کاهش 70 درصدی فلرینگ فازهای 9 و 10 در حال بررسی است

با تلاش متخصصان و کارکنان پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی، کاهش 70 درصدی فلرینگ فازهای 9 و 10 در حال بررسی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ ایرج خرمدل، مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با بیان اینکه این پالایشگاه از نظر بهینه سازی مصرف انرژی در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: در سال جاری اقدامات مناسبی در راستای بهبود فرآیندهای پالایشگاه صورت گرفته است.

وی گفت: هم اکنون در حال مطالعه و امکان سنجی طرحی برای کاهش 70 درصدی میزان فلرینگ پالایشگاه
با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت هستیم.

خرمدل افزود: این طرح در حال مطالعه توسط مشاور بوده کهامیدواریم تا پایان سال تکلیف آن مشخص شود.

پساب پالایشگاه صفر می شود

وی در ادامه به پروژه ای برای کاهش میزان پساب فازهای 9 و 10 اشاره کرد و گفت: هم اکنون واحدمهندسی بر روی یک پروژه در خصوص آب برگشتی به دریا کار می کند که نتیجه آزمایشات آن نیز مناسب بوده و در حال بررسی مهندسی ارزش است.

خرمدل می گوید: در این پروژه با انجام اصلاحاتی 10 متر مکعب در ساعت از 15 متر مکعب آب برگشتی به دریابه فرآیند باز می گردد.

وی افزود: با این کار علاوه بر اینکه میزان آب ورودی به دریا کاهش می یابد، بخشی از آب مورد نیاز پالایشگاه نیز از همین مسیر تآمین شده و در حفاظت محیط زیست شرایط بهتری خواهیم داشت.

گفتنی است؛ در صورت نهایی شدن این پروژه نگرانی ها در خصوص کمبود آب در فازهای 9 و 10 کمتر می شودو مصارف مواد شیمیایی نیز به همین نسبت کاهش می یابد.

از سوی دیگر برای این کارخرید یک پکیج در دستور کار قرار دارد که قیمت زیادی هم ندارد. با نصب این پکیج5 متر مکعب دیگر پساب پالایشگاه نیز جهت آبیاری فضای سبز مصرف خواهد شد و در واقع خروجی آب از پالایشگاه به دریا صفر می شود.

کاهش چشمگیر میزان اسید گاز فازهای 9 و 10

مدیر پالایشگاه پنجم پارس جنوبی در ادامه به پروژه دیگری در راستای بهبود شرایط فازهای 9 و 10 اشاره کرد و اظهار داشت: طی هماهنگی صورت گرفته با مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، پیشنهاد شده که گاز اسیدی پالایشگاه پنجم به پالایشگاه هشتم منتقل شود و با توجه به امکانات موجود در این پالایشگاه میزان So2 خروجی پالایشگاه پنجم تقریبا صفر شود.

وی ادامه داد: مراحل مطالعاتی این پروژه توسط مشاور شرکت نفت و گاز پارس در جریان می باشد.

به گفته وی؛ بعد از اجرای این پروژه آلودگی دانه بندی نیز در این پروژه صفر خواهد شدو بخش زیادی از هزینه های جاری تعمیراتی واحد گوگردسازی از بین می رود.

گفتنی است؛ بعد از پایان فاز مطالعاتی این پروژه و موافقت با اجرای آن، این کار با اجرای یک خط لوله با توجه وجود ظرفیت و واحدهای تکمیلی در پالایشگاه هشتم انجام می شود.

خرمدل پروژه دیگر در فازهای 9 و 10 را تعمیر و نوسازی تانک بوتان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این مخزن در اواسط سال آینده 55 هزار تن به ظرفیت ذخیره سازی پالایشگاه افزوده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993445

وب گردی

وب گردی