سایه شوم طرح ترامپ بر سر دانشجویان خارجی

دو سال بعد از اعمال محدودیت‌ها برای دانشجویانی که در آمریکا تحصیل می کنند، شبح این محدودیت ها همچنان روح دانشجویان را آزار می دهد و سیاست های نادرست جامعه علمی و دانشگاهی آمریکا را با مشکلاتی روبرو کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، 27 ژانویه مصادف است با دومین سالی که دستور اولیه ممنوعیت سفر به آمریکا توسط «دونالد ترامپ» رهبر کاخ سفید، برای شهروندان 7 کشور مسلمان صادر شد.

طی این دستور شهروندان کشورهای مسلمان، طی ادعایی که به عنوان امنیت ملی توجیه شده است، حق سفر به آمریکا را ندارند. این مسئله بر دانشجویان خارجی که در آمریکا در حال تحصیل هستند و تابعیت این کشورها را نیز دارند، تاثیر گذاشته است.

بلافاصله بعد از این مسئله، دعوی‌های بسیاری در مورد آن مطرح شد و اکنون قانون ممنوعیت 3.0 توسط دادگاه عالی تایید شده است که طی آن شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا از ورود به ایالات متحده محدود می شوند.

باتوجه به این که ویزاهای دانشجویی برای ایران، لیبی، سومالی، یمن و ونزوئلا جزو موارد استثناء و ویزاهای غیرمهاجرتی قرار می‌گیرد این دانشجویان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند؛، اما از حضور شهروندان سوریه و کره شمالی در کالج‌های ایالات متحده جلوگیری می‌شود.

با وجود اخراج یا عدم اخراج، آسیب هایی که این ممنوعیت به وجود می آورد؛ وجود دارند و دانشجویان خارجی صرف نظر از این که متعلق به این کشورها باشند یا خیر از درخواست تحصیل در ایالات متحده آمریکا می‌ترسند.

«آدریانا دایکوفسکی» متخصص روابط عمومی اظهار داشت، دانشجویانی که به ادامه تحصیلات عالی در آمریکا علاقه دارند باید هر لحظه این انتظار را داشته باشند که به دلیل همین قانون ممنوعیت تحت نظارت دقیق قرار بگیرند.

این نظارت ها شامل اقداماتی چون افزایش غربالگری و الزامات وجود ارزیابی هایی برای ایرانیان، انجام اقدامات اضافی برای اطمینان از اطلاعات سفر برای ونزوئلایی ها و بررسی های بیشتر جهت عدم ارتباط با گروه های تروریستی برای مردم سومالی و عراق است.

روند غربالگری و انتخاب دقیق دانشجویان بسیاری را مجبور کرده است که در مقاطع دیگر تحصیل کنند. تجزیه و تحلیل Inside Eigher Ed در سال گذشته نشان داد که تعداد ویزای دانشجویی نوع F همانند ویزای نوع B که توسط محققان خارجی برای ورود به آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد، به شدت کاهش یافته است.

ویزای F-1 به افراد اجازه می دهد تا به عنوان محصل تمام وقت کالج، دانشگاه، مدرسه دینی، هنرستان هنرهای زیبا، دبیرستان، مدرسه ابتدایی، سایر موسسات آموزشی یا برنامه آموزش زبان وارد آمریکا شوند. محصل باید در برنامه یا دوره تحصیلی ثبت نام کند که در نهایت به او مدرک، دیپلم یا گواهی اعطا می شود. مدرسه مورد نظر نیز باید اجازه دولت آمریکا را برای پذیرش محصلین بین‌المللی داشته باشد.

فراتر از کشورهایی که به طور خاص تحت تاثیر قرار می گیرند، بسیاری از دانشجویان آمریکایی نگرانی هایی در مورد پیام ناخوشایند این طرح، به دانشجویان و محققان خارجی سراسر جهان را دارند.

به همین دلیل علاقه ها برای تحصیل به آمریکا کم شده و توجه ها بیشتر متوجه کانادا و دیگر نقاط است. به همین ترتیب بسیاری از نیروهای هوشمند و تخصصی از این کشور روی می‌گردانند.

روز به روز با رشد سیاست های غیردوستانه آمریکا در مورد دانشجویان، این افراد با تحمل نگرانی های زیاد در مورد آینده تحصیلی خود مجبور به ترک رویاهای خود هستند.

مطالعات نشان می دهد که دسترسی دانشجویان به ویزای تحصیلی مهم‌ترین دلیل برای انتخاب کشور تحصیلی (70 درصد)، پس از آن مسائل مالی (35 درصد) و وضعیت اقتصادی و سیاسی جهانی (25 درصد) است.

تحلیلگران ادعا می کنند که در کنار این تصمیم افزایش هزینه های تحصیلی در آمریکا نیز یکی از دلایل کاهش متقاضیان خارجی است.

فوربس گزارش داد که از سال 2012، هزینه تقریبی برای متقاضیان خارجی 5000 دلار بوده است که در مجموع، دانشجویان خارج از کشور در مقایسه با شهروندان آمریکایی هزینه تحصیل و مخارج (23.5000 دلار در سال 2016) بیش از سه برابری می پردازند.

ممکن است همچنان عده ای به تحصیل در دانشگاه های آمریکایی علاقمند باشند؛ اما ترکیبی از سیاست‌های ویزای غیر انسان دوستانه و تورم هزینه‌ها فقط می تواند به اندازه کافی برای از بین بردن موقعیت این کشور کافی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 994251

وب گردی

وب گردی