دلیل مراجعه 34 درصد مردم به داروخانه ها چیست؟

پنج‌شنبه 4 بهمن 1397 - 11:54
کد مطلب: 994031
داروخانه های زنجیره ای

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی 5 سال اخیر 34 درصد مراجعات به داروخانه‌ها شامل افرادی بوده که بدون مراجعه به پزشک برای دریافت دارو اقدام کرده‌اند، گفت: کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی بهتر یا برابر بخش خصوصی است.

به گزارش ایسکانیوز، ایرج حریرچی در همایش دریچه‌ای به فردای نظام سلامت ایران با رویکرد ایرانی اسلامی گفت: در کشور ما بیمارانی که نیاز به مراجعه خدمت دارند 98.7 درصد آنها در بخش دولتی و خصوصی خدمات عادلانه دریافت می‌کنند والبته فقرا مراجعه کمتری برای بستری داشتند.

وی افزود: در 5 سال اخیر 34 درصد مراجعات به داروخانه‌ها بیماران یا همراهان آنها بوده که بدون نسخه پزشک درخواست دریافت دارود داشتند واکنون نگرانیم اگر خدمات قیمت مناسب نداشته باشد در شرایط تحریمی افراد به پزشک مراجعه نکنند و بدون نسخه جهت دریافت دارو اقدام کنند.

در 5 سال اخیر 34 درصد مراجعات به داروخانه‌ها بیماران یا همراهان آنها بوده که بدون نسخه پزشک درخواست دریافت دارود داشتند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کاهش چشمگیری داشته،‌گفت:‌البته در زمینه کاهش هزینه‌های کمرشکن به اندازه کاهش پرداختی‌ها موفق نبوده‌ایم و این مسئله ناشی از دو فاکتور اتفاقات داخل حوزه و وضعیت عمومی اقتصاد کشور است.

حریرچی گفت: اقشار غنی که جمعیتی حدود 16 میلیون را تشکیل می‌دهند بیشتر از فقرا و قشر متوسط طی 20 سال گذشته در معرض هزینه‌های کمرشکن بودند چرا که فقیر در بخش خصوصی بستری نمی‌شود یا به طور مثال ایمپلنت نمی‌کند.

وی گفت:‌بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر در کشور با یک ریال پرداخت در حوزه سلامت فقیر می‌شوند و این موضوع در بررسی‌ها مورد توجه قرار دارد. همچنین باید توجه داشت عمل‌های زیبایی همچون جراحی بینی یا رفع پف چشم افراد را با هزینه‌های کمر شکن مواجه می‌کند.

بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر در کشور با یک ریال پرداخت در حوزه سلامت فقیر می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه به موضوع یارانه نقدی اشاره کرد و گفت:‌ این مسئله به سه طریق می‌تواند توزیع شود یک به صورت مساوی میان مردم بین فقیر و غنی، دیگری تبدیل آن به بنزین است که در حال حاضر افراد غنی 10.7 برابر بیشتر از فقرا این یارانه را دریافت می‌کنند و روش سوم بهره‌‌مندی از یارانه در قالب طرح تحول سلامت است که فقرا از این یارانه بیشتر از اغنیا بهره‌مند شدند.

حریرچی با اشاره به اینکه کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی از نظر تکنیک و وسایل همچنین تجهیزات بهتر یا برابر با بخش خصوصی است، گفت: البته بخش خصوصی هتلینگ بهتری داشته و خدمات را ویترین می‌کند.

وی در پایان گفت: پزشکی خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی 4 موضوعی است که با توجه به آن می‌توانیم به عدالت بیشتر در حوزه سلامت دست یابیم.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار