چگونه انتخاب واحد کنیم/ از سراب دروس عمومی تا ترکش‌های تاخیر در ثبت نام

انتخاب واحد یکی از دغدغه‌های جدی دانشجویان در آغاز هر ترم است؛ اما کمتر دانشجویی با مطالعه و بررسی همه جوانب، واحدهای درسی را گزینش می کند. عده‌ای از دانشجویان برای بالا بردن معدل ترم، دروس عمومی بیشتری برمی دارند. شاید در پایان ترم، دانشجو تصور کند گام مؤثری جهت بهبود معدل خود برداشته؛ اما در واقع با دردسری بزرگ روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ثبت نام و انتخاب واحد نیمسال دوم ۹۸-۹۷ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از امروز ۶ بهمن ماه آغاز می شود و تا ۱۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. دانشجویان برای انتخاب واحد ترم بهاره دانشگاه آزاد اسلامی از روز شنبه هفته آینده می توانند به سایت واحدهای مربوطه مراجعه و اقدام به انتخاب واحد کنند. روزگاری نه چندان دور روزهای نزدیک به آغاز ترم جدید، اتاق «آموزش» دیگر جایی برای سوزن انداختن نداشت، دانشجویان از ساعات اولیه صبح درون راهروهای دانشگاه جمع می شدند و گاهی ساعت‌ها صبر می کردند تا نوبت‌شان شود و برگه انتخاب واحدشان را ثبت کنند. حالا اما دانشجو می تواند در بازه زمانی مقرر و در هر ساعتی از روز مقابل کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی بنشیند و در آرامش و با فراغ بال، انتخاب واحد کند.

دانشجویان گول درس‌های عمومی را نخورند

انتخاب واحد یکی از دغدغه های جدی دانشجویان در آغاز هر ترم است؛ اما کمتر دانشجویی با مطالعه و بررسی همه جوانب، واحدهای درسی را گزینش می کند. عده ای از دانشجویان برای بالا بردن معدل ترم، دروس عمومی بیشتری برمی‌دارند. شاید در پایان ترم، دانشجو تصور کند گام مؤثری جهت بهبود معدل خود برداشته؛ اما در واقع با دردسری بزرگ روبرو شده است. دانشجویان دانشگاه‌های سراسری، پیام نور و آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی باید به طور میانگین 140 واحد پاس کنند تا مدرک لیسانس بگیرند. در این میان قبولی در حداقل ۲۲ واحد عمومی برای تمام رشته ها الزامی است و انتخاب بیش از دو درس عمومی در یک ترم، سبب می شود تمام واحدهای تخصصی در ترم های آخر روی هم انباشته شده و دانشجو در پایان نتیجه ای معکوس عایدش شود؛ چرا که وقتی دانشجو در طول یک ترم با درس های مفهومی، فرمولی و سنگینی روبرو می شود، احتمال مردودی و مشروطی بسیار بالا می رود و نه تنها معدل کل او افت شدیدی می کند، بلکه ممکن است مجبور به گذراندن ترم هایی اضافه شود.

معضلی به نام پیش‌نیاز

یکی دیگر از مشکلات پیش روی دانشجویان در زمان انتخاب واحد، رعایت پیش‌نیاز برای گزینش دروس است. انتخاب واحدهای غیر اصولی و به دور از منطق باعث می شود دانشجو در ایام امتحانات از پسِ مطالعه درس های حجیم و سخت برنیاید و در ترم بعد با معضل عدم رعایت پیش‌نیاز روبرو شود. دانشجویان باید نگاهی کلی نسبت به تمام دروس مقطع کارشناسی داشته و تا حد امکان بدانند در ترم های آینده هم قرار است چه واحدهایی را پشت سر بگذارند، در این صورت هنگام انتخاب واحد، مسئله پیش‌نیاز را هم در نظر می گیرند. چارت های درسی تعریف شده توسط دانشگاه ها می توانند تا حد زیادی به دانشجو کمک کنند؛ چرا که تعادلی میان دروس برقرار شده و احتمال موفقیت دانشجو در طول ترم را افزایش می دهند.

دانشجویان عجله کنند

دانشجویانی که در ترم‌های بالاتری قرار دارند برای انتخاب واحد نسبت به ورودی های جدیدتر در اولویت هستند. در واقع دانشجویان قدیمی‌تر زودتر امکان ورود به سایت جهت ثبت نام در ترم جدید را دارند و در نتیجه می توانند فرصت استفاده از کلاس های استادان برجسته و محبوب را پیدا کنند؛ ولی دانشجویانی که در ترم های پایین‌تر هستند، دیرتر اجازه انتخاب واحد دارند و بسیاری از آنها زمانی می توانند درس های موردنظرشان را بردارند که کلاس های مورد نظرشان دیگر ظرفیتی ندارد و مجبورند از کلاس های باقی مانده بهره ببرند. از طرفی هجوم چندین هزار دانشجو به سایت دانشگاه، احتمال ایجاد اختلال در روند ثبت نام را افزایش می دهد و به همین دلیل بهتر است دانشجویان، انتخاب واحد را به ساعات پایانی زمان تعیین شده، موکول نکنند.

حذف و اضافه، فرصت یا تهدید؟

مهلت حذف و اضافه برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم از ۲۷ بهمن آغاز می شود و تا ۲ اسفند ماه ادامه دارد. دانشگاه در واقع فرصتی مجدد به دانشجویانی می دهد که در زمان اولیه به هر دلیلی نتوانسته اند به سایت مراجعه کنند؛ اما این اتفاق ممکن است دانشجویان را با موانعی مواجه کند. از طرفی ظرفیت کلاس های استادان شاخص تکمیل می شود و احتمال تداخل کلاس ها نیز وجود دارد. همچنین اگر دانشجو واحدهایی از ترم گذشته داشته باشد، به مشکلاتی از قبیل برگزاری دو یا سه امتحان برمی خورد. شروع کلاس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از ۱۳ بهمن ماه تا ۲۳ خرداد ماه ۹۸ است و به تعویق انداختن انتخاب واحد باعث می شود دانشجو، جلسات اولیه کلاس های خود را از دست بدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993910

وب گردی

وب گردی