یک استراتژی امیدوار کننده برای افزایش تستوسترون سرومی

درمان با تستوسترون اگزوژن می تواند برای درمان نقص تستوسترون استفاده شود؛ این درمان دارای عوارض جانبی متعددی از جمله ناباروری است که می تواند برمحور هیپوتالاموسی-هیپوفیز- گنادی فیدبک منفی بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از Stem-cells-news، پیوند سلول های بنیادی لیدیگ می تواند استراتژی جدیدی برای درمان نقصان تستوسترون باشد اما قابل کاربرد بودن تزریق سلول های بنیادی در بالین و به درون بیضه ها، شدنی نیست. در مطالعه ای جدید در دانشگاه میامی، دکتر آئورا و همکارانش نشان داده اند که امکان اتوگرافت زیر جلدی سلول های بنیادی لیدیگ در ترکیب با سلول های سرتولی و میوئید برای افزایش تستوسترون وجود دارد. هم چنین آن ها به مطالعه این امر پرداخته اند که آیا سلول های بنیادی لیدیگ گرافت شده می توانند بوسیله محور هیپوتالاموسی-هیپوفیز-گنادی تنظیم شوند و مکانیسم مولکولی پشت پرده این تنظیم چیست.

در این مطالعه آئورا و همکارانش سلول های بنیادی لیدیگ را از بیضه موش های C57BL/6 با سن 12 هفته جداسازی کردند و به صورت زیر جلدی در ترکیب با سلول های سرتولی و سلول های میوئیدی اتوگرافت شد. نتایج نشان داد که سلول های بنیادی لیدیگ به تنهایی قادر به خودنوزایی و تمایز هستند، اما در ترکیب با سلول های گفته شده آن ها متحمل خودنوزایی و هم چنین تمایز به سلول های لیدیگ بالغ شدند. در نتیجه موش های گیرنده ای که اتوگرافت سلول های بنیادی لیدیگ را دریافت کردند شروع به تولید تستوسترون نیز کردند. تولید تستوسترون بوسیله اتوگرافت بوسیله پیام رسانی هج هاگ(shh) تنظیم می شود. این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که سلول های بنیادی لیدیگ زمانی که به صورت زیر جلدی اتوگرافت شوند می توانند تولید تستوسترون را افزایش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 994208

وب گردی

وب گردی