علم و دانش فدای  زلزله ای به اسم مدرک گرایی/ جایگاه اجتماعی یا حقوق بیشتر

با افزایش مدرک گرایی در ایران آمار بیکاری هم افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه در جامعه مدرک گرایی به معضلی بزرگ تبدیل شده است و کسانی که وارد دانشگاه می شوند هدفی برای آینده خود ندارند. همین موضوع باعث شده است تا دانشجویان پس از دریافت مدرک هیچ برنامه ای برای درآمد زایی نداشته باشند.

متاسفانه طبق آمار بیش از 40 درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. طبق همین آمار، تعداد فارغ التحصیلان در کشور بسیار زیاد است؛ یعنی از 80 میلیون جمعیت ایران 22 میلیون زیر 18 سال هستند و 20 میلیون نیز مدرک دانشگاهی دارند.

100 هزار دانشجوی دکتری در ایران بیکار هستند و 17 هزار پزشک حتی به نظام پزشکی هم مراجعه نکرده اند و به کارهای آزاد روی آورده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند و از مدارک دکتری فقط برای جایگاه اجتماعی استفاده می کنند.

اصلی ترین دلیل مدرک گرایی عدم آگاهی افراد برای تحصیل و نداشتن مهارت کافی برای اشتغال‌زایی است.

یکی دیگر از دلایل مدرک گرایی در ایران باور اشتباهی است که کارمندان دولت دارند و این اشخاص صرفا برای بالا رفتن پایه حقوقشان مدرک می گیرند؛ اما در کنار مدرکشان هیچ مهارتی موازی با حرفه خود ندارند.

40 درصد فارغ التحصیلان بیکار هستند

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار بیانگر نرخ بیکاری ۱۱.۷ درصد در پاییز سال جاری بود؛ به گونه‌ای که حدود ۶۶ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۳ میلیون و ۹۲۲ هزار نفر دارای اشتغال و سه میلیون و ۱۷۴ نفر بیکار هستند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به آمار شاغلان گفت: طبق آمار، میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ما افزایش یافته است.

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار افزود: سهم فارغ التحصیلان از کل بیکاران کشور به حدود 40.5 درصد افزایش یافته است.

فشار خانواده برای گرفتن مدرک

یکی دیگر از دلایل افزایش دانشجویان و مدرک گرایی در جامعه معطوف به فشارهای خانوادگی می شود که برخی از دختران و پسران با آن مواجه هستند و در واقع تحصیلات دانشگاهی را فرصتی قلمداد می کنند که با تکیه برآن می توانند از فشارها و محدودیت های خانوادگی رهایی یابند.

همین موضوع باعث می شود تا داوطلبان بدون درنظر گرفتن علایق شخصی تنها برای گرفتن مدرک و خروج از فشار های خانوادگی وارد دانشگاه می شوند.

حقوق بیشتر و مدرک نامعتبر

یکی از اصلی ترین دغدغه اصلی کارمندان دولت گرفتن مدرک دانشگاهی است. با دریافت مدارک دانشگاهی کارمندان دولت نسبت به آن حقوقشان افزایش خواهد یافت. به خاطر همین موضوع خیلی از کارمندان به سراغ دانشگاه هایی می روند تا بتوانند به راحتی از آن فارغ التحصیل شوند.

با توجه به مدرک گرایی که در ایران به وجود آمده سطح مهارت آموزی هم کاهش بسیاری داشته و همین امر موجب شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان با بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

مدرک گرایی به حدی بالا رفته که دیگر کارمندان به داشتن مهارت توجه ویژه ای ندارند و تنها به اخذ مدرک فکر می کنند.

کسب جایگاه اجتماعی با مدرک

برخی دیگر تنها برای کسب جایگاه اجتماعی وارد دانشگاه می شوند و محتوا برای این افراد مهنا ندارد چرا که تنها برای داشتن مدرک اصول را زیر پا گذاشته و به هرقیمتی شده دوره دانشگاه را پشت سرمی گذارند.

یکی دیگر از عوامل اصلی در مدرک گرایی همین مضوع است و افراد بدون آگاهی با شرکت در کنکور در هرمنطقه ای که باشند وارد دانشگاه می شوند و تنها اهمیت خود مدرک را درک می کنند.

امروزه دانش فنی برای داوطلبان نسبت به درک ارزش اصلی داشتن مدرک وجود ندارد و تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان اخذ برگه پایان تحصیل را نگاه می کنند و دیدی به آینده ندارند. همین موضوع جوانان و نوجوانان را با بیکاری مواجه کرده است چرا که تنها دغدغه شان داشتن مدرک است.

پیامد های مدرک گرایی

در واقع ممکن است فردی که فاقد تحصیلات عالیه است به نحو راحت تری فعالیت در مشاغلی با سطوح پایین را بپذیرد اما فردی که تحصیلات عالیه داشته باشد سطح توقعات بالاتری دارد و از پرداختن به مشاغل دیگر امتناع می کند. به این ترتیب نیروی کارآمد برای ایفای نقش در مشاغل با سطوح پایین،کاهش می یابد.

یکی دیگر از تبعات مدرک گرایی، تعداد زیاد دانش آموختگانی است که در مقام عمل فاقد مهارت و کارآیی لازم در حوزه تخصصی خود هستند و به تعبیری با صرف زمان، انرژی و هزینه های بسیار، خروجی و بهره وری مطلوبی از این هزینه ها به دست نیامده که این امر برای کشوری که در مسیر توسعه قرار دارد، مناسب نیست.

تاثیر منفی مدرک گرایی در جامعه

عدم پذیرش بسیاری از مشاغل که موجب افزایش نرخ بیکاری می­ شود، سن ازدواج در جوانان بالا می رود، افراد غیرمتخصص وارد شغل هایی می شوند که در آن مهارتی ندارند، ازدحام جمعیت در مرکز استان برای انتخاب شغل اداری، هزینه کردن پول عظیم جامعه که می تواند وارد تولید شود و مهاجرت بسیاری از نخبگان به کشور های خارجی

انتهای پیام/

کد خبر: 993724

وب گردی

وب گردی