مأموریت ویژه واحد تبریز در توسعه صنعت چرم و رفع چالش‌های دریاچه ارومیه

در راستای طرح پایش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز قرار است در دو حوزه صنعت کیف و کفش چرم و همچنین چالش های دریاچه ارومیه به طور تخصصی متمرکز شود؛ همچنین فعالیت طرح‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان و استادان خود را بیشتر بر این دو حوزه سوق دهد تا بتواند راهگشای مسائل کشور در این زمینه شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی، با راه‌اندازی طرح پایش تحت عنوان پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای، اقدام به حل مشکلات و چالش ها در حوزه های مختلف از طریق کاربردی کردن طرح های علمی و پژوهشی و همچنین هدفمند کردن این طرح ها و پایان نامه ها در مسیر حل مشکلات اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و ... کرده است.

در این راستا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز قرار است در دو حوزه صنعت کیف و کفش چرم و همچنین چالش های دریاچه ارومیه به طور تخصصی متمرکز شود و فعالیت طرح ها و پایان نامه های دانشجویان و استادان خود را بیشتر بر این حوزه سوق دهد.

لزوم توجه بیشتر به صنعت چرم در کشور

کشور ایران هم جزو 3 کشور اصلی در تولید پوست و صادرکننده محصولات نیم ساخته است. چرم تولیدی ایران از نظر کمی و کیفی، جایگاه سوّم دنیا را دارد؛ امّا باید توجه داشت که بیش از 80 درصد صادرات چرم ایران به صورت سالامبور است که همانند صادرات نفت خام، از نبود زیرساخت‌های لازم برای فرآوری و تولید محصولات چرمی رنج می برد.

این در حالی است که ترکیه، رتبه دوّم صنعت چرم جهان، خارج کردن یک تکه کوچک چرم از کشورش را ممنوع و قاچاق اعلام کرده است و بر تولید محصولات چرمی و ارزآوری تأکید دارد و مانع خروج چرم خام از کشورش می شود.

از ابتدای سال ۹۷ و با نام گذاری این سال به نام حمایت از کالای ایرانی، که در واقع در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، بر انگیزه تولیدکنندگان در تولید افزود و از طرف دیگر مردم و مسئولان را برای ایجاد تغییراتی در اقتصاد کشور، فراخواند.

قاچاق بی رویه پوست و هزینه بالای مواد اولیه مورد نیاز صنعت چرم از جمله مواردی هستند که این صنعت را بیمار کرده اند، به طوری که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت های تولیدی در صنعت چرم تعطیل شده و یا در آستانه تعطیل شدن هستند .

رونق صنعت چرم نقش کلیدی در ساختار اقتصادی کشور دارد. از این رو لازم است دولت از صنعتگران این حوزه حمایت های بیشتری کند.

در واقع اگر می خواهیم، در زمینه چرم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و بازارهای داخلی را نیز در اختیار رقبا نگذاریم، باید از خام فروشی سالامبور خودداری کنیم و با آموزش های پیشرفته و حمایت دولت از صنایع و نیز ایجاد برندهای توزیع معتبر پیش از آن که دیر شود، اقدام کنیم.

با وجود این حکایت امروز بازار کیف و کفش و صنعت چرم کشورمان حکایت دیگری است و اکنون حتی در شهرهایی مانند تبریز و مشهد که روزگاری سرآمد تولید کفش‌های مرغوب بودند، تنها یادی از تولیدات مرغوب گذشته باقی مانده است.

به هر حال به نظر می‌رسد صنعتی با این قدمت در کشور نیازمند عزمی ملی و اراده مسئولان برای رونق و شکوفایی است؛ چرا که با هدف گذاری‌های دولت مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد چنین صنایعی ‌می‌توانند بال‌های پرواز ایران به سوی هدف برترین کشور منطقه در افق 1400 باشد.

دکتر عزیز جوانپورهروی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص ماموریت واحد تبریز در راستای اجرای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در واقع طبق قطب‌بندی ها و برنامه ریزی های انجام شده، در خصوص صنعت چرم و به ویژه کیف و کفش و همچنین مشکلات و چالش های دریاچه ارومیه به واحد تبریز محول شده است.

وی ادامه داد: در این چند ماه که این دو حوزه به ما داده شده، کارگروه ها و نظام موضوعات موردنظر را تشکیل داده ایم و بعد بررسی و تحلیل های نهایی وارد سامانه پایش خواهیم کرد.

جوانپور تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر دانشگاه ها باید مدنظر قرار دهند، این است که بتوانند مسئله محور باشند و در واقع بتواند برای مشکلات و چالش های کشور راه حل های مناسب ارائه دهد.

وی در ادامه گفت: در این راستا طرح پایش قطعا می تواند جامعه علمی و دانشگاهی ما را به سمت مسئله محوری سوق دهد و حل چالش های موجود در جامعه که بخش عمده آن رفع نیازهای فعلی در زمینه اشتغال، تولید، خنثی کردن تحریم ها و در مجموع بهبود وضعیت اقتصادی و صنعت کشور که می تواند تاثیر بسزایی در آن داشته باشد.

جوانپور بیان کرد: در واقع یکی از اهداف اصلی طرح پایش، ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و همچنین تقویت آن در راستای ارتقای سطح پژوهشی و صنعتی کشور خواهد بود و این شعارهایی که همواره نقل زبان جامعه علمی و دانشگاهی بوده را باید به عمل تبدیل کنیم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر، فعالیت های میان رشته ای اهمیت بسیاری برای پژوهش ما دارند و تمام کارهایی که باید انجام گیرد در حوزه بین رشته ای قرار می گیرد؛ زیرا بسیاری از تحقیقات و پژوهش های ما که در حال حاضر در رشته های مختلف انجام می شود قطعا توانمندی یک رشته نیست بلکه مجموع توانمندی ها در چندین رشته موجب پیشرفت و دستاوردهای چشم گیر در حوزه های مختلف خواهد شد.

جوانپور خاطر نشان کرد: همچنین فعالیت های میان رشته ای و پیشرفت دراین زمینه نیز موجب هم‌افزایی خواهد شد برای مثال پیشرفت علم نانو در کشور ما وابسته به همکاری در حوزه های پزشکی، غیرپزشکی و حوزه های مختلف بوده است و فعالیت های میان رشته ای و همکاری و توانمندی متخصصان رشته های مختلف موجب شده تابتوانیم نتیجه مطلوبی به دست آوریم و در حوزه نانوتکنولوژی در سطح بین المللی نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی، قطعا تغییراتی در روند پذیرش دانشجو و همچنین منابع و چارت درسی دانشجویان تغییراتی مانند طرح تحول آموزشی و طرح تحول علوم انسانی خواهیم داشت تا بتوانیم نتیجه بهتر و مطلوب تری کسب نماییم.

جوانپور گفت: در واقع از اهداف طرح پایش، می توان به اشتغال، کارآفرینی، تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت، مهارت آموزی و مهارت محوری در دانشگاه ها اشاره کرد تا بتوانیم بسیاری از نیازها و چالش های کشور را از راه دانش و پژوهش رفع نماییم.

وی درپایان تاکید کرد: ممکن است موانعی در مسیر اجرای طرح پایش وجود داشته باشد؛ زیرا دانشگاه آزاد اسلامی در این 35 سال بیشتر آموزش محور بوده و کمتر به مباحث تحقیقاتی و پژوهشی پرداخته است به همین دلیل شاید در ابتدای کار مشکلات زیادی داشته باشد اما قطعا مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری تمامی واحدها و مسئولین مربوطه می‌تواند از این سدها عبور کند و اهداف کلان و ارزشمند خود را محقق سازد.

دریاچه های ارومیه و چالش های پیش رو

در سال های اخیر، دریاچه ارومیه به دلیل کاهش شدید سطح آب دریاچه که ناشی از عوامل مختلفی از قبیل برداشت بیش از حد از منابع آبی آن، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، احداث سدها است، قسمت عمده ای از آن به شوره زار تبدیل شده است.

بدون شک تداوم این روند بحرانی برای دریاچه ارومیه، خسارات و آسیب های جبران ناپذیری را بر سلامت و بهداشت ساکنین منطقه و معیشت آنها، تخریب اکوسیستم و سایر مسایل زیست محیطی به همراه خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین اثرات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه وجود ریزگردهای شنی همراه نمک است که نه تنها معیشت و سلامت مردم منطقه بلکه کل کشور را تهدید می کند.

طبق مطالعاتی که بر تاثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه روی سلامتی انسان در استان صورت گرفته است که نتایج آن بی‌اثر بودن نمک‌ها و ریزگردهای دریاچه ارومیه روی سلامتی انسان از جمله سرطان بوده است هر چند تداوم شرایط بحرانی و عدم مهار کانون های ریزگرد می‌تواند معیشت مردم منطقه را به صورت جدی تهدید کند.

استفاده از روش های موثر مدیریت منابع آب در کنار مسائل زیست محیطی این منطقه، تنها راهکار کاهش اثرات و خسارات این بحران است که به دلیل فرامنطقه ای بودن اثرات آن نیازمند عزم ملی و حتی بین المللی است و لازم است که برای نیل به این هدف از مجموعه عوامل و راهکارهای موجود و در دسترس در این راستا استفاده شود.

با مدنظر قرار دادن این موضوع، در راستای اهمیت بررسی کارهای انجام شده در این راستا، در این تحقیق تلاش شده است تا با بررسی و مرورکارهای انجام شده در راستای احیا و نجات این ذخیره آبی و زیست محیطی، مجموعه علل و عوامل وقوع بحران کنونی و نیز آثار آن و همچنین راهکارهای مختلف پیشنهاد شده برای حل این بحران ارائه گردد.

متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی که گریبان گیر کشور است دو سال از برنامه احیای دریاچه عقب هستیم؛ اما با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی دولت مصمم به تامین اعتبارات مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه است و دریاچه را هیچ وقت فراموش نکرده است.

دکتر حسن رسولی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در این زمینه اظهار کرد: دانشگاه آزاد واحد تبریز که با توجه به سیاست گذاری های انجام شده در طرح پایش موظف شده تا در حوزه های صنعت کیف و کفش چرم و همچنین چالش های دریاچه ارومیه به صورت تخصصی کار کند.

وی ادامه داد: اجرای پروژه و بخش صنعت چرم به دکتر صمد عالی که رئیس اداره اقتصاد دانش بنیان واحد تبریز است، محول شده است که هم به صورت آکادمیک و تخصصی وهم به صورت تجربی در خصوص این حوزه اطلاعات زیادی دارد.

رسولی تصریح کرد: دراین راستا، تیم مورد نظر با ارائه پروپوزالی در شورای پژوهشی دانشگاه، چالش ها و مشکلات صنعت چرم را شناسایی کرده و راهکارهایی برای حل این مسائل و پیشرفت در حوزه ارائه داده است.

وی افزود: همچنین جلسات متعددی در شهر تبریز با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه و انجمن های مختلف صنعت کیف و کفش، مدیران و تولید کنندگان واحدهای صنعتی و متخصصان وکارشناسانی در رشته های علوم انسانی، مدیریت و اقتصاد وهمچنین رشته های فنی و مهندسی برقرار کرده ایم تا نظرات این افراد را لحاظ کنیم و بتوانیم با همکاری و مشورت با افراد مختلف نتایج بهتری را کسب نماییم.

رسولی بیان کرد: تا به امروز به این نتیجه رسیده ایم که یکی از دلایل مهم عدم موفقیت لازم در صنعت چرم کشور، نبود روند مناسبی در تجاری سازی و برند سازی تولیدات این صنعت و همچنین استارتاپ هایی است که می تواند دراین زمینه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: در خصوص موضوع دوم که مربوط به احصای چالش ها و مشکلات دریاچه ارومیه است که طی بازدیدی که دکتر طهرانچی از مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوزه آبریز دریاچه ارومیه داشته اند به احصای چالش ها و نظام موضوعات این حوزه منجر شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دکتر رمضانی به عنوان نماینده این مرکز تحقیقات، به عنوان مجری این پروژه است و کارگروه های متعددی در حوزه آب، خاک و زیست محیطی با حضوراساتید و کارشناسان مختلف دراین راستا تشکیل شده است که امیدواریم بتوانیم فرمت نهایی تا پایان سال جمع بندی و در سامانه پایش ثبت نماییم.

وی افزود: البته سیاست گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در این دو حوزه به معنای این نیست که تا به حال در این زمینه ها فعالیت نداشته ایم بلکه به این معنی است که باید دقیق تر و به صورت تخصصی بر این مسائل تمرکز کنیم تا بتوانیم نتایج و دستاورد مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.

با این تفاسیر، درمی یابیم که پایان نامه ها و طرح های پژوهشی تاثیر بسزایی در رفع مشکلات اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور خواهند داشت. حل مسائل از طریق روش های علمی و پژوهشی شاید سختی هایی در ابتدای کار داشته باشد؛ اما قطعا نتایج بهتر و مطمئن تری به دست خواهد آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993705

وب گردی

وب گردی