ولایتی: جهان‌بینی طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی بنا شده است

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: جهان‌بینی طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی بنا شده است و در نگاه غربی داروینی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ولایتی روز چهارشنبه سوم بهمن ماه در همایش «طب سنتی، یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته، افق آینده»، گفت: طب ایرانی و اسلامی براساس جهان‌بینی توحیدی بنا شده و پزشکی جدید غربی بر اساس جهان‌بینی مادی است.

وی با تاکید بر اهمیت طب سنتی با موضوعات روحی و متناسب با افراد افزود: موضوع طب سنتی بر اساس منطق و جهان بینی توحیدی و نظم منسجم و هماهنگ حاکم بر مخلوقات است. در صورتی که طب جدید غربی براساس جهان بینی مادی و نظم تصادفی بنا شده است.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در ادامه خاطر نشان کرد: راه نجات طب غربی از بن بست کنونی، در بازگشت به جهان‌بینی توحیدی و منطق حاکم بر جهان هستی قرار دارد. طریق به کمال رسیدن طب سنتی بازنگری در آن براساس پیشرفت‌های جدید پزشکی است. در حال حاضر، معنویات در طب ایرانی و اسلامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و باید توجه داشت که علت ماندگاری مانند شیخ الرئیس این است که کتاب قانون او بر اساس منطق است.

ولایتی تصریح کرد: بنای بسیاری از طب نوین بر اساس طب سنتی و تلاش بزرگان ایرانی اسلامی بوده و باید این جایگاه محفوظ باشد. بر اساس بعضی تصورات ابتدایی برداشت از طب سنتی فقط مصرف گیاهان دارویی است در حالی که علم جراحی امروز مدیون طب ایرانی و اسلامی است. به عنوان مثال برای اولین بار زکریای رازی از الکل و پنبه برای ضدعفونی کردن محل جراحی استفاده کرد و کاشف الکل بود و از پروسس شده روده بز نخ بخیه ساخت و با آن جراحی های بزرگ را انجام داد و با قاثاطیر سنگ مجاری ادرار را خارج می‌کرد.

وی یادآور شد: در گذشته، اینطور نبود که برای جراحی فقط به مصرف گیاهان دارویی بسنده کنند، بلکه به همراه هر سپاه و نیرویی رزمی گروهی جراح بودند و زخم‌های مهلک را با بخیه کردن معالجه می‌کردند و برای جلوگیری از عفونت از ضماد استفاده می‌شد، مثل معالجه پای تیر خورده ستارخان توسط نظام الحکما که اطبا فرانسوی موجود در قاجار حکم قطع پا را داده بودند. برای اولین بار شیخ الرئیس و بعضا سید اسماعیل جرجانی آب مروارید را با جراحی چشم معالجه کردند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: این همایش با حضور میهمانان خارجی و بین المللی از کشورهای چین و اروپایی؛ همچنین نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی و طب سنتی سازمان بهداشت جهانی به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در این همایش همچنین از کتاب طب ایرانی نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 993916

وب گردی

وب گردی