سقوط امپراتوری فیس‌بوک؛ جایگزین‌های بهتری در راه است

یک کارشناس امنیت اطلاعات در مقاله‌ای به تشریح روند رو به سقوط فیس‌بوک پرداخته است و تاکید کرد در آینده بسترهای تخصصی زیادی برای استفاده مردم که مطابق با نیازهای آنان است ارائه خواهد شد که با استقبال آنها مواجه می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، نیک سوکینیک یک کارشناس امنیت اطلاعات همگان را به قبول این مطلب فراخواند که فیس بوک در حال سقوط است و نمی توان به مدیریت این شرکت برای جلوگیری از اشتباهاتش تکیه کرد. با سقوط این شبکه اجتماعی مشهور بسیاری از جایگزین‌های بهتر پدیدار خواهند شد.

پایگاه اینترنتی آمریکایی «هکرنون» با انتشار مقاله ای به تشریح تجربه نیک سوکینیک کارشناس امنیت اطلاعات در خصوص فیس بوک پرداخت؛ چرا که وی شش ماه در این شرکت مشغول به کار بوده است و به دلیل عدم تطابق ماموریت های محوله این شرکت با ارزش های وی از آن خارج شده است.

سوکینیک دلایل زیادی ارائه می کند که حاکی از آغاز سقوط فیس بوک است و مهم‌ترین آنها تلاش این شرکت برای دستیابی به هر شبکه اجتماعی است که امپراتوری آن را تهدید می کند؛ چرا که ماموریت فیس‌بوک تسلط بر بزرگ‌ترین مجموعه اطلاعاتی در تاریخ است.

آنچه تاکنون شرکت فیس‌بوک انجام داده از جهت فنی با موفقیت کامل همراه بوده است؛ اما از لحاظ اجتماعی می توان گفت قدرت و تسلط این شرکت تهدیدی برای جامعه به وجود آورده است، به ویژه آن که از قدرت لازم برای تاثیرگذاری بر عواطف مردم، تهدید دموکراسی و نقض حریم خصوصی برخوردار است. علاوه بر آن که احتمالاً این شرکت قدرت لازم برای تعمیق درگیری های خشونت‌آمیز را هم داشته باشد.

راه‌حل شبکه‌های اجتماعی تخصصی هستند

نویسنده این مقاله افزود همه این دلایل ما را به سمت قبول سقوط فیس‌بوک و ایجاد شبکه های تخصصی سوق می‌دهد که مسئولیت پذیری بیشتری دارند. ما باید وابستگی خود به فیس بوک را در انجام کارهای‌مان کاهش دهیم.

بنابراین ما باید از شبکه‌های اجتماعی سفارشی و خصوصی برای بحث در همه موضوعات دوری کرده و استفاده از شبکه‌های اجتماعی تخصصی را آغاز کنیم.

سوکینیک در ادامه به تشریح چگونگی حرکت شبکه های اجتماعی به سوی تخصصی شدن در آینده پرداخت؛ زیرا هر کدام از این شبکه‌ها طراحی مشخصی در خصوص موضوعی مشخص یا محتوایی خاص خواهند داشت که می توان این اقدام را «تقسیم کار در شبکه های اجتماعی» نامید.

این جهت گیری به معنای آن نیست که جهان نسخه های مختلفی از فیس بوک داشته باشد که هر کدام در زمینه ای خاص فعالیت می کنند؛ بلکه کاربرانی که از رویکردهای مشابهی برخوردار هستند، خواهند توانست در این شبکه ها که برای ارائه خدمات اختصاص داده شده حضور پیدا کنند.

این کارشناس امنیت اطلاعات در ادامه مقاله خود آورده است: یوتیوب بر اساس همین روش فعالیت می کند؛ زیرا ویژگی پیام خصوصی میان کاربران را به خدمات خود افزوده و این به معنای آن است که اگر کسی بخواهد ویدئویی را با دوستان خود به اشتراک بگذارد نیازی به کپی آن در نرم‌افزار فیس بوک مسنجر برای گفت‌و‌گوهای فوری نیست و با این ویژگی می توان ویدئوها را در همان یوتیوب به اشتراک گذاشت.

علاوه بر یوتیوب نرم افزار «ساوند کلاود» نیز همین روش را برگزیده است و کاربران می توانند گفت‌و‌گوهایی را میان خود انجام دهند. علاوه بر آن پایگاه اینترنتی «یلپ» و «پینترست» نیز که برای انتشار عکس مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین پایگاه «لینکدین» که مخصوص ارتباطات کاری است ویژگی گفت‌و‌گوی کاربران با یکدیگر را فراهم کرده‌اند.

این نویسنده در بخش دیگری از مقاله خود می گوید: پایگاه های اینترنتی تخصصی پس از مشخص شدن محتوای مورد نظر آنها در راستای هدفی واحد تلاش می کنند تا موارد لازم برای ارائه آن محتوا به بهترین شکل ممکن را فراهم نمایند علاوه بر آنکه افرادی را به کار می گیرند که در آن زمینه از تخصص و فهم لازم برخوردار هستند تا بتوانند محتوایی مطلوب منتشر کنند.

هدف از انجام چنین اقداماتی بهبود محتواهای تولیدی است و نه فقط جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات کاربران مختلف، در این شرایط اهداف فیس بوک رو به زوال خواهد رفت.

عصر بسترهای تخصصی

آلکسیس اوهانیان از بنیان‌گذاران پایگاه اینترنتی «ردیت» نیز این مسئله را مورد تایید قرار می دهد و معتقد است مردم می خواهند به جای عضویت در شبکه های اجتماعی عادی به اجتماعات دیجیتالی کوچکی ملحق شوند که دیگر افراد شرکت کننده در آن علاقه ها و تخصص‌هایی مانند آنها داشته باشند.

سوکینیک ادامه داد: ما شاهد بسترهای تخصصی بیشتری در انواع مختلف محتوایی و خدماتی خواهیم بود که به تدریج توجه بخشی از سهم فیس بوک در این بازار را به خود جلب کرده و باعث مهاجرت مخاطبان آن به بسترها و نرم افزارهایی می شود که به شکل بهتری با نیازهای آنان مطابقت دارد. علاوه بر آن که در آینده همچنین شاهد حضور پایگاه های اینترنتی و بسترهای تخصصی در تمام زمینه های خدماتی خواهد بود که هم اکنون در فیس بوک ارائه می شود.

این نویسنده در پایان مقاله خود نوشت هر امپراتوری عظیمی در نهایت سقوط خواهد کرد و هنگامی که به نقطه سقوط برسد مدیران و رؤسای آن باید بسیاری از اقدامات و مسئولیت های پیچیده و مرتبط را سازماندهی کرده و انجام دهند. به طوری که حتی هوش های مصنوعی نیز از عهده آن بر نخواهند آمد، برای کوتاه شدن زمان سقوط فیس‌بوک باید برای تقسیم شبکه های اجتماعی و بررسی نظام رسانه‌ای دیجیتالی تلاش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994186

وب گردی

وب گردی