وجود سیاره نهم منظومه شمسی رد شد

دانشمندان اعلام کردند که سیاره نهمی که پیش از این اعلام شده بود در مرز منظومه شمسی قرار دارد، تنها یک دیسک غول پیکر از اجسام کوچک است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از سی نت، دانشمندان قبل از این اعلام کرده بودند که به غیر از آخرین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون، سیاره نهمی نیز در منظومه شمسی به دور خورشید(در مدار گردشی غیرعادی) می گردد.

بررسی های جدید مشترک پژوهشگران دانشگاه های کمبریج و دانشگاه آمریکایی بیروت نشان می دهد آنچه که در عمل بعد از نپتون در فضا وجود دارد نه یک سیاره ناشناخته، بلکه مجموعه متکثر و کوچکی از یخ است که مجموع چگالی آنها ده برابر زمین است و وجود آنها بر مدار گردش نپتون نیز تاثیر می گذارد.

پیش از این اخترشناسان اعلام کرده بودند، برای اولین بار یک شی در منظومه شمسی که در فاصله 120 برابری فاصله از زمین تا خورشید یا 120 واحد نجومی قرار دارد را مشاهده کرده اند.

هر یک واحد، برابر فاصله بین زمین و خورشید است که با AU نشان داده می شود.

برای مقایسه این فاصله لازم است بدانید که فاصله زمین به پلوتون تنها 34 AU است و دومین شی دورتر یعنی اریس در فاصله 96 AU قرار دارد.

محققان اعلام کردند، این جسم تازه کشف شده سیاره‌ای است که موقتا نام آن را «VG1801 2018» نامیده اند که به آرامی در مدار می چرخد و هر چرخش آن در مدار حدود یک هزار سال طول می کشد.

جالب این که برخی دانشمندان می گویند ممکن است هر دوی این فرضیه ها درست باشد و یک سیاره نهم در کنار صفحات بزرگ یخ بعد از سیاره نپتون وجود داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993782

وب گردی

وب گردی