کتاب «شکست بزرگ» منتشر شد

کتاب شکست بزرگ «the big reverse» به بررسی مشکلات بعد از اقدام به حذف اسکناس‌های درشت هند توسط دولت مودی و ضررهای آن برای این کشور می پردازد. این کتاب توسط میرا سانیال در اواخر سال 2018 منتشر شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از وابسته فرهنگی ایران در هند، همه دولت‌ها اشتباهاتی را انجام می دهند که بیشتر آنها از افرادی با طرز فکرهایی کوتاه‌بین ایجاد می‌شود و هدف همه آنها رسیدن به منافع سیاسی خود است.

یکی از آنها در ساعت 8 شب، هشتم نوامبر سال 2016 با سخنرانی نخست وزیر مودی در مورد حذف اسکناس های درشت در جامعه بود. این اقدام بزرگ دولت مودی در بخش اقتصادی پیامدهای زیانباری را به همراه داشت.

«میرا سانیال» نویسنده این کتاب، بانکدار و رئیس بانک شاهی اسکاتلند در هند بود که پس از خدمت در آن بانک به صحنه سیاست پاگذاشت و این اقدام دولت مرکزی را به‌دور از نگاه سیاسی به چالش کشید و آن را نه‌تنها بی فایده بلکه برای اقتصاد زیانبار عنوان کرد.

وی در کتاب خود آورد که 86 درصد از اسکناس های رایج مردم در یک شب بی ارزش شد و این تصمیم شکی بزرگ برای اقتصاد در حال گسترش هند بود که هدف آن کشف و حذف پول سیاه از چرخه اقتصاد بود. در ادامه نویسنده با اشاره به گزارش بانک مرکزی هند بیان داشت که در گزارش آن بانک آمده است و 97 درصد از اسکناس‌های بی ارزش شده به بانک مرکزی بازگشت داده شده است و این به معنای شکستی بزرگ برای این طرح محسوب می‌شود.

نویسنده کتاب در اظهار خود در مقدمه اعلام می دارد که این کتاب می تواند به افراد شمایی از این طرح را از زوایای گوناگون ارائه دهد تا افراد با این طرح آشنا شوند. بسیاری معتقدند که آن تصمیمی سریع و تصادفی بود که به صورت ساده و بسیار خوب سازماندهی شده بود؛ اما وی نگاهی دیگر به آن کرده است. باید در نظر داشت که وی در این کتاب به هیچ وجه نگاه سیاسی به حذف طرح اسکناس‌های درشت نداشته است.

کتاب شامل شش فصل با عناوین: جراحی مهم و مشکل، نقش بانک مرکزی هند، درس هایی از تاریخ، تاثیرات نیروی انسانی، شوک اقتصادی و گزارشات جامع در مورد حذف اسکناس های درشت است.

سانیال متولد 15 اکتبر 1961 است. وی به عنوان رئیس شعبه بانک شاهی اسکاتلند در هند فعایت می کرد و پس از سی سال خدمت در آن بانک بازنشسته شد. وی پس از آن در حزب عام آدمی مشغول فعالیت های سیاسی شد و در سال 2014 در انتخابات مجلس هند از منطقه جنوب مومبای از سوی این حزب شرکت داشت. افزون بر فعالیت های سیاسی به عنوان یکی از فعالان امور زنان نیز شناخته می‌شود و هم اکنون در یکی از سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 993942

وب گردی

وب گردی