عابدی: مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی امکان جعل ندارند

مدیر کل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد در بخش استعلام مدارک تا به امروز،  جعل مدرک نداشته و استعلام مدارک تحصیلی این دانشگاه یک کد مخصوص دارد که به هیچ عنوان امکان جعل و تخطی در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش دکتر محمد عابدی مدیر کل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن بازدید از رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی و تحریریه ایسکانیوز، با خبرنگاران در زمینه مهم‌‌ترین فعالیت‌‌های این بخش و برنامه‌‌های پیش رو برای سازمان‌‌دهی امور مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، به گفت‌و‌گو نشست. مشروح این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

اصلی‌ترین وظیفه اداره کل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه اداره کل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی مدارکی است که در واحدهای مختلف صادر می‌شود تا بتوانیم این مدارک را به سرعت در اختیار دانشجویان قرار دهیم و در بخش‌های مختلف کارهای متفاوتی از جمله ارائه ریز نمرات انجام می‌شود.

زمانی که قرار باشد دانشجو مدرک خود را به دانشگاه دیگر در داخل یا خارج از کشور ارائه دهد برای دریافت ریز نمرات خود باید به این بخش مراجعه کند. همچنین بخش استعلام مدارک را داریم که در زیر مجموعه امور فارغ التحصیلان قرار می‌گیرد و صحت اصالت مدارک دانشگاه آزاد باید در این بخش تایید شود.

راه اندازی سامانه جامع در دانشگاه آزاد که منجر به ایجاد نظم بیشتر در ارائه و بررسی مدارک فارغ التحصیلان این دانشگاه می‌‌‌شود به کجا رسید؟

یکی از مشکلاتی که قرار است برطرف شود تعدد سامانه‌ها در دانشگاه آزاد بوده که منجر به عدم ارائه اطلاعات دقیق و یکپارچه از دانشگاه شده، بر همین مبنا سامانه جامعی برپا خواهد شد تا هر فارغ التحصیلی در هر حوزه‌‌ای اضافه شود آمار دقیق آن در این سامانه مشخص باشد. در حال حاضر، آمار دقیقی از تعداد فارغ التحصیلان شاغل نداریم؛ اما نکته قابل توجه در بررسی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد این است که، بسیاری از مسئولان کشور از فارغ التحصیلان دانشگاه آزادند و بسیاری از این افراد در پست‌های مختلف از مجلس تا وزارتخانه حضور دارند.

یکی از طرح‌هایی که برای تسریع در صدور دانشنامه فارغ‌التحصیلان در دستور کار است، حذف روند فیزیکی ارسال مدارک است که چرخه کاری زمان‌بری دارد، به‌ طوری‌ که برای صدور مدارک قطعی دانش‌آموختگان، ابتدا پرونده تحصیلی دانشجو پس از بررسی در دانشکده مربوطه به اداره کل دانش‌آموختگان واحد ارسال شده و پس از بررسی مجدد، مدرک موقت برای دانشجو صادر می‌شود.

برای صدور دانشنامه هم پرونده دانشجو از طریق دبیرخانه واحد به دبیرخانه سازمان مرکزی ارسال و پس از آن به اداره کل دانش‌آموختگان ارجاع داده می‌شود. این اداره کل هم پس از صدور دانشنامه، اصل مدرک را از طریق دبیرخانه سازمان به واحد مبدا ارسال می‌کند و دانشجو با مراجعه به واحد دانشگاهی خود دانشنامه را دریافت می‌کند.

در حال حاضر، علاوه بر به‌روز شدن صدور دانشنامه فارغ‌التحصیلان، درخواست ریزنمرات دانشجویان نیز به‌روز ارائه می‌شود. این در حالی است که پیش از این صدور ریزنمرات برای مراجعه کنندگان وقت‌گیر بود و روزانه در سه نوبت صادر می‌شد، دانشجویان پس از مراجعه به سازمان مرکزی برای دریافت ریز نمرات خود باید در یکی از این سه نوبت ریزنمرات خود را دریافت می‌‌کردند.

اکنون رسیدگی به درخواست ریزنمرات برای افرادی که درخواست حضوری و ضروری دارند، در سه نوبت حذف شده و هر زمان از ساعت کاری متقاضیان به اداره کل فارغ‌التحصیلان مراجعه کنند، ریزنمرات آنان صادر می‌شود.

روند بررسی تا ارسال و صدور دانشنامه‌ها پروسه زمان‌بری است که می‌توان با مکانیزه کردن آن، همه این مراحل را از طریق اتوماسیون امن و محرمانه اداری انجام داد و در کمترین زمان به دانش‌آموختگان خدمت‌رسانی کرد. با توجه به برنامه جامع فناوری اطلاعات حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و راه اندازی سامانه جامع ساجد، سامانه دانش آموختگان نیز در همین مجموعه راه اندازی خواهد شد.

مهم‌ترین اولویت‌‌های شما در بخش فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از اولویت‌های ما در بخش فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد، بررسی تعداد افرادی است که بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شدند. همچنین پیگیری وضعیت فارغ التحصیلان سال‌های گذشته که در حال حاضر در پست‌‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند نیز از اولویت‌های ما محسوب می‌شود تا با پیدا کردن این افراد بتوانیم از آنها به عنوان مشاور و راهنما در بدنه دانشگاه و در راستای هویت بخشی به دانشگاه آزاد استفاده کنیم.

از دیگر برنامه‌‌‌های مهم در بخش فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد که به تصویب هیات رئیسه دانشگاه رسیده و در حال پیگیری است، در کنار راه‌اندازی سامانه جامع، ایجاد دارالترجمه رسمی در سازمان مرکزی بوده، که راه اندازی آن نیازمند پیگیری‌های حقوقی مربوط است‌. در سال گذشته اداره کل دانش‌آموختگان برای بیش از 27 هزار نفر ریزنمرات صادر کرده و می‌توان گفت سالانه، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با مراجعه به اداره کل دانش‌آموختگان، ریزنمرات خود را برای ارسال به دانشگاه‌های خارج از کشور دریافت و پس از ترجمه آن در دارالترجمه‌های رسمی، ریزنمرات را به دانشگاه مقصد ارسال می‌کنند. ایجاد دارالترجمه در دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تسریع در روند کاری دانشجویان، منجر به درآمدزایی برای دانشگاه نیز خواهد شد.

سامانه جامع دانش‌آموختگان در این بخش هم می‌تواند کمک فراوانی به فارغ‌التحصیلان داشته باشد. به عنوان مثال شخصی که در شهر دیگری ساکن است دیگر نیاز نیست برای دریافت ریزنمرات خود به سازمان مرکزی تهران و دارالترجمه مراجعه کند و چند روز برای دریافت ریزنمرات وقت بگذارد، بلکه می‌تواند در منزل یا محل کار خود با مراجعه به سامانه جامع دانش‌آموختگان و واریز هزینه مربوط، اصل ریزنمرات و نسخه ترجمه شده رسمی آن را بدون مراجعه حضوری و در شهر خود دریافت کند.

چه برنامه‌‌ای برای برند سازی امور فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد جهت ارائه مدارک دارید؟

برند سازی در امور فارغ التحصیلان به نوع مدرک، شکل و دقت در صدور و افزایش اعتبار مدرک ارائه شده در دانشگاه آزاد است. طرحی برای ارتقای مدارک دانشگاه آزاد به معاونت آموزشی ارائه کردیم که در دست بررسی است و بعد از تایید قطعا اجرایی خواهد شد.

برای جلوگیری از جعل مدارک، استعلام مدرک اهمیت ویژه‌‌ای دارد و در دانشگاه آزاد در بخش استعلام مدارک تا به امروز، به هیچ عنوان جعل مدرک نداشتیم. استعلام مدرک دانشگاه آزاد یک کد مخصوص دارد که به هیچ عنوان امکان جعل در آن وجود ندارد.

از صفر تا صد کارهایی که به صورت حضوری و فیزیکی در اداره کل دانش‌آموختگان انجام می‌شود، در سامانه جامع دانش‌آموختگان اجرایی خواهد شد. به عنوان نمونه برای استعلام از دانشنامه، دیگر نیاز به نامه‌نگاری یا حضور متقاضی نیست و درخواست کننده می‌تواند استعلام خود را با انجام و اعلام درخواست ثبت در سامانه جامع شروع کند و با این کار استفاده از کاغذ و ارسال و پست نامه‌ها حذف شده و کارها با سرعت و امنیت بیشتری انجام می‌شود.

دریافت الکترونیکی مدارک دانشگاه آزاد در سامانه جامع تعبیه شده و دکتر طهرانچی به صورت جدی پیگیر راه اندازی و تجمیع این سامانه‌ ‌‌ا‌‌ست که با راه‌اندازی سامانه جامع دانش آموختگان هم دقت نظر بالایی اعمال شده و هم منجر به درآمدزایی برای دانشگاه می‌شود در واقع، اجرای سامانه جامع دانشگاه آزاد میلیاردها تومان صرفه‌جویی برای دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال خواهد داشت.

در سال 96، تعداد مدارک تایید شده در بخش فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، 436 هزار مدرک بود. بنابراین با راه اندازی این سامانه کلیه این مراحل حذف می‌‌‌‌شود. در حال حاضر، دیجیتالی کردن مدارک دریافت نشده توسط فارغ التحصیلان، از اولویت‌های ما محسوب می‌شود که حجم زیادی را به خود اختصاص داده است. با توجه به برنامه‌ریزی‌‌‌‌های انجام شده و با راه‌‌اندازی سامانه جامع دانشگاه آزاد به زودی کلیه این موارد محقق خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994119

وب گردی

وب گردی