کارخانه: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های لازم برای ایجاد تحول در آموزش عالی را دارد

استاد شیمی هسته ای دانشگاه بوعلی همدان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین دانشگاه کشور است که حدود 300 تا 400 واحد در سطح کشور دارد؛ این ظرفیت عظیمی است و همچنین دانشگاه آزاد محدودیت‌های وزارت علوم را ندارد، لذا می تواند اقدامات نوآورانه، خلاقانه و مبتکرانه را در کشور ایجاد کند.

دکتر ابراهیم کارخانه نماینده اسبق مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و استاد شیمی هسته ای دانشگاه بوعلی همدان، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توجه دانشگاه های کشور به رشته های علوم پایه اظهار داشت: دانشگاه های کشور بایستی رویه فعلی را تغییر دهند و رشته های جدید منطبق با نیازهای جامعه ایجاد کنند و دانشجویان بر اساس نیازهای جامعه در زمینه های اقتصادی و صنعتی تحصیل کنند.

وی افزود: در حال حاضر کشور ما به ایجاد رشته های جدید و نوآورانه نیازمند است که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از توانایی بسیار بالایی برخوردار است.

کارخانه ادامه داد: مقام معظم رهبری بر استفاده از کالای ایرانی تاکید دارند، اگر این کالای ایرانی کیفیت لازم را نداشته باشد، در داخل و خارج از کشور مورد اقبال قرار نخواهد گرفت. تضمین کیفیت این کالا بر عهده سازمان هایی از جمله سازمان ملی استاندارد است؛ سازمان ملی استاندارد نیز در حد امکانات محدودی که دارد می تواند بر کیفیت کالاها اثر گذار باشد؛ اما دانشگاه های کشور می توانند با توجه به گستردگی کالاها، رشته های جدید استاندارد سازی تاسیس کنند تا دانشجویان وارد عرصه های تولیدی شوند.

عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه رشته های مرتبط با استاندارد سازی در دانشگاه ها وجود ندارد؛ در حالیکه جامعه ما به این گونه رشته ها به شدت نیاز دارد. دانشگاه باید ببیند که جامعه چه چیزی نیاز دارد و منطبق با نیاز جامعه دانشجو و استاد تربیت کند.

وی اذعان داشت: ارتباط دانشگاه های کشور با صنعت متاسفانه منقطع است؛ دانشگاه ها باید به صورت سیستمی در اختیار جامعه قرار بگیرند و به مشکلات جامعه بی توجه نباشند.

کارخانه با اشاره به ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با صنعت خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین دانشگاه کشور است که حدود 300 تا 400 واحد در سطح کشور دارد؛ این ظرفیت عظیمی است و همچنین دانشگاه آزاد محدودهای وزارت علوم را ندارد. لذا می تواند اقدامات نوآورانه، خلاقانه و مبتکرانه را در کشور ایجاد کند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن تاسیس دانشگاه هنر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما می توانیم دانشگاه های جدیدی را منطبق با شرایط امروز کشور تاسیس کنیم؛ موفقیت وزارت دفاع در فناوری های نوین به این دلیل است که آموزش و فناوری و پژوهش در کنار یکدیگر قرار دارند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز این ظرفیت را دارد که در آموزش عالی کشور تحول ایجاد کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند پژوهشگاه هایی را تاسیس کند که صنعت را جذب خودشان کنند؛ اگر واحد صنعتی این اطمینان را داشته باشد که با جذب دانشجویان بهره‌وری‌شان افزایش پیدا خواهد کرد، قیمت تمام شده کالا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993734

وب گردی

وب گردی