رنجبر: به دنبال ایجاد ارتباط مستمر و پایدار با صنایع هر استان هستیم

پانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ریاست معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد اراک، پانزدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور دکتر بیژن رنجبر، قائم مقام رییس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات امنای استان مرکزی در سالن جلسات امام خمینی (ره) واحد اراک برگزارشد.

در ابتدای جلسه دکتر عباسعلی حیدری دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک، ضمن خیر مقدم و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به کلیه حاضران در جلسه، دستور کار جلسه را طرح کرد و توضیحاتی ارائه داد.

دکتر بیژن رنجبر نماینده ریاست عالی دانشگاه آزاداسلامی با تشریح سیاست‏ های کلان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برنامه تحول دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و در دستور کار اجرا قرار گرفت.

وی گفت: تحولات ساختاری دانشگاه، ابتدا در سازمان مرکزی صورت خواهد پذیرفت و فعلاً در واحدهای دانشگاهی اعمال نخواهد شد.

رنجبر یکی از مهمترین موضوعات را طرح پایش دانشگاه دانست که در پی برون‌‏رفت دانشگاه از مسیر وابستگی به درآمدهای شهریه ای و خارج شدن از بُعد آموزش‏ محوری است.

وی گفت: با عنایت به تغییرات جامعه و کاهش تعداد دانشجویان، تحول‌‏خواه بودن دانشگاه، موضوعی بسیار ضروری است و سیاست اتکای صرف دانشگاه به شهریه باید تغییر کرده و درآمدهای حاصل از تجاری‏‌سازی فناوری و دانش را اجرایی کند. برای تحقق این موضوع، برنامه‏ ای پنج تا 10 ساله مورد نیاز است. البته در کنار این برنامه درازمدت، برنامه‌‏ای کوتاه‏ مدت مد نظر است چرا که تحول اساسی در دانشگاه زمان‏ بر خواهد بود.

وی از دیگر اقدامات اساسی دانشگاه آزاد اسلامی را چابک‏سازی ساختار سازمانی دانشگاه دانست و تصریح کرد: اجرای طرح پایش در دانشگاه می ‏تواند منشأ بسیاری از تحولات باشد که حتی برای دانشگاه ‏های دولتی نیز کارساز است. در این تحول، اسناد بالادستی را مد نظر قرار داده و در پی ایجاد ارتباط مستمر و پایدار با صنایع هر استان هستیم تا دانش‏ آموختگان بتوانند بازار کار خویش را بیابند. به همین جهت، سامانه‏ ای به همین منظور طراحی شده و مورد بهره‏ برداری قرار گرفته و پی‌گیری این موضوع از سوی استان‌ها الزامی است.

رنجبر در ادامه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی باید با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این استان که منطقه‌ای صنعتی است، بتواند مشکلات و مسائل خویش را با ارتباط با صنعت و جامعه رفع کند و بسیاری از واحدهای دانشگاهی این ظرفیت را دارند که در حل مسائل و مشکلات کشوری مشارکت داشته باشند.

وی افزود : سازمان مرکزی در پی آن است که بسیاری از امور را به خود استان‌ها تفویض کند و واحدهای دانشگاهی باید بتوانند مسائل و مشکلات جاری و آینده خود را مرتفع کنند.

رنجبر خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی، تأسیس مدارس خلاقیت و نیز مدارس عالی مهارت است که در جذب دانشجویان در آینده بسیار مؤثر خواهد بود، مانند تأسیس مدرسه عالی حقوق و قضا در تهران که سازمان سما متولی این امر است. مدارس عالی با آموزش مهارت‌های متفاوت و متنوع می‌تواند در ایجاد اشتغال و نیز جذب دانشجویان نقش مؤثری داشته باشند.

وی تأسیس یک فراصندوق با همکاری بنیاد برکت و معاونت فناوری ریاست جمهوری با حجم هزار میلیارد ریال و قرار دادن آن در سازمان بورس را یکی از اقدامات مهم دانشگاه آزاد اسلامی ارزیابی کرد که هدف اصلی آن تأسیس و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتواند بدین وسیله در امر تجاری‌سازی و ایجاد درآمدهای غیر شهریه‌ای در آینده گام بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994240

وب گردی

وب گردی