میکرو وزیکول ها پتانسیل پیوندی سلول های بنیادی را افزایش می دهند

بیماران مبتلا به لوکمیا، لنفوما، کم خونی آپلاستیک شدید و ... بارها از پیوندهای مغز استخوان برده اند ومعمولا موفقیت این امر به طور ویژه ای به کارایی پذیرش سلول های خون ساز پیوند شده به وسیله بدن بستگی دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Stemcellportal، دستکاری برون تنی سلول های بنیادی خون ساز برای بهبود توانایی پذیرش پیوند آن ها، زمانی که تعداد یا کیفیت سلول های بنیادی خون ساز اهدایی یک فاکتور اهدا کننده است، بسیار مهم است. سلول های استرومایی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان به دلیل توانایی حمایت کنندگی خون سازی شان یک منبع معمول برای استفاده به عنوان لایه تغذیه کننده برای تکثیر سلول های بنیادی خون ساز هستند. سلول های بنیادی مزانشیمی، نیچ یا ریز محیط خاصی را برای سلول های بنیادی خون ساز فراهم می آورند که مکانیسم های پیام رسانی عملگرای آن ها روی سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز اثر می گذارد. اخیرا محققین هندی نشان داده اند که پیام رسانی AKT در سلول های بنیادی مزانشیمی روی عملکردی بودن سلول های بنیادی خون ساز اثر می گذارند. آن ها نشان داده اند که تحریک سلول های بنیادی مزانشیمی با اکسید نیتریک اهدایی، سدیم نیتروپروسید(SNP)، به طور قابل توجهی پذیرش پیوند سلول های بنیادی خون ساز هم کشت شده با میکرووزیکول های مترشحه از سلول های بنیادی مزانشیمی را افزایش می دهد. این میکرو وزیکول ها حامل mRNAهای کد کننده ژن های حامی سلول های بنیادی خون ساز هستند.

داده های به دست آمده از این مطالعه نشان داده است که میکرو وزیکول ها می توانند به عنوان عامل تحریک کننده سلول های بنیادی خون ساز و برای بهبود کارایی پیوند استفاده شوند. از آن جایی که هم اکسید نیتریک و هم سلول های بنیادی مزانشیمی پیش از این استفاده شده اند، کاربرد آن ها در مجموعه های بالینی می تواند با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994166

وب گردی

وب گردی