آلایندهﻫﺎی نفتی را با گیاهان حذف کنیم

محققان کشور با انجام پژوهشی مطالعه نقش گیاه و ترشحات ریشه بر روی تحرک و قابلیت دسترسی زیستی آلایندهﻫﺎی نفتی در خاک و تسریع پالایش آن را انجام دادند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا است. توسعه و رشد روز افزون این صنعت در کشور آلودگی های نفتی را در صدر آلاینده های زیست محیطی قرار می دهد. وجود آلایندهﻫﺎی نفتی در خاک تهدید جدی برای اکوسیستم و سلامت انسان محسوب می شود.

گیاه پالایی یکی از فناوریﻫﺎی زیستی در حذف آلایندهﻫﺎ از اجزای مختلف اکوسیستم است. به علت ماهیت آبگریز آلایندهﻫﺎی نفتی پاکسازی این ترکیبات از خاک پیچیده تر از مواد محلول در آب است. بنابراین فناوری گیاه پالایی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

بنابراین توجه محققان دنیا به این موضوع باعث شده در کشور ما نیز به آن توجه شود. در این راستا طرحی با عنوان " نقش گیاه در افزایش تحرک و قابلیت دسترسی زیستی هیدروکربن های نفتی مسن در خاک طی فرایند گیاه پالایی" با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

این تحقیق توسط محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با هدف مطالعه نقش گیاه و ترشحات ریشه بر روی تحرک و قابلیت دسترسی زیستی آلایندهﻫﺎی نفتی در خاک و تسریع پالایش آنها انجام شد. در نتیجه دستاوردهای آن می تواند تا حدی بیانگر نقش و اهمیت فعالیت گیاه و سورفکتانتﻫﺎی گیاهی در تسهیل زیست پالایی خاکﻫﺎی آلوده به نفت و مشتقات نفتی باشد، به طوری که بتواند چشم انداز جدیدی در کاربرد گیاه پالایی برای حذف هیدروکربنﻫﺎی نفتی از خاک ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن حدود 9 درصد ذخایر جهانی نفت خام پنجمین تولیدکننده نفت دنیاست. وجود هیدروکربنﻫﺎی نفتی در خشکی و دریا تهدیدی جدی برای اکوسیستم به شمار ﻣی آید. تبعات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم سلامت انسان را در معرض تهدید قرار ﻣیدهد. به علاوه محدودیت منابع آب و خاک ضرورت پاکسازی آلودگیﻫﺎی نفتی را بیش از پیش گوشزد می کند با توجه به این ضرورت و اهمیت پاکسازی محیط زیست نتایج این تحقیق در جهت شناخت کامل تر فناوری گیاه پالایی و بهبود راندمان آن به عنوان یک روش پاکسازی محیط زیست نقش کلیدی ایفا می کند. این پژوهش همچنین زوایای جدیدی از نقش گیاه را در حذف آلایندهﻫﺎی نفتی در اختیار پژوهشگر قرار ﻣی دهد و علاوه بر اثرات مثبت گیاه پالایی به بررسی نقاط ضعف و ریسک زیست محیطی آن می پردازد.

انتهای پبام/

کد خبر: 993515

وب گردی

وب گردی