هاله‌ای‌ از جنس دیجیتال زمین را فرا خواهد گرفت

فناوری‌های دیجیتال مبنای بسیاری از تحولات در حال و آینده خواهد بود. ظهور فناوری‌های دیجیتال می‌تواند موجب نوسان در شدت رقابت میان شرکت‌ها، تحولات قابل توجه در صنایع، اجبار شرکت‌ها به تدوین راهبردهای شفاف، توسعه قابلیت‎های جدید و تحول در فرهنگ سازمانی آن‌ها شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی با توجه به اثر گذاری ظرفیت های اقتصاد دیجیتال در کشور بر آن شد تا در گزارشی روند رو به رشد توسعه اقتصاد دیجیتال و ظرفیت‌های این حوزه در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه را مورد بررسی قرار دهد، که در زیر به آن میپردازیم.

شاخه‌های فناوری‌های دیجیتال را بیشتر بشناسیم

توسعه و تأثیر این فناوری امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست؛ از جمله فناوری‌های دیجیتال درحال ظهور، فناوری اینترنت اشیاء است؛ که شرکت‌های بزرگ در صنایع مختلف، در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن هستند.

از سوی دیگر حرکت به سمت تحلیل پیشرفته داده‌ها از طریق هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین از دیگر موضوعات قابل توجهی است، که همراه با اینترنت اشیاء، توجهات بسیاری را در سطح سیاستگذاری و کسب‌وکار به خود جلب کرده است.

سرعت رشد و تغییر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به قدری سریع است که جهان حاضر را با تحولات گسترده‌ای همراه کرده و بسیاری از فعالیت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. در حال حاضر، سرعت رشد مصرف اینترنت و تلفن همراه بیش از هر زمان دیگری است.

شکل زیر روند نفوذ اینترنت و تلفن همراه را طی سال‌های 2016 تا 2021 نمایش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود اینترنت با رشد سالیانه 5.7 درصد و تلفن همراه با رشد 3.7 درصدی طی این سال‌ها همراه خواهد بود و هر دو یک روند صعودی قابل توجهی را طی خواهند کرد.

توسعه به‎کارگیری ابزاری همچون تلفن‎های هوشمند و همچنین افزایش در استفاده از اینترنت از این جهت مهم است که یکی از مهم‌ترین ابعاد اقتصاد دیجیتال را مشتریان نهایی با استفاده از پلتفرم‎هایی که از طرف کسب‎وکارها در اختیارشان قرار می‌گیرد رقم می‎زنند.

رشد اینترنت در کشورهای توسعه‌یافته با روند رو به اشباعی همراه است

در کشورهای درحال توسعه به‌سرعت درحال نفوذ و رشد است و این یعنی پتانسیلی قابل توجه در کشورهای در حال توسعه برای حرکت هرچه بیشتر به سمت اقتصاد دیجیتال نهفته است.

با این حال همچنان امکان دسترسی به اینترنت برای تمامی مناطق و افراد، خصوصاً در کشورهای پرجمعیت امکان‌پذیر نیست.

براساس گزارش ارائه شده از سوی کنگره جهانی موبایل در پایان سال 2016، دو سوم از جمعیت جهان ـ درمجموع 4.8 میلیارد مشترک ویژه ـ دارای اشتراک تلفن همراه بوده‌اند و این تعداد در اواسط سال 2017 به 5 میلیارد نفر رسیده است.

تمرکز تعداد مشترکین دنیای دیجیتال کجاست

امروزه یک تغییر جغرافیایی از نظر تمرکز تعداد مشترکین در جهان درحال وقوع است و آن این است که انتظار می‌رود در پایان این دهه، دو سوم از 860 میلیون مشترک جدید در سراسر جهان در منطقه آسیا- اقیانوسیه باشند.

کشور هند، به‌عنوان دومین بازار بزرگ تلفن همراه با 310 میلیون مشترک ویژه‌ی جدید از طریق کاهش قیمت تجهیزات، پوشش بهتر شبکه و بهبود توان مالی، از پیشروان رشد در تعداد مشترکین خواهد بود. تا سال 2020 تقریباً سه چهارم از جمعیت جهان، یا 5.7 میلیارد نفر از جمعیت جهان از مشترکین خدمات تلفن همراه خواهند بود.

شکل زیر تعداد مشترکین تلفن همراه تا سال 2020 را نمایش می‌دهد (GSMA). همان‌طور که مشاهده می‌شود از سال 2010 تا 2020 تعداد مشترکین تلفن همراه روند رو به افزایشی داشته و بیشترین اشتراک را در کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه شاهد هستیم.

اگرچه روند رشد مشترکین تلفن همراه با کندی همراه است، و بر اساس گزارش کنگره جهانی موبایل انتظار می‌رود نرخ رشد مرکب سالانه(Compound annual growth rate(CAGR)) 4.2 درصد بین سال‌های 2016 و 2020 در مقایسه با 5.6 درصد در طی چهار سال گذشته باشد.

اگرچه بازار کشورهای توسعه یافته در حال اشباع شدن است، اما بازار کشورهای در حال توسعه تا سال 2020، 90 درصد از مشترکین جدید را به خود اختصاص می‌دهد.


از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه، افزایش تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند است که یک روند صعودی را تا سال 2020 طی خواهد نمود.

این افزایش را می‌توان در هر دو دسته کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه شاهد بود. میزان فروش تلفن همراه هوشمند در سال 2016، مطابق با گزارش موسسه استاتیستا، حدود 1.5 میلیارد دستگاه تلفن همراه اعلام شده است.

شکل زیر میزان مصرف اینترنت کاربران (بالای 16 سال سن) کشورهای منتخب از طریق لپ‌تاپ یا
کامپیوترهای شخصی را در سال‌های 2012 و 2016 نمایش می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود با گذر زمان، سهم بیشتری از زمان افراد در سراسر جهان صرف استفاده از وسایلی همچون گوشی‎های هوشمند و ابزاری همچون لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی می‌شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 993912

وب گردی

وب گردی