مدیریت پژوهش، حلقه گمشده زنجیره فناوری کشور

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، گفت: در راستای اجرایی شدن طرح های پژوهشی، موضوع مهمی به نام مدیریت پژوهش در کشور نادیده گرفته شده است، مانند بسیاری از مدیریت های دیگر صرفا محدود به یک نام و پست در ادارات و سازمان ها شده که در آن  به توانایی ها و شایستگی‌های لازم توجهی نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در راستای تحقق اهداف کلان کشور در زمینه های علمی و پژوهشی و همچنین طرح پایشی که باز هم با این هدف، طراحی و پایه گذاری شد، ماموریت دارد تا در 3 حوزه تخصصی فعالیت های خویش را ادامه دهد و طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویان و محققان خود به این سمت و سو سوق دهد.

در واقع، طرح پایش می تواند منشاء تحول بزرگی در نظام آموزش کشور شود،؛ زیرا شناسایی مسائل مهم کشور در حوزه‌های علم و فناوری و ارائه سیاست‌ها برای هدفمند کردن آن ها، از اصول این طرح در راستای حل این چالش ها، در یک بستر یکپارچه و شبکه‌ای صورت خواهد گرفت.

ماموریت این واحد دانشگاهی در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی بر سه محور اصلی که اولین آن، پدافند غیرعامل، محور دوم علوم و فنون همگرا که شامل 4 بخش نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، IT و علوم شناختی (NBIC) است و در نهایت سومین محور که مربوط به علوم و فناوری های دریایی است، هدفمند خواهد شد.

اگر چه این حوزه ها 3 مورد از مهم ترین محورهای علمی در کشور محسوب می شوند که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته اند؛ اما آن طوری که باید مورد توجه قرار نگرفته و نیازمند توجه بیشتر مسئولین و نهادهای مربوطه است.

در راستای ورود جدی به موضوع پدافند غیرعامل، در این راستا واحد تهران شمال ، 10 کارگروه علمی تشکیل شده تا از حاصل فعالیت‌ها و بررسی‌های این گروه‌ها، خروجی‌های مفیدی برای ارائه نظام موضوعات در این رشته فراهم شود.

دکتر امیر عبدالله مهرداد شریف معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: ماموریت این واحد دانشگاهی در راستای طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی بر سه محور اصلی که اولین آن، پدافند غیرعامل، دومی علوم و فنون همگرا که شامل 4 بخش نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، IT و علوم شناختی (NBIC) است و سومین محور فعالیت ما، علوم و فناوری های دریایی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این راستا، واحد تهران شمال نظام موضوعات موردنیاز تهیه کرده و کمیته های تخصصی و فعالی را در این زمینه ایجاد کرده که 10 مورد از آن ها مربوط به پدافند غیرعامل و دو کمیته دیگر در خصوص علوم و فنون همگرا و همچنین علوم و فناوری های دریایی تهیه کرده ایم و مطالب و چالش های موجود در هر حوزه را در این نظام موضوعات طبقه بندی کرده ایم.

مهرداد شریف تصریح کرد: هر حوزه به چند هدف کلی و سپس چند هدف جزئی تر تبدیل شده و به شکل منظومه هدف درآمده است. ما برای هر کدام از آن ها تعدادی پروژه تعریف کرده ایم که این پروژه ها در سامانه پایش ثبت خواهند شد و به این ترتیب، دانشجویان می توانند موضوع پایان نامه های خود را بر اساس آن انتخاب و ارائه نمایند.

وی افزود: منظومه تهیه شده شامل رشته های درگیر دراین حوزه ها و همچنین مباحث میان رشته ای است، برای مثال اگر یک مشکل و چالشی مانند هشدار و مقابله با آلودگی های شیمیایی در کشور داشته باشیم و این مشکل را به مراجع ذی ربط مانند وزارت کشور، آتش نشانی، اورژانس و ... اطلاع دهیم، می توانیم با استفاده از طرح های پژوهشی و راهکارهای آن در طرح پایش این مسائل را مدیریت کرده تا حدالامکان از خسارات مالی و جانی احتمالی جلوگیری شود.

مهرداد شریف بیان کرد: فارغ از صحبت های کلیشه ای در خصوص لزوم توجه به امور پژوهشی و این که پژوهش باید در راستای رفع نیازهای جامعه و اهداف ملی قرار بگیرد، ، موارد مهم دیگری وجود دارد که در عرصه علمی و پژوهشی کشور، اهمیت دارد و آن موضوع این است که چرا تا به حال بر این صحبت ها و سیاست ها جامعه عمل نپوشانده ایم.

وی در ادامه گفت: همگی ما ضرورت توجه به پژوهش و کاربردی شدن علوم را در رفع نیازها و چالش های کشور می دانیم اما این که چرا دانشگاه ها در این چند سال اخیر، به صورت جزیره ای عمل کرده اند و چرا پایان نامه ها صرفا در کتابخانه ها خاک می خورند، سوالی است که در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است.

مهرداد شریف افزود: در واقع اجرایی نشدن این برنامه ها برمی گردد به موضوع مهمی به نام مدیریت پژوهش که در کشور ما نادیده گرفته شده است. مدیریت پژوهش در کشور ما مانند بسیاری از مدیریت های دیگر صرفا محدود به یک نام و پست در ادارات و سازمان ها شده است و در آن به توانایی ها و شایستگی های لازم توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی خروجی ها یکی از مسائلی است که باید در مدیریت پژوهش به آن توجه شود؛ زیرا مدیریت پژوهش یک علم و یک فن محسوب می شود که افراد باید برای خوب اجرایی کردن آن تخصص و تجربه کامل و جامعی کسب کنند.

مهردادشریف ادامه داد: متاسفانه روند مدیران پژوهشی کشور، به طوری است که یک سیستم بروکرات اداری را اجرا می کنند و برای این کار آموزش و تربیت لازم را ندیده اند، ممکن است این افراد، استادان و دانشمندان خبره‌ای در رشته تحصیلی خود باشند؛ اما در این جایگاه نمی توانند مثمرثمر واقع شوند.

وی تصریح کرد: در واقع می توان گفت که در ارائه سیاست ها و برنامه ریزی ها نسبتا خوب عمل کرده ایم؛ اما در بخش دوم یعنی اجرا و عملیاتی سازی آن ها عملکرد ضعیفی داشته ایم و همین موجب شده تا همه این موارد روی کاغذ بماند و اجرا نشود. به همین ترتیب به دستاوردهای خاصی هم در این زمینه ها دست پیدا نکنیم.

مهرداد شریف افزود: در واقع ما باید هر مسئولیت و کاری را به اهل آن واگذار کنیم؛ یعنی امور فرهنگی را به افرادی که در حوزه های فرهنگی و مذهبی تخصص و تجربه دارند بدهیم و امور علمی و پژوهشی را فارغ از گرایشات مذهبی و سیاسی به نخبگان و افرادی بدهیم که در این زمینه صاحب نظر و متخصص هستند و می توانند مسائل و چالش های کشور را به خوبی شناسایی و بهترین راهکارها را در این زمینه ارائه دهند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم به نقطه ای برسیم که هر فرد را با توجه به دانش و مهارت هایش در جایگاه شغلی مناسب قرار بدهیم و بتوانیم بر سیاست ها و برنامه های مدونی که در این سال ها در راستای ارتقای بخش علم و فناوری در کشور داشته ایم، جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 994235

وب گردی

وب گردی