دبیرخانه طرح‌های برون دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شود

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب گفت: تاسیس دبیرخانه طرح‌های برون دانشگاهی در دانشگاه آزاد به منظور پیگیری امور اداری این طرح‌‌ها در قالب بیمه و مالیات یک اولویت مهم در راستای توسعه امور پژوهشی این دانشگاه بزرگ کشور، محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر رامین خواجوی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این واحد دانشگاهی و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد، 3 شرکت دانش بنیان، 18 هسته و 9 واحد فناور داریم که مهم‌ترین محصولات این مرکز، شامل تولید مواد نانو در حوزه پزشکی و دارویی است. همچنین سلول‌های خورشیدی در راستای تولید برق ایجاد کردیم.

وی افزود: برای تولید پوست مصنوعی از برخی داربست‌‌های پلیمری برای ایجاد یک شبکه سه بعدی استفاده کردیم، به طوری که عامل‌های رشد را برای روی آن قرار می دهند و این عامل‌ها باعث رشد و تکثیر سلول‌ها می‌شود.گفتنی است در آن از رنگ دانه‌های طبیعی استفاده کردند تا این پوست یک رنگ طبیعی به خود گیرد. همان طور که میدانید پوست مصنوعی در مواقعی که پوست فرد آسیب دیده باشد کاربردهای بسیاری دارد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب در ادامه خاطر نشان کرد: تا به امروز، 40 عدد یونیت دندان‌پزشکی و یک مدل لگو اسباب‌‌بازی کودکان تولید کردیم که این محصول تجاری سازی شده و البته وارد بازار کار نیز شده است، برخی از محصولات تولید شده در مرکز رشد واحد تهران جنوب به مرحله تجاری سازی رسیده یا در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

خواجوی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، خاطر نشان کرد: عمده‌‌‌ترین منبع درآمد دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌‌‌ای واحدهای دانشگاهی تامین می‌‌شود در عین حال، با ارگان‌‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف از جمله پژوهشگاه نیرو قراردادی درباره تخمین میزان مصرف مشترکان برق برای جلوگیری از مصرف بی رویه داشتیم. این طرح 200 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است. با توجه به اینکه ماموریت واحد تهران جنوب در بحث مواد و انرژی خلاصه می‌‌شود در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای با ارگان‌‌ها و نهادهای مختلف داشتیم.

وی تاکید کرد: قراردادی در زمینه ساخت آبنما با شهرداری تهران داشتیم که حدود 70 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته و از مجموع این قراردادهای برون دانشگاهی نزدیک یک میلیارد تومان درآمدزایی داشتیم.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران جنوب یادآور شد: باید سیستم پژوهشی دانشگاه آزاد، در اخذ طرح‌های برون دانشگاهی چابک سازی شود و بر روی اقتصاد دانش بنیان تمرکز بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم در کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای موفق باشیم.

خواجوی متذکر شد: آنچه مسلم است، باید به طرح‌‌‌های دانش بنیان مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای توسعه امور پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی توجه بیشتری داشته باشیم، همچنین شناسایی اعضای هیات علمی با شاخص پژوهشگر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: تاسیس دبیرخانه طرح‌های برون دانشگاهی در دانشگاه آزاد به منظور پیگیری امور اداری این طرح‌‌ها در قالب بیمه و مالیات یک اولویت مهم در راستای توسعه امور پژوهشی این دانشگاه بزرگ کشور، محسوب می‌شود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب سومین واحد دانشگاهی از واحدهای دانشگاه تابعه دانشگاه آزاد اسلامی است. این واحد دانشگاهی از لحاظ تعداد دانشجو در حال حاضر با بیش از ۴۰ هزار نفر دانشجو دومین دانشگاه بزرگ کشور و از نظر رشته‌های فنی و مهندسی با حدود ۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشکده‌های فنی و مهندسی و صنایع بزرگترین دانشگاه کشور و خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

این دانشگاه در زمره پنج دانشگاه برتر واحدهای آزاد می‌باشد و قدمتی ۳۲ ساله دارد. بر اساس نظام رتبه‌بندی سیماگو در سال ۲۰۱۴ که بر اساس اطلاعات علمی پایگاه اسکوپوس (متعلق به ساینس دایرکت) انجام می‌شود، واحد تهران جنوب از لحاظ رتبه‌بندی در رتبه دوم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از واحد علوم و تحقیقات قرار دارد.

براساس نظام بین المللی رتبه بندی وبومتریکس اسپانیا در سال ۲۰۱۷ وب سایت واحد تهران جنوب دارای جایگاه دوم در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. این واحد دانشگاهی هم اکنون دارای ۶۷ رشته مصوب دکتری و ۱۳۴ رشته مصوب کارشناسی ارشد، ۶۸ رشته مصوب کارشناسی و ۲۳ رشته مصوب کارشناسی ناپیوسته می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993914

وب گردی

وب گردی