حذف منابع نهفته ویروس ایدز

سلول هایی که حامل ویروس ایدز نهفته هستند بوسیله سیستم ایمنی بدن قابل شناسایی نیستند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، طی آلودگی، DNA HIV راه خود را به سمت هسته سلول میزبان کج می کند و خودش را با ژنوم میزبان تلفیق می کند. مدار ژنی Tat یک قطعه کلیدی از DNAی HIV است که رونویسی و فعال شدن ژن HIV را کنترل می کند. زمانی که این مدار فعال می شود، شروع به تاثیر گذاری روی ماشین سلولی می کند و در نتیجه نسخه های جدیدی از ویروس HIV ساخته می شود که در نهایت از سلول خارج می شوند و سلول های مجاور را نیز آلوده می کنند. سلول های افکتور ایمنی که اختصاصی HIV هستند می توانند سلول های آلوده به این ویروس را حذف کنند اما این امر تنها زمانی امکان پذیر است که سلول ها با روشن بودن مدار ژنی Tat در حال تولید ویروس های بیشتر هستند. در سلول هایی که این ویروس به صورت خفته است، مدار ژنی Tat نیز خاموش است و سلول در حال انجام فعالیت های طبیعی خودش است و این در حالی است که حامل شکل نهفته HIV است.

محققین توانسته اند از داروها و ریز مولکول هایی برای فعال کردن مدار ژن Tat استفاده کنند و در نتیجه سلول های آلوده به شکل نهفتهHIV را به صورت فعال در آورند تا بوسیله سیستم ایمنی تخریب شوند. این کلاس دارویی شامل مهار کننده های HDAC است که خود با عوارض جانبی نیز همراه است.

این مطالعه نشان می دهد که می توان نهفتگی یا خفتگی HIV را از طریق دستکاری مدار ژنی Tat کنترل کرد و به استراتژی های درمانی موثری رسید که روزی درمانی برای ایدز خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 993951

وب گردی

وب گردی