی کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه شریف، گفت: زمانی که برنامه و رویکرد مهمی در نظام آموزش و پرورش می خواهد تغییر کند باید به متخصصان و نخبگان این حوزه ارائه شود تا با تجزیه، تحلیل، بررسی و  همچنین پیشنهادات و انتقاداتی که صورت می گیرد نقایص آن رفع و سپس تصمیمات و تغییرات مطلوب و نهایی اعمال شود.

ونتدکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، مدارس مختلف در نظام آموزش و پرورش اعم از دولتی و غیر دولتی برنامه، رویکرد مناسب و مطلوبی در عرصه تعلیم و تربیت نداشته اند و بسیاری از اولویت های اصلی این حوزه به دلایل متعددی به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: در واقع هدف اولیه و اساسی ایجاد مدارس غیرانتفاعی بسیار مثبت و ارزشمند بوده است؛ اما مسئله مهم در این زمینه، وجود ضعف و نقایص فراوانی است که در مرحله اجرا داشته ایم و باعث شده تا این مراکز از مسیر اصلی و درست خود خارج شوند.

گلشنی تصریح کرد: به دلیل کمبود امکانات و محدودیت بودجه دولتی و همچنین افزایش تعداد دانش آموزان در سال های ابتدای بعد از جنگ تحمیلی، مدارس غیرانتفاعی با هدف کمک و همکاری با مدارس دولتی و همچنین تقسیم وظایف نظام آموزش و پرورش انجام شده است.

وی افزود: البته این موضوع، تنها مختص مدارس غیرانتفاعی نبوده است و بسیاری از برنامه ها، سیاست‌گذاری ها و ارزش‌ها در کشور ما، پس از گذشت چندسال از مسیر اصلی خود خارج شده و قطعا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ضعف های به وجود آمده بی‌تاثیر نبوده است و کوتاهی‌هایی داشته است.

گلشنی بیان کرد: نکته قابل تامل این است که برای طراحی و اجرای هر طرح، برنامه و سیاستی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، باید همه جوانب سنجیده شود و توجه داشته باشیم که اهداف و رویکردهای اولیه از مسیر اصلی خود خارج نشوند تا نتیجه مطلوب و دلخواه به دست آید.

وی در ادامه گفت: مسئله دیگری که در حال حاضر با معضلات مدارس غیرانتفاعی به صورت مستقیم مرتبط بوده، بحث کنکور است؛ زیرا بسیاری از خانواده ها با هدف موفقیت فرزندانشان آن ها را با تحمل هزینه های هنگفت در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام می کنند و تن به این تبعیض آموزشی و اجتماعی اجباری در جامعه می دهند.

گلشنی خاطرنشان کرد: در خصوص حذف کنکور نیز همه ما می دانیم که این آزمون تبدیل به معضلی اساسی در جامعه شده است؛ اما تصمیم گیری قطعی و دقیق برای آن لازم است با مشورت و همکاری همه نهادها و مسئولین مربوطه و با سنجیدن همه جوانب و قوانین انجام شود تا ما را به اهداف بنیادینی که در عرصه تعلیم و تربیت داریم، برساند.

وی در پایان تاکید کرد: زمانی که برنامه و رویکرد مهمی در نظام آموزش و پرورش می خواهد تغییر کند باید آن برنامه ها به متخصصان و نخبگان این حوزه ارائه شود تا با تجزیه، تحلیل و بررسی و همچنین پیشنهادات و انتقاداتی که به وجود می آید نقایص آن رفع و سپس تصمیمات و تغییرات نهایی اعمال شود. امیدواریم در این مسیر هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم وزارت آموزش وپرورش و در مجموع، تمامی نهادها و مسئولین مربوطه اهتمام ورزند تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور کامل اجرایی شود و در نتیجه شاهد ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 993409

وب گردی

وب گردی