جهانگیری: نخبگان در ترمیم سرمایه‌اجتماعی نقش بسزایی دارند

معاون اول رئیس جمهور گفت: دانشگاهیان و نخبگان می توانند در ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد به آینده موثر باشند. باید در رویکردها و ساختار اصلاح صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: رئیس جمهور کشورمان قرار بود که در این مراسم برای تقدیر از برگزیدگان حوزه علم حضور پیدا کنند؛ اما برنامه ای پیش آمد و امکان حضور وی فراهم نشد و لذا تکلیف بر بنده گذاشته شد که حضور پیدا کنم.

وی افزود: بیشترین دوران زندگی ام را در حوزه کارهای اجرایی و صنعتی گذارنده ام. در تمامی آن به لزوم توجه به علوم انسانی برای پیشبرد و توسعه کشور مهم بیش از پیش پی‌برده ام؛ زیرا که این علوم نقش بسیار سازنده ای برای عبور از مشکلات دارد.

جهانگیری ادامه داد: هرچه مشکلات جهان پیچیده تر می شود نیاز ما به علوم انسانی بیشتر خواهد شد؛ انتظار مدیران و سیاست گذاران از دانشگاه ها و مراکز علمی این است که به دولت‌مردان و شهروندان کشور در شناخت درست مسائل و فهم صحیح از مشکلات کشور یار برسانند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: فهم صحیح هر مشکلی پیش نیاز هر اقدامی است؛ اگر ما ندانیم که مشکل اصلی کجاست به مقصد نمی رسیم. در این مسیر نقش نخبگان و متفکران علوم انسانی بیش از پیش است.

وی با اشاره به انقلاب اسلامی اذعان داشت: ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب هستیم و از‌ گردنه های خاص و دشواری عبور کرده ایم؛ اگر نگاهی به حوادث گذشته منطقه و کشور داشته باشیم بسیاری از دوران کشور ما بسیار مهم و تاثیر گذار است‌. گروه های تروریستی و خشنی که به دنبال معرفی چهره جدیدی از اسلام بودند که اگر ایران دست به کار نمی شد امروز داعش در منطقه دارای دولت بود.

جهانگیری گفت: در داخل کشور نیز از گردنه های عجیبی عبور کردیم. در حال حاضر فرصت های زیادی را داریم و البته با تنگناهای زیادی مواجه هستیم؛ ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب علاوه بر توجه به تنگناها باید به افق گشایی نسبت به آینده کشور و ابهام زدایی توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: باید با کمک تفکر علمی نگرانی نسبت به آینده را در زمینه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کم کنیم؛ آمریکا همزمان با جنگ‌اقتصادی جنگ روانی را شروع کرده و به دنبال این است که آینده را برای جوانان ایرانی مبهم نشان دهند، لذا باید تلاش کرد که در آینده ابهام زدایی شود.

جهانگیری گفت و گو را یکی از مسائل مهم برای افزایش اعتماد مردم به نظام و کشور دانست و گفت: مهم ترین سرمایه ای که در اختیار ملت ایران بوده سرمایه اجتماعی است که همواره در باعث حل مشکلات کشور شده است. این سرمایه اجتماعی نشات گرفته از دیدگاه امام درباره حکومت است و دشمنان به دنبال آسیب رساندن به این سرمایه اجتماعی هستند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دانشگاهیان و نخبگان می توانند در ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد با آینده موثر باشند. باید در رویکردها و ساختار اصلاح صورت بگیرد اگر به دنبال حفظ ایران و نظام هستیم.

وی با اشاره به گفت و گو میان دولت و دانشگاه اظهار داشت: گفت و گو میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلفی آغاز شده است؛ راه عبور از مشکلات داخلی کشور گفت و گو است و در جلساتی که با دانشگاهیان برگزار شد چالش ها و مشکلات کشور شناسایی شد‌. این گفت و گو باید ادامه پیدا کند چرا که باعث پیشرفت و توسعه کشور خواهد شد.

جهانگیری افزود: نهادهای حاکمیتی مسئولیت های زیادی را بر عهده دارند. تمامی نهادها باید در چارچوب قانون اساسی عمل کنند و باید پاسخگوی ملت در برابر تصمیماتی می گیرند باشند. امروز مقطعی نیست که نخبگان کشور نسبت به مشکلات بی تفاوت باشند و به شدت نیاز داریم که اعتراض مردم شنیده شود. باید این گفت و گو میان‌نخبگان و مردم صورت بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: خیلی از مسائل میان دولتمران و مردم ممکن است به نتیجه نرسد و نخبگان به عنوان ارتباط دهنده مردم و مسئولان می توانند در این راستا نقش بسزایی‌ داشته باشند.

وی گفت: کشور ایران فرصت ها و توامندی های زیادی برای حل مشکلات دارد و اگر همه باهم باشیم می توانیم مشکلات کشور را به وسیله یک دیگر حل کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 994307

وب گردی

وب گردی