چالش های زیربنایی کشور در حوزه پدافند غیرعامل بررسی شد

در دومین جلسه کارگروه کالبدیِ برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که با حضور تعدادی از مسئولین و کارشناسان حوزه های انرژی، زیربنایی، شهری و فنی و نظامات سازمان پدافند غیرعامل، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و اعضای هیات علمی عضو کارگروه کالبدی برنامه علمی این واحد دانشگاهی برگزار شد، 14 چالش اصلی در حوزه کالبدی و زیربنایی با رویکرد پدافند غیرعامل احصاء شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در ابتدای این جلسه دکتر حمیدرضا خالدی، رئیس این واحد دانشگاهی، اهمیت کارگروه کالبدی(زیربنایی – فنی مهندسی) را تنوع و گستردگی حوزه کاری آن ذکر کرد و گفت: سعی شده است از تخصص های مختلف در حوزه های زیربنایی و فنی و مهندسی در این کارگروه استفاده شود.

وی افزود: چون قرار است که این کارگروه برنامه علمی کشور در حوزه کالبدی(زیربنایی – فنی مهندسی) را در سطح ملی تدوین کند، باید همه ظرفیت های این حوزه در حد اعلی به کارگرفته شود تا تمام جوانب و جزئیات این حوزه با دقت و تعمق لازم بررسی شده، چالش ها و رهیافت های لازم استخراج شود.

در ادامه این جلسه سردار ساسانی معاونت امور زیربنایی سازمان پدافند غیرعامل، مهندس قهرمانی قائم مقام حوزه معاونت انرژی سازمان، مهندس مینوئیان قائم مقام حوزه معاونت فنی و نظامات سازمان و دکتر مهرنژاد معاون شهرسازی سازمان به تبیین وضعیت موجود کشور در حوزه های تخصصی خود پرداخته و با مطرح کردن نگرانی ها و دغدغه های مسئولین و کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل، خواستار برگزاری جلسات مشترک و مستمر برای تدوین نظام موضوعات، چالش ها و رهیافت های لازم در حوزه کالبدی و زیربنایی با استفاده از ظرفیت علمی-پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، با محوریت این کارگروه شدند.

پس از بحث و تبادل نظر و بررسی مسائل و موضوعات این حوزه دکتر عرب، رئیس کارگروه کالبدی برنامه علمی واحد تهران شمال، به جمع بندی مباحث مطرح شده در جلسه پرداخت.

دکتر عرب با ذکر این نکته که در جلسه قبل این کارگروه 18 موضوع در حوزه صنعت، توسط صاحبنظران پدافند غیر عامل کشور احصاء شد، گفت: این موضوعات در جلسات داخلی کارگروه ذیل 3 چالش اصلی مدیریت ریسک شهرک­های صنعتی از دیدگاه پدافند غیرعامل،

تأثیرات متقابل بین شهرک­های صنعتی و محیط پیرامومی از دیدگاه پدافند غیرعامل و نظام طراحی، توسعه و بازآفرینی شهرک­های صنعتی با الزامات پدافند غیرعامل تنظیم شدند.

رئیس کارگروه کالبدی برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ادامه، چالش های مطرح شده در حوزه انرژی را در 7 دسته تعیین سبد انرژی مصرفی کشور، آمایش صنایع بخش انرژی، انرژی، نفت و گاز در اقتصاد کشور، بومی سازی دانش فنی در بخش تولید، انتقال و توزیع، استانداردسازی و تهیه آیین نامه­ها و الزامات، پژوهش بر روی محتوای آموزشی و سرفصل­ها و رشته­ های جدید و نهایتا شناسایی دارایی­ های حیاتی در این حوزه و تهدیداتی که متوجه آنهاست، دسته بندی کرد.

دکتر عرب چالش های عنوان شده در حوزه شهری را نیز در 7 دسته: شناسایی مناطق خطرزا و خطرپذیر شهری؛ شناسایی دارایی ­ها و مراکز ثقل یک شهر؛ فضاهای تخلیه شهر و پناهگاهی در زمان وقوع حادثه؛ تداوم فعالیتهای حیاتی شهر؛ فرصتها و تهدیدات شهر هوشمند؛ بررسی و بازطراحی زیرساخت­های شهری فعلی و همچنین طراحی شهری بر مبنای مقیاس بهینه و معماری دفاعی و هویت ایرانی و اسلامی جمع بندی کرد.

در انتهای این جلسه دکتر خالدی تعامل و هم اندیشی بسیار نزدیک دانشگاه و سازمان پدافند غیرعامل برای حل چالش های موضوعی را از محاسن و دستاورد بسیار بزرگ در برنامه علمی واحد تهران شمال ذکر کرد و گفت: اینکه متخصصان هر دو طرف مشکلات را با هم، در حضور هم و در کنار هم بررسی کرده و با خرد جمعی به طراحی نقشه راه می پردازند اتفاق بسیار مبارکی است که کمتر در سطوح برنامه ریزی کشور و حتی در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه دیده می شود.

وی در پایان از همکاران سازمان پدافند غیرعامل کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشکر و اظهار امیدواری کرد که ان شاءالله نتایج این جلسات علاوه بر ارتقای سطح دانش و فناوری در کشور،به تقویت و مصون سازی هر چه بیشتر کشور در برابر تهدیدات متعدد و متفاوت خواهد انجامید.

کد خبر: 993422

وب گردی

وب گردی