ارتباط آلزایمر و باکتری‌های دهان

محققان اعلام کردند، نوعی باکتری که در دهان زندگی می کند با بیماری آلزایمر مرتبط است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه لوییویل، محققان اعلام کردند که نوعی باکتری به نام Porphyromonas gingivalis که در لثه و دهان زندگی می‌کند، مرتبط با بیماری آلزایمر است.

دانشمندان این باکتری را در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر پیدا کرده اند. این باکتری در موش می تواند، مغز را آلوده و تولید بتاآمیلوئید (پلاک هایی که معمولا در مغز بیماران آلزایمر یافت می شود) را افزایش دهد.

در نهایت، دانشمندان توانستند مسبب عصبی ایجاد شده توسط این باکتری را که منجر به التهاب ملایم مغز و توقف تولید بتاآمیلوئید غیرطبیعی و التهاب عصبی در هیپوکامپ موش می شود را مسدود کنند.

دانشمندان اعلام کردند که امیدوارند برای انجام آزمایشات بیشتر جهت متوقف ساختن باکتری‌های دهان مرتبط با بیماری آلزایمر، حمایت بیشتری داشته باشند.

اَسبَک یا هیپوکمپوس (هیپوکام یا هیپوکامپ) (hippocampus) قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است. اسبک ساختمان عصبی خمیده‌ای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد.

اسبک از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته‌ است.

هیپوکمپوس از دو شاخ منحنی‌وار تشکیل شده‌ که به بادامه مغز ختم می‌شوند. اسبک از بخش‌های مهم مغز پستانداران است. حافظه افرادی که هیپوکمپ آنان آسیب دیده و یا با جراحی برداشته شده دچار اختلال جدی می‌شود.

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، نوعی اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند.

در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود؛ ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌ است.

در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارایی‌اش را نگه دارد. به تدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر‌یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود.

در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994183

وب گردی

وب گردی