اتحادیه اروپا دنبال توافق بر سر رویکرد چماق و هویج در قبال ایران است

یک روزنامه انگلیسی گزارش داده اتحادیه اروپا در تلاش برای توافق بر سر یک رویکرد دو وجهی در قبال ایران است که اعمال تحریم و حمایت از برجام را شامل می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک روزنامه انگلیسی گزارش داده سه کشور قدرتمند اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) به دنبال متحد کردن اتحادیه اروپا برای حمایت از یک «رویکرد دو وجهی» در قبال ایران است.

روزنامه «فایننشال‌تایمز» نوشته رویکرد دو وجهی اتحادیه اروپا، ضمن تهدید تهران به اعمال تحریم‌های بیشتر به دنبال حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند تروئیکای اروپا به دنبال توافق بر سر موضعی مشترک، قبل از برگزاری نشستی ضدایرانی هستند که دولت آمریکا قرار است روزهای 13 و 14 فوریه در «ورشو»، پایتخت لهستان برگزار کند.

کشورهای اروپایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وعده حفظ این توافق با حفظ منافع اقتصادی ایران را می‌دادند در ماه‌های گذشته آزمایش‌های موشکی و طرح اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران را بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از تعهداتشان قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی چند روز پیش گزارش داد کشورهای اروپایی اخیراً به سمت مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده‌‌اند. دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در جلسه‌ای که 8 ژانویه (18 دی) در تهران میان نمایندگان چند کشور اروپایی با مقام‌های ایران برگزار شده، طرف اروپایی ادعاها درباره قصد ایران برای ترور برخی نفرات در خاک کشورهای اروپایی را تکرار کرده و موجب عصبانیت مقام‌های ایرانی شده است.

جمهوری اسلامی ایران ادعاهای کشورهای اروپایی درباره تلاش برای ترور برخی نفرات در خاک کشورهای اروپایی را تکذیب کرده است. اولین بار، فرانسه این ادعا را در حمایت از کنفرانس گروهک تروریستی منافقین در پاریس مطرح کرد. بعد از آن، دانمارک و هلند ادعاهای مشابهی مطرح کرده‌اند. رژیم صهیونیستی علناً به نقش خود در هدایت ادعاهای کشورهای اروپایی علیه ایران در این زمینه‌ها اعتراف کرده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته برخی از وزرای کشورهای اروپایی نشست ضدایرانی آمریکا در لهستان را تلاشی از سوی واشنگتن برای سوق دادن اروپا به سمت اتخاذ مواضع افراطی‌تر علیه ایران می‌بینند. اما بروکسل از سوی دیگر به دنبال حفظ توافق هسته‌ای ایران، علی‌رغم ادعاها در زمینه قصد ایران برای ترور برخی نفرات در خاک کشورهای اروپایی است.

علی‌‌رغم تکذیب ایران، اتحادیه اروپا ماه جاری به همین بهانه اولین دور تحریم‌ها علیه ایران را بعد از اجرایی شدن برجام اعمال کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داده اتحادیه اروپا قصد دارد به زودی تحریم‌های جدیدی علیه نفرات دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران اعمال کند. مطابق گزارش رویترز، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال آن است اقدامات ضدایرانی به گونه‌ای پیش نروند که به خروج ایران از برجام منجر شود.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز تصریح کرد: «بایستی بپذیریم که توافق هسته‌ای مهم است و دستاوردی عظیم بوده است. مشابهاً لازم است تأکید کنیم که دلایلی واقعی برای نگرانی از اقدامات ایران وجود دارند و لازم است بر این کشور فشار اعمال کنیم.»

دیپلمات‌ها گفته‌اند تحریم‌های احتمالی علیه ایران، منع مسافرت و مصادره دارایی‌ها برای افراد دخیل در توسعه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شامل خواهد شد.اما مشکلات فنی و اختلاف‌ها بر سر ترکیب چماق‌ها و هویج‌ها در قبال ایران احتمالاً باعث خواهد شد وزارت خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه نتوانند به بیانیه‌ای مشترک برسند.

یکی از موانع، راه‌اندازی کانالی برای تسهیل مبادلات مالی با ایران، موسوم به «وسیله هدف ویژه» (SPV) است که از مدت‌ها پیش قرار است آغاز به کار کند، اما هنوز اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته است. موگرینی خواستار آن است که هر گونه تحریم علیه ایران، بعد از اعلام راه‌اندازی این کانال اعلام شود. این ساختار قرار است در فرانسه ثبت شود، اداره آن را آلمان عهده‌دار می‌شود و انگلیس هم قرار است یکی از سهامداران آن باشد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند لازم است قبل از نشست لهستان به موضعی مشترک در قبال ایران دست پیدا کنند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 993745

وب گردی

وب گردی