بحران هویت در سایپا/  سروش را پراید زیر گرفت یا وزیر صمت؟!

تئاتر بی‌کفایتی دومین خودروساز کشور، پرده جدید خود را آغاز کرد؛ باز هم مدیرعامل سایپا عوض شد. به نظر می‌رسد حالا که قیمت خودروها تا مغز استخوان مشتری افزایش پیدا کرده و دولت باز هم مثل همیشه قول مساعدت را داد، خودروسازان نفس راحت می‌کشند. حالا که همه‌چیز درست شد، وقت تسویه حساب می‌رسد!

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احمد قلعه‌بانی، مهرداد بذرپاش، نعمت‌ا.. پوستین‌دوز، سعید مدنی، مهدی جمالی، محسن قاسم جهرودی، محمدرضا سروش و حالا هم میرجواد سلیمانی. رکوردی بی‌نظیر در تاریخ صنعت خودروسازی جهان. تغییر 9 مدیرعامل طی حدود 10 سال ولی پراید هنوز همان پراید ماند و البته که قیمتش هم طی این یک دهه حداقل 400 درصد رشد کرد. بیایید به عقب برگردیم. چیزی حدود 2 ماه پیش. مدیران خودروسازی‌های بزرگ کشور دیگر کم مانده بود زیر گریه بزنند که دیگر آهی در بساط ندارند که با ناله سودا کنند. امان از تحریم‌ها و فغان از تحریم‌ها. درد خودروسازان فقط با افزایش قیمت درمان پیدا می‌کرد که کرد. درست 24 ساعت بعد از افزایش رسمی قیمت‌ها شاهد آن بودیم که ناگهان قطعات از آسمان رسید و ناگهان پیش‌فروش‌ها باز شد.

سایپا پرچم‌دار سوءمدیریت صنعت خودرو و نماد مدیریت تخیلی در این حوزه است. کارخانه‌ای عریض و طویل که مدیران ارشد و اعضای هیات‌مدیره‌اش با شاه فالوده نمی‌خورند. همه اخمالود و ابرو بالا انداخته. گویی منابع مالی‌شان از خزانه پدر گرامی است. دولت پولی ندارد غیر از سرمایه مردم. همان مردمی که انتخابش کرده و حالا غریبه شده است. به نظر می‌رسد پست مدیرعاملی در این شرکت دیگر تبدیل به یک فکاهی شده است. پیش‌تر عمر مدیرعامل سایپا دو سال بود ولی حالا اگر کسی شانس داشته باشد می‌تواند 6 ماه روی صندلی این شرکت بنشیند. کاش این‌ها خوابی خنده‌دار بودند. ولی اسفبار اینکه این‌ها واقعیتی تلخ هستند.

روابط عمومی حرفه‌ای این شرکت خودروسازی حالا کجاست؟ چرا آن «گروهان رسانه‌ای» که به لطف برخی بریز و بپاش‌ها نمی‌گذارند روی پراید نازنینش فشار بیاورند، حالا در تاریکی‌ها محو شده‌اند؟ چرا مانند همیشه بیانیه تند و تیز نمی‌دهد و همه را تهدید نمی‌کند؟ چرا با استفاده ابزاری از سخنان مقامات عالی نظام خود را منزه و تطهیر نمی‌کنند؟ روابط عمومی سایپا که عامدانه نهایت تلاش خود را کرد که نگذارد بحث جایگزینی پراید به‌عنوان ساندرو لو برود، حالا برنامه‌اش برای آقای مدیرعامل جدید چیست؟ تعجبی ندارد که احتمالاً مدیر جدید تیم جدید خود را به همراه می‌آورد و استادان علوم رسانه و ارتباطات این شرکت باید در چند روز آینده از منزل اخبار را دنبال کنند!

بگذریم. داغی که شرکت‌های خودروسازی بر دل مردم گذاشتند با این واگویه‌ها آرام نمی‌گیرد. به بحث مدیرعامل جدید سایپا بازمی‌گردیم. اینکه سروش در مورد بحث عدم امکان تولید پراید گاف داد یا نه، اصلی‌ترین گمانه‌زنی محافل خودرویی در چند روز اخیر است؛ اما آنچه از گوشه و کنار نیز شنیده می‌شود، اختلاف نظر سروش با رحمانی به‌عنوان وزیر صمت است.

بازی با ریاضی مدیرعامل اسبق

محمدرضا سروش گفته بود در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است؛ به عبارت دیگر سایپا در حال حاضر پراید را با نصف ارزش 6000 دلاری می‌فروشد و این رقم را نیز تمام و کمال دریافت نمی‌کند. در واقع با توجه به ارقام 2000 و 6000 دلار در اظهارات مدیرعامل قبلی سایپا، می‌توان گفت که سهم این شرکت از تولید پراید یک سوم ارزش این محصول است!

دو بار گرانی در یک هفته

شرکت خودروسازی سایپا؛ در یک هفته دوبار لیست قیمت‌های خود را به‌روزرسانی کرده است. بار اول قیمت محصولات پرتیراژ خود را ۳۰ درصد افزایش داد. در لیست جدیدی که پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد نیز قیمت تمامی محصولات خود از جمله پرتیراژها را براساس ۵ درصد زیر حاشیه بازار در نظر گرفته است. براساس لیست جدید، پراید ۱۱۱ با افزایش 23.5 درصدی به نسبت قیمت دی‌ماه به قیمت ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در لیست دی‌ماه که توسط این خودروساز اعلام شد، قیمت این خودرو ۲۹ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده بود.

نویسنده: علی سرمستی امامی

انتهای پیام/

کد خبر: 993634

وب گردی

وب گردی