مسائل‌ پرورشی‌ و کیفی در‌نظام آموزشی‌ به حاشیه رفته است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه مباحث پرورشی‌ و کیفی در‌نظام آموزشی کشور به حاشیه رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در راستای ارتقاء و تحول علوم انسانی در کشور باید مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار بگیرد، توجه به مسائل پرورشی و فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها است؛ همانطور که در تعریف واژه «آموزش و پرورش» مشخص است، آموختن مسائل علمی و آموزشی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک فرد در جامعه دینی، از لحاظ فرهنگی و معرفتی نیز پیشرفت داشته باشد و با بیان دیگر در راستای مسائل تربیتی پرورش یابد.

در دین مبین اسلام، توجه به موضوعات تربیتی و پرورشی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که اهمیت اخلاق، احترام به هم نوع، تکریم جایگاه والدین، توجه به واجبات دینی و معنویت گرایی همواره مورد تاکید قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) بوده است. جامعه اسلامی نیز برای رسیدن به رشد فرهنگی و معنوی مردم، باید نگاه ویژه ای به مسائل تربیتی و پرورشی داشته باشد.

اما طی چند سال گذشته، موضوع پرورش در نظام آموزشی کشور مورد توجه چندانی واقع نشده است و آموزش محوری، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

در همین راستا، محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم توجه به مسائل پرورشی در مدارس و نظام آموزشی کشور اظهار داشت: متاسفانه نظام آموزشی کشور، طی 40 سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته است؛ در واقع می توان گفت که این نظام، حرکتی زیگزاگی را در طول این چند سال تجربه کرده است.

وی افزود: در برهه ای با توجه به طرحی که «شهید رجایی» برای نظام آموزشی کشور ارائه داده بود، اهمیت بسیار خوبی به مسائل پرورشی و فرهنگی داده شد؛ اما پس از آن متاسفانه این موضوع مورد غفلت قرار گرفت و نادیده گرفته شد.

سعیدی ادامه داد: برخی از متولیان امر در طول این چند سال، اقداماتی را انجام دادند که موجب کمرنگ شدن مسائل پرورشی در نظام آموزشی کشور شد؛ این موضوع باعث شد که غفلت بسیار بزرگی در این حوزه رخ بدهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم گفـت: دانشگاه های فرهنگیان و تربیت معلم نیز مورد بی توجهی زیادی قرار گرفت و موجب شد که آن ها از اهداف اولیه و اصلی خود که تربیت معلمان و استادان فرهیخته است فاصله بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که بی توجهی به دانشگاه های فرهنگیان نشات گرفته از کجا بود، اذعان داشت: متاسفانه تفکری در برخی از مسئولان و بدنه کارشناسان نظام آموزش عالی کشور شکل گرفت که معتقد بودند موضوع پرورش در بطن آموزش قرار دارد و اولویت باید به مسائل آموزشی داده شود.

سعیدی اضافه کرد: این افراد به مدرک گرایی اهمیت زیادی دادند؛ هنگامی که نظام آموزشی به کارخانه مدرک سازی تبدیل شود، دیگر مباحث پرورشی و کیفی به حاشیه خواهد رفت که متاسفانه این موضوع در سیستم آموزشی کشور رخ داده و در حال گسترش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 993938

وب گردی

وب گردی