گام اول سیاست های عملیاتی وزارت بهداشت، توسعه دسترسی به خدمات بخش سرپایی برای آحاد مردم است

سرپرست وزارت بهداشت گفت: پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی در کشور به دست آوردیم و حوزه سلامت یکی از این دستاوردها محسوب می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر سعید نمکی در نشست هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از استان مازندران به عنوان مهد توسعه تشیع و پرچم دار شیعه در طول تاریخ یاد کرد و اظهار داشت: قبل و اوایل انقلاب اسلامی، پزشکان ایرانی در مراکز محدود بهداشتی و درمانی فعالیت داشتند، اما امروز پزشکان فارغ التحصیل ایرانی با دانش و تخصص فوق العاده در نقاط مختلف کشور به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی در توسعه زیرساخت ها و دانشگاه های علوم پزشکی عملکرد مناسبی داشته ایم و تعداد اعضای هیات علمی از 8 هزار نفر در اوایل انقلاب به 83 هزار نفر افزایش یافته که بخش عمده ای از آنها در دنیا شناخته شده و منبع هستند.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به تغییر الگوی بیماری ها از واگیر به غیر واگیر اظهار داشت: متاسفانه با شیوع بیماری های غیر واگیر، وارد دوره پرهزینه ای برای نظام سلامت می شویم، در حالی که در مقطعی در کشور با 5 دلار، فرزندان مان را علیه 6 بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کردیم، اما در حال حاضر، بیماری های غیر واگیر به ویژه سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت، ما را به شدت گرفتار کرده است.

دکتر نمکی با بیان اینکه سه دهه پیش اداره کل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت را راه اندازی کردیم، افزود: وقتی بیماری های واگیردار کنترل می شوند، سیمای بیماری ها به سمت غیر واگیر تغییر می کند و امروز شاهدیم که هزینه یک دوره شیمی درمانی برای بیمار مبتلا به سرطان برای نظام سلامت به اندازه واکسیناسیون یک شهرک مسکونی یا روستای بزرگ است.

وی از روان پریشی و حرکت جامعه به سمت سالمندی به عنوان مشکلات نظام سلامت یاد کرد و گفت: سالمندی در کشور رو به افزایش است، اما تفاوت آن با سایر کشورها این است که سالمندان ما، جوانی نکرده پیر شدند و به این دلیل، هزینه های بیشتری متوجه نظام سلامت است.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: درست است که وزارت بهداشت در کنترل بیماری های واگیردار و واکسیناسیون، نقش محوری و اصلی را داشت، اما در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، کمترین تاثیر اجرایی را دارد. وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند در سبک زندگی و کاهش حوادث جاده ای اثرگذار باشد. بنابراین برای کنترل بیماری های غیر واگیر، نیازمند تقویت مشارکت بین بخشی درون و برون سازمانی هستیم و باید از رفتار جزیره ای که نتیجه ای جز هدر دادن منابع ندارد، پرهیز کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت، نقش خیّرین، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد را در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مهم و اساسی دانست و افزود: دولت بدون مشارکت مردم نمی تواند اقدام مهمی در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر انجام دهد، بنابراین باید امور اجرایی را به مردم بسپاریم و ما نیز سیاستگذاری و نظارت کنیم.

دکتر نمکی اظهار داشت: در توسعه تخت های بیمارستانی توسط دولت اشتباه کردیم و دولت باید بخش سرپایی را تقویت می کرد و توسعه می داد چون تشخیص بیماری در مراحل اولیه در بخش سرپایی، می تواند بار بیماری ها، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی های قلبی و کلیوی و نیز هزینه ها را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: سیاست و برنامه ما در گام اول، توسعه دسترسی به خدمات بخش سرپایی برای آحاد مردم است و به دنبال توسعه تخت های بیمارستانی با مشارکت بخش خصوصی هستیم. البته ممکن است گفته شود که امکان استفاده از بخش خصوصی در مناطق محروم کشور مانند سراوان، بانه و سقز وجود ندارد که قطعا باید برای آنها مدل انگیزشی طراحی کنیم و علاوه بر تضمین خرید، نیروی انسانی مورد نیاز آنها را در سال های اول تامین کنیم چون این روند برای دولت نیز مقرون به صرفه تر است.

سرپرست وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تاکید بر لزوم ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: سعی داریم به گونه ای عمل کنیم که اقتصاددانان سلامت نیز این طرح را تایید کنند و البته باید برای آن، ساختار ماندگاری تعریف کنیم که با تغییر و تحولات کشور، دچار آسیب نشود.

دکتر نمکی افزود: طرح تحول نظام سلامت، طرح یک وزیر نیست، البته باید از خدمات شبانه روزی دکتر هاشمی نیز تشکر کنیم، اما این طرح متعلق به دولت دکتر روحانی است و همه مکلف به ادامه آن و حمایت از بسته هایی از این طرح مانند کاهش پرداختی از جیب، حمایت از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم هستیم تا از وارد شدن فشار بیشتر به مردم جلوگیری کنیم.

وی با تقدیر از خدمات مسئولان کنونی و گذشته دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع، یادآور شد: انتظار و توقع بنده از شما این است که این کارهای بزرگ که از تکالیف برنامه های پنجم و ششم توسعه است را با قوت ادامه دهید. البته علاوه بر استان مازندران، استان گلستان نیز اقدامات ارزنده ای را در اجرای نظام ارجاع الکترونیکی انجام داده است، اما تفاوت هایی در سامانه سیب و ناب بین دو استان وجود دارد که باید به یک زبان مشترک تبدیل شود.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اولویت اول ما در کنار ادامه طرح تحول سلامت، استقرار نظام ارجاع، پزشکی خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و تدوین و اجرای راهنماهای بالینی است تا هزینه های نظام سلامت منطقی تر شوند. اعتقاد داریم که هزینه کردن در این حوزه ها، نوعی سرمایه گذاری برای کاهش هزینه های آینده است.

دکتر نمکی با بیان اینکه رسالت همه ما جلب رضایتمندی مردم است، گفت: رضایتمندی مردم، موجب رضایتمندی خدا می شود، بنابراین برای افزایش این رضایتمندی باید تلاش کنیم تا دسترسی مردم به مراکز درمانی و خدمات سلامت ارتقا یافته و پرداختی از جیب بیماران افزایش پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: هیچگاه از حق مردم نگذرید و البته مراقبت کنید کسی در نظام سلامت مظلوم و مغفول نماند. بنابراین باید مشکلات جامعه پزشکی، درون همین حرفه برطرف شود و حق نداریم حرمت همکاران مان را به نحوی در جامعه پزشکی بشکنیم که مورد حمله افراد بیرون از این حرفه قرار گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: به توسعه زیرساخت های حوزه سلامت مازندران کمک می کنیم و امیدواریم که تا فروردین ماه سال جاری، کل این استان را تحت پوشش نظام ارجاع و پزشکی خانواده و تا پایان سال آینده کل کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994039

وب گردی

وب گردی