جریان دانشجویی با معضل قالب‌بندی فعالیت‌های خود مواجه است

عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی، گفت: یکی از شرایط لازم برای جامعه‌ای متعالی، پویا و توسعه‌یافته دست‌یابی به عدالت است که عدالت آموزشی زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند.

دانیال یادگاری عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون موضوع عدالت پژوهی و جریان دانشجویی، گفت: جریان دانشجویی باید به همگرایی و ایجاد نقطه اشتراک بین مسیر عدالت خواهی و عدالت پژوهی کمک کند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی اظهار کرد: اگر جریان دانشجویی در کنار مطالبات عدالت‌خواهی نگاهی هم به عدالت‌پژوهی داشته باشد، می تواند روند پیگیری موضوعات را تبدیل به گفتمان سازی در ادبیات دانشگاهی کند. نظیر ماجرای ده نمک که تبدیل به گفتمان سازی عدالت اجتماعی در جنبش دانشجویی شد.

وی افزود: در کشور کمتر کسی را می توان یافت که متخصص در حوزه عدالت پژوهی باشد.

یادگاری به آسیب های عارضه عدالت پژوهی اشاره کرد و ابراز داشت: ضعف علمی یکی از آسیب های عارض بر مسئله عدالت است؛ نگاه اجمالی به تولید دانش و حجم ادبیات علمی اعم از کتاب و مقاله در حوزه عدالت پژوهی در غرب نشان دهنده غفلت عظیم ما نسبت به حرکت و تلاش آنهاست.

عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی با توجه به مبانی اندیشه اسلامی در دانشگاه ها، اظهار کرد: کمتر اندیشه‌ورزی وجود دارد که به این موضوع نپرداخته باشد. هم از نظر تعریف واژگانی و هم از لحاظ تعریف مفهومی و تعیین مصادیق، راهکارها و روش‌های تحقق آن و یکی از دعواهای جدی مصلحان جامعه بحث دستیابی به عدالت بوده است.

در ادامه یادگاری افزود: جریان دانشجویی نباید با مرزبندی فعالیت های خود تحت عنوان تخصصی و غیرتخصصی از رسالت و ماموریت اصلی خود دور بماند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر عدالت خواهی جنبش دانشجویی، گفت: جریان دانشجویی طی سال های اخیر با معضل قالب‌بندی فعالیت های خود مواجه است. مرزبندی کار ساختاری با مصداقی فقط باعث دور شدن تشکل های دانشجویی از اهداف خود می شود.

وی یادآور شد: جریان دانشجویی باید اقامه عدالت اجتماعی را به عنوان یک ارزش تلقی کند اما این ارزش با خلائی جدی؛ یعنی نبود عدالت پژوهی مواجه است.

یادگاری بهترین حالت را عدالت خواهی توام با عدالت پژوهی دانست و گفت: در حال حاضر دانشجو و در تعمیم بزرگتر جامعه، نسبت به برخی از تعاریف نتوانسته است گفتمان سازی درست را انجام دهد، برای همین در بیشتر مواقع اعتراضات اجتماعی به سیاسی تبدیل می شوند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی تربیت نیروی متخصص را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رسالت های جریان دانشجویی برشمارد و گفت: تربیت نیروی متخصص به همراه کادر‌سازی موثر باعث می‌شود در مواقع حساس جریان دانشجویی به درستی جریان شناسی را انجام دهد و اقدامات لازم که به نفع جامعه دانشگاهی است را اتخاذ کند.

وی در خصوص عدالت آموزشی که از مباحث استراتژیک است، تصریح کرد: در واقع یکی از شرایط لازم برای یک جامعه متعالی، پویا و توسعه‌یافته دستیابی به عدالت، هم به معنای عام آن و هم به معنای خاص آن است؛ زیرا عدالت آموزشی است که زمینه را برای دستیابی به عدالت اجتماعی فراهم می‌کند.

یادگاری افزود: اگر نظام نتواند عدالت آموزشی را تعمیم دهد قطعا شکاف طبقاتی و فاصله طبقاتی زیاد خواهد شد و نارضایتی و نابهنجاری در سیستم به ‌وجود خواهد آمد؛ بنابراین هرچه این پدیده بیشتر تعمیم پیدا کند و برای گسترش و بسط آن هم‌اندیشی شود قطعا به پایداری اجتماع کمک خواهد شد و جامعه پیشرفت و توسعه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه عدالتخواه دانشجویی در پایان خاطر‌نشان کرد: جریان دانشجویی در حال گذار و درگیر با فرآیند تدریجی آزمون و خطاست، اگر دانشجویان به مسئله تجربه و تخصص‌گرایی توجه ویژه داشته باشند، می توانند تاثیر‌گذاری بیشتری در جریانات کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993607

وب گردی

وب گردی