داشتن مجلات تخصصی  از الزامات کاری واحد تهران شمال است

دکتر خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در دومین جلسه کارگروه روانشناسی و علوم شناختی برنامه علمی این واحد دانشگاهی، از پیگیری برای راه اندازی "مرکز پردازشگر جامعه" در این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در دومین نشست کارگروه روانشناسی و علوم شناختی این واحد که با حضور دکتر خالدی ریاست واحد، مهمانانی از سازمان پدافند غیرعامل، اعضای کارگروه روانشناسی و علوم شناختی و مسئولین برخی کارگروه های دیگر برگزار شد، نظام موضوعات و چالش های این حوزه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در برنامه علمی دانشگاه، حوزه پدافند غیرعامل است، گفت: ما در راستای فعال کردن ظرفیت علمی-پژوهشی واحد تاکنون 10 کارگروه علمی در حوزه های مختلف را تشکیل داده ایم که یکی از این کارگروه ها، کارگروه روانشناسی و علوم شناختی است.

خالدی ضمن برشمردن اهمیت این حوزه و نیاز به تلاش مضاعف اعضای این کارگروه برای احصاء چالش ها و نظام موضوعات مربوطه، گفت: پدافند غیرعامل در حوزه علوم شناختی و روانشناسی قرار است چالش­هایی را بررسی کند که ناشی از تهدیدات این حوزه ­های جدید است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در ادامه با ذکر نمونه های متعددی به ارتباط علوم شناختی با سایر علوم و نقش علوم شناختی در حل چالش های آن حوزه ها پرداخت.

دکتر خالدی پس از تشریح کاربرد علوم شناختی در حوزه هایی از قبیل: حوزه های درمانی؛ شناخت اجتماعی و روانشناسی سیاسی؛ روانشناسی تحلیل اطلاعات و رسانه های گروهی؛ حوزه های دفاعی؛ اقتصاد شناختی؛ مهندسی شناختی و تشخیص و درمان ویژگی های نهفته و درونی انسان، گفت: دغدغه اصلی احصاء چالشهای روانشناسی و علوم شناختی در حال حاضر جهان پیشرو است با نگاه حداقل کردن تهدیدات است.

وی گفت: اساتید صاحب نظر تاکنون در جنبه های فیزیولوژیک مغز مطالعات و پژوهش های فراوانی انجام داده اند ولی با توجه به شتاب و رشد روزافزون تغییرات و بحران ها، هنوز کارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که باید انجام شود.

دکتر خالدی در ادامه افزود: ما به دنبال راه اندازی یک مرکز تحت عنوان "مرکز پردازشگر جامعه" در واحد تهران شمال هستیم و اگر این اتفاق بیافتد، در این مرکز به جمع آوری و تحلیل داده های مختلف خواهیم پرداخت و سعی خواهیم کرد که با تحلیل داده ها، برای حل مسائل و چالش های اساسی کشور راهکار و نقشه راه طراحی و تدوین کنیم. وی خطاب به اعضای این کارگروه، ادامه داد: در صورت راه اندازی این مرکز ما علاوه بر نیاز به طراحی و تهیه زیرساخت های لازم، به همکاری جدی متخصصین این حوزه نیاز داریم که ان شاءالله با حضور و تلاش شما عزیزان و سایر سرمایه های علمی واحد، این نیاز اساسی به نحو احسن مرتفع خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در پایان با اشاره به اهمیت مجلات علمی پژوهشی و ارائه گزارشی از وضعیت مجلات علمی واحد، گفت: داشتن مجلات تخصصی جزء الزامات کاری ماست و ما به جد پیگیر آن هستیم.

در ادامه دکتر علی ملازمانی از متخصصین حوزه روانشناسی سازمان پدافند غیرعامل کشور، یکی ازاهداف پدافند غیرعامل را ایمن سازی کشور در برابر تهدیدات دانست و گفت: امروزه ما با گونه هایی از اقدامات خصمانه دشمنان مواجه هستیم که علاوه بر آثار تخریبی و زیانبار خود، آثار مخربی هم بر روح و روان جامعه دارند تا حدی که در مواقعی، وقتی به عنوان کردن برخی از این اقدامات خصمانه می پردازیم، گروهی آن را توهم توطئه تلقی می کنند.

وی ارائه آموزش های لازم برای ایجاد آمادگی روحی و روانی در مردم، هنگام بروز مشکلاتی مانند شیوع بیماری های واگیردار، زلزله، نشر شایعات با هدف ایجاد التهاب روانی در جامعه و مسائلی از این دست را از نمونه هایی دانست که در حوزه علوم شناختی و روانشناسی باید به آن پرداخت.

در ابتدای این جلسه دکتر لاله فرهنگ متین، مدیر برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بر لزوم بررسی و احصاء چالش های این حوزه، لزوم داشتن برنامه زمانی مشخص و مدون و برگزاری جلسات منظم داخلی تاکید کرد.

دکتر سیدعلی حسینی المدنی، رئیس کارگروه علوم شناختی و روانشناسی نیز در این جلسه به تشریح عملکرد این کارگروه پرداخت و اظهار امیدواری کرد تا دو ماه آینده کتابچه نظام موضوعات این حوزه تدوین گردد.

کد خبر: 993434

وب گردی

وب گردی