دانشمند ژنتیک چینی از دانشگاهش اخراج شد

دانشمند چینی که ادعا می کرده با استفاده از روش اصلاح ژنتیکی موفق شده تا یک نوزاد انسان را به وجود بیاورد و با این ادعا مرزهای اخلاق را در جستجوی شهرت و پول شکسته بود، به گفته رسانه ملی چین از دانشگاه محل کار خود اخراج شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « هی جیان کویدر » در ماه نوامبر اعلام کرده بود که تکنولوژی به نام CRISPR-Cas9 را به دست آورده است که با کمک آن موفق شده تا ژن های جنینی دو دختر دو قلو را تغییر بدهد که یکی از آنها در همان ماه به دنیا آمد. تولد این نوزاد موجب انجام تظاهرات بین المللی در مورد اخلاق و ایمنی چنین تحقیقاتی شد.

صدها نفر از چینی ها و همچنین معترضان و دانشمندان بین المللی این تحقیقات هی را تقبیح و اعلام کردند که دستکاری و اصلاح ژنتیک بر روی جنین انسان در رااستای اهداف تولید مثل امری غیر اخلاقی به شمار می رود.

در همین راستا مقامات دولتی چین نیز هی را بازداشت کرده و هر گونه تحقیق بر روی اصلاح ژنی انسان ها را تعلیق و ممنوع اعلام کردند. خبرگزاری شینهوا در این رابطه اعلام کرد که با توجه به یافته های اولیه یک تیم تحقیقاتی که توسط کمیته بهداشت چین در استان گوانگدونگ جنوبی تاسیس شده است.

هی "عمدا از نظارت" بر پروژه خود که با قصد ایجاد یک کودک با ژن ویرایش شده "به منظور تولید مثل " انجام می شده است ، اجتناب کرده است.

بر اساس این تحقیقات وی به شخصه به جمع آوری پول و سرمایه برای این پروژه اقدام کرده بوده است و به صورت خصوصی تیمی از افراد را « به منظور رسیدن به منافع شخصی و شهرت» گردهم آورده بوده است؛ افزون بر این که او مقالاتی را درباره بررسی اخلاقی این تحقیقات جعل کرده است تا بتواند داوطلبان را برای شرکت و کمک به این روند جذب کند.

امنیت و مفید بودن تکنولوژی هایی که هی استفاده می کرده است غیرقابل اعتماد بوده و به وجود آوردن کودکانی از طریق اصلاح ژنتیکی از سوی حکومت چین ممنوع بوده است.

در همین راستا دانشگاه علم و صنعت جنوب (SUSTECH) در شهر شنزن طی خبری در وب سایت خود اعلام کرد که او پیش از این که توسط مقامات دولتی دستگیر و پس از مدتی ناپدید شود از آن دانشگاه که محل کار وی بوده ، اخراج شده است.

این دانشگاه اعلام کرده است که بلافاصله قرارداد کاری خود را با دکتر Jiankui He لغو خواهد کرد و هر فعالیت و فعالیت پژوهشی که وی و همکارانش در SUSTECH داشته اند از بین خواهد رفت.

این تصمیم در دانشگاه هنگامی گرفته شدکه تحقیقات اولیه توسط نیروی کار تحقیقاتی استان گوانگدونگ انجام گرفت.

این در حالی است که هی در تمامی سخنان خود از تحقیقات و کارهایش دفاع کرد و آنها را برای بشریت مفید خواند. وی به روش اصلاح ژنتیک خود افتخار کرده و آن را راهی برای حمایت از دخترانی که به ویروس اچ آی وی و ایدز مبتلا هستند، دانسته است.

این در حالی است که بسیاری از دانشمندان علم ژنتیک این اقدام را دستکاری در طبیعت انسانی می دانند و به ارث رسیدن ژن های اصلاح شده به نسل های بعدی را امری خطرناک و غیر انسانی قلمداد کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993740

وب گردی

وب گردی