ارتباط دانشگاه با صنعت موتور توسعه کشور را روشن خواهد کرد

موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه همواره یکی از موضوعات مهم و مورد بحث میان نخبگان و مسئولان نظام آموزشی کشور بوده است؛ موضوعی اجرای آن می تواند موجب شکوفایی و توسعه کشور شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارتباط صنعت با دانشگاه طی سال های گذشته همواره مورد بحث و مناقشه مسئولان عالی رتبه نظام آموزش عالی کشور بوده است؛ ارتباطی که اگر به خوبی ایجاد شود، سبب شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود و همچنین موتور توسعه را به حرکت درخواهد آورد.

در دنیای امروز، پیشرفت تکنولوژی یکی از اصلی ترین ارکان توسعه و شکوفایی کشور محسوب می شود؛ به طوری که می توان گفت تکنولوژی، مهم ترین مسئله برای افزایش ثروت، اشتغال آفرینی، دانایی و توانایی جامعه است.

اما نکته قابل توجه این است که این تکنولوژی بدون دارا بودن نیروی انسانی ماهر و متفکر نمی تواند کشور را به سمت توسعه سوق دهد؛ اگر قوی ترین ابزار آلات و ماشین آلات را هم در اختیار داشته باشیم، بدون دارا بودن نیروی انسانی ماهر راه به جایی نخواهیم برد؛ در این نقطه است که نقش اصلی دانشگاه شکوفا می شود.

دانشگاه وظیفه مهمی را در تربیت نیروی مختصص، ماهر و کارآمد بر دوش می کشد. فرد در دانشگاه می تواند با کسب مهارت ها و تخصص های لازم، خود را برای نقش آفرینی و استفاده از تکنولوژی های نوین آماده کند؛ اگر دانشجو بتواند مهارت هایی که در طول دوران تحصیل بدست آورده است را در زمینه های گوناگون از جمله صنعت واقتصاد به کار گیرد، چرخ دنده های توسعه و پیشرفت کشور را به حرکت در خواهد آورد.

*وظایفی که دانشگاه و صنعت بر دوش می کشند

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، پیشرفت تکنولوژی زمانی توسعه کشور را رقم خواهد زد که نیروی انسانی متخصص و ماهر بتواند به وسیله مهارت هایی که کسب کرده است، استفاده بهینه ای را از تکنولوژی داشته باشد و دانشگاه در این امر نقش مهمی را ایفا می کند.

دانشگاه بایستی با ارتقاء و بالا بردن سطح فکری دانشجویان، آنان را برای حضور در بازار کار و اشتغال آفرینی آماده کند؛ همچنین می تواند به وسیله تربیت نیروی متخصص، مشکلات و چالش های موجود در صنعت را شناسایی کند و برای رفع آن برنامه مدون داشته باشد. دانشگاه باید به وسیله استخدام اساتید مجرب و متخصص و ایجاد فضای آموزشی مناسب، دانشجویان را در حوزه ای که مشغول به تحصیل هستند به مرتبه ای از توانایی برساند که هر کدام از آن ها در حوزه خود تبدیل به یک کارشناس زبده شوند.

اما در این میان، صنعت نیز وظایف متعددی را بر دوش دارد؛ بخش های صنعتی وظیفه دارند نتایج تحقیقات و پژوهش هایی که نخبگان و دانشجویان جمع آوری کرده اند، با برنامه ریزی دقیق به سمت عملیاتی سازی سوق دهد و آن ها را در حوزه تولید به کار بگیرد.

همچنین وظیفه دارند که با اشتغالزایی و ایجاد فضای کسب و کار برای فارغ التحصیلان و نخبگان جوان، برای ادامه روند تحقیق و پژوهش در آن ها انگیزه ایجاد کنند؛ مسلم است ک کمبود شغل و نگرانی برای داشتن کاری مناسب، جوانان را برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی سست خواهد کرد.

«جمال رزاقی» رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در این باره می گوید: «یکی از موانع توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، ضعف اطلاع‌رسانی درباره توانمندی‌های علمی دانشگاه ها است. در همین راستا دانشگاه‌ها لازم است دانش تولید شده را مستندسازی و با روش‌های مناسب اطلاع‌رسانی کنند. امروزه، دانش نیز مانند سایر کالاها باید با روش‌های مناسب به بازار عرضه شود تا توجه متقاضیان را جلب کند. بعضی از صنایع نیز توان نیازسنجی آموزشی و پژوهشی ندارند. بنابراین بعضا نبود ارتباط به دلیل بی نیازی نیست، بلکه به دلیل عدم تشخیص نیاز است. یکی از کارکردهای مهم واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت تحلیل آسیب‌ها و مشکلات موجود و مستندسازی آنها و سپس، سفارش کار به دانشگاه‌هاست».

*چالش ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران

متاسفانه ارتباط صنعت با دانشگاه رونق چندانی را در کشور نداشته است و دانشگاه ها، به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کرده اند.

در همین راستا، «زهرا سعیدی مبارکه» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مهم ترین چالش های موجود در راه ارتباط دانشگاه و صنعت اظهار داشت: صنایع کشور بایستی از ظریفت های نخبگان و جوانان کشور به شکل مطلوبی استفاده کنند و نتایج تحقیقات آن ها را در فعالیت های خود به کار بگیرند.

وی افزود: استفاده از تفکر نخبگان و افرادی که در این زمینه صاحب نظر هستند، می تواند منجر به ایجاد ارتباط قوی و سازنده میان صنعت و دانشگاه باشد.

سعیدی تصریح کرد: تا وقتی که ما نتوانیم رساله های دکتری و پایان نامه های دانشجویی را به سمت رفع نیازهای کشور سوق دهیم، مسلما به توسعه و پیشرفت دست نخواهیم یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش استارتاپ ها در استحکام ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، نقش بسزایی را در این راستا ایفا می کنند و قطع به یقین باید از سوی مسئولان ذی‌ربط مورد حمایت قرار بگیرند؛ اما متاسفانه برخی، استارتاپ ها را درگیر حواشی می کنند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید اجازه دهند که استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان اقدامات خود را به خوبی انجام دهند و اگر نقاط ضعفی در این اقدامات وجود دارد، در جهت رفع آن ها کمک کنند.

*دانشگاه ها راه شرکت های دانش بنیان را در پیش بگیرند

«حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکی از اصلی ترین چالش ها در این راستا را عدم اراده دانشجویان و مدیرانی دانشگاهی دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر مدیران دانشگاه ها در جلد اداری خود باقی مانده اند؛ یعنی هنوز لباس کارآفرینی و اشتغالزایی را بر تن نکرده اند و در این راستا دغدغه مند نیستند.

وی ادامه داد: روسای دانشگاه ارتباط موثری را با تولید کننده و صنعت گران برقرار نکرده اند و به دنبال این هستند که صرفا به بهانه انجام امور پژوهشی، از دولت بودجه دریافت کنند.

حاجی دلیگانی اذعان داشت: متاسفانه روسای دانشگاه به فکر نوآوری و آسیب شناسی در صنعت کشور نیستند؛ در حال حاضر صنعت گران با استفاده از تجربه خودشان فعالیت های خود را انجام می دهند و علم تولید شده در دانشگاه هیچ نقشی در این راستا ایفا نمی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شرکت های دانش بنیان را یکی از موفق ترین ایده ها در راستای توسعه صنعت کشور دانست و خاطرنشان کرد: در شرکت های دانش بنیان به دلیل این که فضای دانشجویی حاکم است، عملکرد موفقیت آمیزی داشته اند؛ جوانان در شرکت های دانش بنیان به دنبال ایده پردازی هستند و ایده های خود پس از پرورش به یک محصول تبدیل می کنند. دانشگاه نیز باید راه شرکت های دانش بنیان را در پیش بگیرند.

افزایش ارتباط میان صنعت و دانشگاه، باعث تربیت نیروی جوان و متخصص می شود که تحولات اساسی و بنیادی در بازار کار در پی خواهد داشت؛ یکی از دغدغه های این روزهای دانشجویان و جوانان، داشتن شغلی مناسب در دوران پس از فارغ التحصیلی است. تربیت نیروی متخصص پتاسنیل های لازم برای داشتن شغل افزایش خواهد داد و بازار کار پذیرای چنین نیروهایی خواهد بود.

استفاده از ظرفیت های نخبگان و جوانان کشور، توسعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و توجه به فناوری های نوین ساخت داخل می تواند کشور را در برابر هرگونه تزلزلی واکسینه کند. در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با تحریم های ناجوانمردانه دست و پنجه نرم می کند و لذا نگاه به ظرفیت های داخلی و همچنین ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت نخبگان جوان، می تواند تحریم ها را به یک فرصت برای پیشرفت و توسعه کشور مبدل سازد. در واقع حمایت از دستاوردهای پژوهشی دانشجویان به جای سنگ اندازی در مسیر آن ها، موتور توسعه کشور را روشن خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994233

وب گردی

وب گردی