عدم پیشرفت مولتیپل اسکلروزیس با استفاده از سلول های بنیادی

برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده-فروکش کننده(MS)، پیوند سلول های بنیادی خون ساز nonmyeloablative در مقایسه با درمان مدیفه کننده بیماری(DMT) با مدت زمان بیشتر برای پیشرفت بیماری همراه است.

به گزارش گروه علم فناوری ایسکانیوز به نقل از medicalxpress، ریچارد بارت و همکارانش در دانشگاه فرایبورگ 110 بیمار مبتلا به MS عود کننده-فروکش کننده(relapsing-remitting) که حداقل دو بار دچار عود مجدد بیماری شده بودند و در سال قبل نیز متحمل DMT شده بودند را انتخاب کردند. بیماران به طور تصادفی برای دریافت پیوند سلول های بنیادی خون ساز به همراه سیکلوفسفامید و آنتی تیموسیت گلوبولین(55 بیمار) یا DMT با کارایی بالاتر(55 بیمار) قرار گرفتند. 98 بیمار ظرف یک سال و 23 بیمار به صورت سالانه و به مدت 5 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محققین دریافتند که پیشرفت بیماری در سه بیمار از بیمارانی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز شدند و در 34 بیمار از آن هایی که متحمل DMT شدند، اتفاق افتاد. میانگین زمانی پیشرفت در گروهی که متحمل پیوند سلول های بنیادی خون ساز شدند قابل محاسبه نبود ولی در گروه DMT این مدت زمان 24 ماه بود. این درجه از بهبودی در کارآزمایی های دارویی حتی با DMTهای شدیدتر مانندalemtuzumab نیز مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993888

وب گردی

وب گردی