نخستین شتاب‌دهنده محصولات پزشکی تشخیصی در کشور افتتاح شد

با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، نخستین شتاب‌دهنده محصولات پزشکی تشخیصی(IVD) افتتاح شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نخستین شتاب دهنده محصولات پزشکی تشخیصی (IVD) با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی افتتاح شد. این شتاب‌دهنده با هدف جبران خلا فناوری‌های حـوزه‌های مختلف محصولات IVD و ورود محصولات و خدمات فناورانه به بازار داخل و خارج کشور تاسیس شده است.

محصولات پزشکی تشخیصی(IVD)، طیف وسیعی از وسائل ساده تا آنالیزرها را شامل می شود. نقش مهم وسایل پزشکی IVD اعم از دسـتگاه‌ها، وسـائل و مـواد کنترل همچون کالیبراتورها و استانداردها، در ارائه یک پاسخ قابل اطمینـان توسـط آزمایـشگاه تـشخیص طبـی بـه پزشک و مراکز درمانی در علم پزشکی روشن است. در واقع کیفیت این ابزار یکی از مهم‌ترین عناصر تـاثیر گـذار در پاسخ آزمایش‌ها روی نمونه های انسانی است. بنابراین جزو لاینفک بخش بهداشت، سلامت و درمان جامعه محسوب می‌شود.

در دنیای امروز سرعت پیشرفت و توسعه فناوری‌های تشخیص پزشکی با سرعت پیشرفت فناوری‌های کامپیوتری برابری می کند. در کشور ما، با وجود تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان، فناوران و ایده‌پردازان جوان، ظرفیت با ارزشی برای پیاده سازی فن‌آوری‌های تشخیصی (IVD) منطبق با مدل‌های موفق جهانی وجود دارد.

با این وجود، اکوسیستم و بستر طراحی، تولید و تجاری‌سازی پروژه‌های نوآورانه IVD ناهموار و پر چالش است که باعث شده سهم ناچیزی از محصولات داخلی و صادرات به این محصول برسد.

در مسیر تبدیل ایده به محصول قابل ارائه به بازار IVD، «عدم شناخت صحیح و واقعی از ساختار و نیاز بازار و مشتری»، «وجود قوانین، استانداردها و الزامات حاکم بر بازار داخلی و بین‌المللی» و مهم‌تر از همه «عدم وجود زیر ساخت‌های مالی و سرمایه‌گذاری» از جمله چالش‌های پیش‌روی تیم‌های نوپا است. این وضعیت، لزوم ایجاد ساختارهای حمایت محور که محلی برای تلاقی و نزدیک‌تر شدن صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران است را دوچندان می‌کند.

در پاسخ به وضعیت موجود، شتاب‌دهنده سیناپس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان نخستین شتاب‌دهنده محصولات تشخیصی IVD کشور، با حضور اعضای ستاد توسعه زیست فناوری و متخصصین حوزه پزشکی آغاز به کار کرد.

بهروز تهرانی مدیرعامل شرکت دانش بنیان پیشتاز طب در خصوص این شتاب دهنده، گفت: چشم‌انداز سیناپس، تبدیل‌شدن به پربازده‌ترین شتاب‌دهنده پلتفرم‌های IVD در خاورمیانه تا پنج سال آینده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماموریت سیناپس، جبران خلا فناوری‌های حـوزه‌های مختلف محصولات IVD و ورود محصولات و خدمات فناورانه به بازار داخل و خارج کشور است، گفت: سیناپس در مسیر سند ملی زیست فناوری، در جهت اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان علوم زیستی کشور حرکت می‌کند.

تهرانی ادامه داد: شتاب دهنده ما نیروهای متخصص را از میان ایرانیان خارج کشور جذب می‌کند و با بهره‌گیری از مربی‌گری، فرآیند‌های طراحی تولید و تجاری سازی را با دقت بالاتری پیش خواهد برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994175

وب گردی

وب گردی